دیدار سیاسیون خوزستانی با یادگار امام/ سیدحسن: اختلافات قومیتی را خود مردم خوزستان حل کنند +عکس

خورنا سید حسین خمینی در دیدار با جمعی از فعالین سیاسی استان خوزستان اظهار داشت: اختلافات قومیتی را خود مردم خوزستان حل کنند.

یادگار گرامی امام با تأکید بر اینکه نواندیشی را باید در چارچوب دینی دنبال کنیم، گفت: یکی از دلایل بارور نشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن به رغم مشخص شدن، تبیین نشد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی استان خوزستان، با بیان اینکه جامعه ما دِین بسیار بزرگی به اهل بیت(ع) دارد، اظهار داشت: اسلام، تشیع و شخص امیرالمومنین(ع) در جامعه ایران یک ملیت ساخته است.

۶۱_IMG_4352

وی با اشاره به سخنان حضار در جلسه در خصوص مشکلات و محرومیت های اهالی عرب خوزستان، افزود: موضوع عرب های خوزستان اساسا بحث ملی ندارد، زیرا ملیت ما ملیت قومی نبوده و ملیت پیامبر و امیرالمومنین(ع) است.

وی ادامه داد: شیعه بودن به معنی عدم اختلاف نیست و در استانهای مختلف ممکن است میان شهرهای گوناگون اختلاف وجود داشته باشد؛ اما این اختلافات را ملی نکنید، بلکه ارتباطات خود را افزایش دهید تا حل شوند.

یادگار امام گفت: اختلافات قومیتی را خود مردم خوزستان باید حل کنند؛ البته اگر واقعا در استان برای رشد منزلتی گروه خاصی محدودیت وجود دارد، آن تصمیم باید لغو شود و مسئول مربوطه هم عزل شود یا حتی اگر قانون نانوشته ای وجود دارد باید با آن برخورد کرد؛ اما در افق ملی من تصور نمی کنم که چنین تصمیماتی اتخاذ شده باشد.

وی تأکید کرد: نگذارید در مساله محدودیت امکانات، موضوع قومی شود؛ اما اگر واقعا در مواد خاصی مسأله قومیتی است، موضوع را در حد خودش ببینید و آن را تشدید نکنید، زیرا تشدید یک امر غلط، بعضا راه حل آن نیست.

سید حسن خمینی با اشاره به سفر خود به استان خوزستان یادآور شد: استان خوزستان ظرفیت های بسیار بالایی برای پیشرفت دارد که باید از آنها استفاده کرد و عزم دولت بر پیگیری و حل این مشکلات است.

«آزاد اندیشی دینی» و دیدگاههای امام در این زمینه، دیگر موضوعی بود که یادگار امام در پاسخ به دغدغه های برخی حضار در جلسه به آن پرداخت.

وی در این زمینه اظهار داشت: یکی از بحث های بسیار مهم امام در سال پایانی عمر شریفشان مبارزه با تحجر است که متأسفانه با رحلت ایشان روی زمین ماند.

سید حسن خمینی افزود: اساسا اغلب انقلاییون مسلمانی که وارد مبارزه شدند، از طیف سنتی نبودند، بلکه نوعی نواندیشی و پویایی فقهی در نگاهشان بود و با همین نگاه وارد جهاد شدند و ساختار انقلاب را نیز همین جریان نواندیشی دینی شکل داد و تا آخر نیز امام روی این جریان فکری تأکید داشتند.

یادگار امام به یکسال پایانی عمر امام اشاره کرده و یادآور شد: ایشان در آن سال سد های بزرگی را شکستند که بعضا اکنون هم بحث از آنها غیر ممکن است.

