کودک ۹ ساله بهبهانی به ۳ بیمار جان بخشید

خورنا اهدای اعضای بدن یک کودک ۹ ساله اهل شهرستان بهبهان که دچار مرگ مغزی شده بود، به سه بیماران نیازمند جان دوباره بخشید.

با تلاش و پیگیری تیم پیوند اعضا مستقر در بیمارستان گلستان اهواز و با توجه به این‌که تمامی اعضای خانواده زنده‌یاد “علی زحمتکش”، بر اثر سانحه دلخراش رانندگی فوت شده بودند، عموها و پدربزرگ وی رضایت خود را نسبت به اهدای اعضای بدن این کودک به بیماران نیازمند اعلام کردند و در پی آن، دو کلیه و کبد وی به بیماران نیازمند اهدا شد.

دکتر امین بحرینی، مدیر مرکز فراهم‌آوری و هماهنگی پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، در این باره اظهار کرد: یک کلیه این کودک در یک عمل جراحی موفق به دختر بچه‌ای که اهل اهواز بود، پیوند شد اما به دلیل عدم وجود گیرنده مناسب در خوزستان، کلیه دوم و کبد وی برای پیوند به بیمارستان شهید نمازی شیراز فرستاده و فورا به دو کودک نیازمند پیوند شد که خوشبختانه حال عمومی هر سه بیمار خوب است.

وی افزود: در این‌گونه موارد با توجه به این‌که هم فرد اهداکننده و هم گیرندگان عضو کم سن و سال هستند، انجام پیوند، نسبت به بیماران بزرگسال، دارای حساسیت‌ها و مشکلات خاصی است که اهمیت کار را دوچندان میکند.

مدیر مرکز فراهم‌آوری و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: این‌که فرد اهداکننده از لحاظ خونی و بافتی، با گیرندگان سازگاری و انطباق داشته باشد و شرایط بالینی و فاصله مکانی گیرندگان از محل اهدا متعارف و مناسب باشد و حتی وخامت حال آنان، در اولویت‌بندی و انتخاب فرد گیرنده عضو موثر است.

وی افزود: بنا بر قانون جمهوری اسلامی ایران و اکثریت کشورهای جهان، رضایت اولیای دم برای اهدا عضو ضروری است و برای ما بسیار مهم است که نزدیکان فرد مرگ مغزی، موضوع اهدا عضو را مصیبتی افزون بر از دست دادن عزیز خود قلمداد نکنند.

وی ادامه داد: بیمارستان گلستان اهواز مرکز ارجاع بیماران بدحال است، و موارد مرگ مغزی زیادی، با توجه به شدت جراحات اتفاق می‌افتد ولی متاسفانه به دلیل عدم رضایت اکثر خانواده‌ها، آمار اهدای عضو در استان خوزستان نسبت به دیگر استان‌های کشور، فاصله دارد که اصلاح این روند نیازمند اطلاع‌رسانی صحیح رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی اهدا عضو دارد.

بحرینی خصوص اهدا کلیه‌ها و کبد یک کودک سه ساله اهوازی که در هفته گذشته با رضایت خانواده به سه بیمار نیازمند جان دوباره بخشید، نیز اظهار داشت: مائده، کودک ۳ ساله اهل اهواز، براثر عارضه مغزی دچار مرگ مغزی شده بود که با تصمیم صحیح و شجاعانه خانواده وی مبنی بر اهدای اعضای جگرگوشه‌شان، اعمال جراحی پیوند اعضا بر روی سه بیمار گیرنده، با موفقیت انجام شد و هم اکنون حال عمومی این بیماران در شرایط مطلوب است.

بحرینی در پایان گفت: در حال حاضر در تمامی شهرهای استان خوزستان، یک تیم رابط پیوند وجود دارد تا در صورت مواجهه با موارد مرگ مغزی، خانواده بیمار مرگ مغزی را از مزایای اهدا عضو آگاه و آنان را به رضایت مجاب کنند