وی در آسیب شناسی جریان فکری نواندیشی دینی گفت: نواندیشی به معنای آن نیست که هیچ اصولی وجود ندارد؛ بلکه اصول باید تعریف شود و شاید یکی از دلایل بارور نشدن بحث نواندیشی دینی این بود که عمر امام کفاف نداد و چارچوب اصلی و اصول ثابت آن به رغم مشخص شدن، تبیین نشد. لذا این عرصه رشد ناهمگونی پیدا کرد و عده ای آن را به سمتی بردند که از بین برود؛ طبیعتا در چنین شرایطی طرف مقابل به خوبی سوء استفاده می کند و ایرادات جزئی در این طرف را به کل آن تعمیم میدهد؛ لذا موضوع نواندیشی را در چارچوب دینی باید دنبال کنیم.
وى در پایان با محکوم کردن آنچه به عنوان جنایت در یمن واقع مى شود کلام امام خمینى درباره آل سعود را یاد آور شد و گفت: یمن مرز حق طلبى و ایستادگى است و همه وظیفه داریم به این امر مهم کمک کنیم.

در این دیدار آقایان محمد کیانوش راد، ولی الله شجاع پوریان، جاسم شدید زاده، اسماعیل زمانی ،قمیشی، عمویی، زمانی ،جمشیدی، دکتر کهرام و… در محورهای مختلفی نظرات و دیدگاههای خود را مطرح کردند.

پاسخ به اصالتا كوه نشين لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علی اختلافات قومیتی در استان خوزستان نتیجه ورود قومیت هایی به این استان است که هنوز اداب و فرهنگ کوه نشینی خود و یاغیگری دوران ملوک الوایفی را به همراه دارند و سعی بر تحمیل این فرهنگ زشت بر دیگران دارنند و متأسفانه در این سالها بیش از حد به انها آزادی عمل داده شده است و کار به جایی رسیده که به دیگر قومیت های به مراتب کهن تر و بافرهنگ تر استان نیز میتازند و استان را از ان خود میدانند؟؟؟؟؟!!!
  • اصالتا كوه نشين در نقد وپاسخ به نظر آقای علی؛ برادر من مگه افراد کوه نشین یا بیابان نشین یا شهر نشین چه تفاوتی من حیث زمینی که مالک اصلیش خداست با هم دارند !؟؟ انسانی که بالذات تربیت ناپذرباشد در هر مکانی که رشد کند ناهنجاری می آفریند بیایید از همین کوه نشینان بپرسید چقدر از فلان شهر سنتی استانمان راضی اند احتمالا شما پس از بیرون کردن کوه نشینها می روید سراغ بیابان نشین ها!!! چرا اصل مطلب را نمی گید که تعصب جاهلیتی قبیله گرایی و نژادپرستی است که در هر صنف و قومی کمابیش وجود دارد . واضحتر بگید چه کسی از کدام کوه مهاجرت کرده !؟ مگه بنای چغازنبیل در دشت شوش اساسا مربوط به همان کوه نشینان کوچرو نبوده است !؟؟مگه بنای پرسپولیس در کنار کوه توسط فرزندان همین عیلامیها بنام پارسها ساخته نشد!؟ مهم ایستادگی بر باورها و اصول انسانی است.
    • علی بنده دقیقا اشاره به اون عده ای کردم که آداب و آیینی همچون زمین خواری و تصرف مراتع،حمل اسلحه و زورگویی وگرزکشی(که امار آن در استان ما گویای واقعیت هاست) که از فرهنگ های زشت حکومت های سابق ملوک الوایفی کوه نشین غارتگر را به همراه خود به شهرها اورده و به اداب و رسوم شهرنشینی پایبند نیستند نمودم نه مردمی که شهرنشین شده اند و با اوردن فرهنگ اصیل خود با فرهنگ متفاوت شهرنشینی تلفیق گردیده و دوستدار قانون و قانونمداری هستند. پس هیچ توهینی به عشایر غیور ننموده ام چرا که خود دوستدار تاریخ و واقعیت های تاریخی هستم.
  • یک کوه نشین سابق مشکل از خود ما کوه نشینان است که ابزار دست این حضرات می شویم و باز به تحقیر ، نژادپرستی و دشمنی توسط این آقایون راضی هستیم!عزیز دل برادر(در پاسخ یه اصالتا کوه نشین)