خوزستان، چند میلیون واجد شرایط «رای دادن» دارد؟

خورنا معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان تعداد واجدین شرایط رای گیری در این دوره از انتخابات در استان را سه میلیون و ۲۵۰ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش ایرنا فرج الله خبیر عصر شنبه در نشست خبری مشترک با استاندار خوزستان ویژه انتخابات که در استانداری تشکیل شد، اظهار کرد: واجدین شرایط شرکت در انتخابات باید تا هفتم اسفند ماه امسال ۱۸ سال تمام داشته باشند.

وی اضافه کرد: دو هزار و ۹۵۰ شعبه اخذ رای در خوزستان دایر می شود و بیش از ۵۰هزار نفر عوامل اجرایی در این دوره از انتخابات مشارکت می کنند.

رییس ستاد انتخابات خوزستان اظهار کرد: خوزستان بر اساس آخرین سرشماری بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و طبق آخرین اطلاع از ثبت احوال چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

وی افزود: این استان شامل ۲۷ شهرستان، ۶۷ بخش و ۱۴۲ دهستان است که در این دوره از انتخابات دارای ۱۴ حوزه انتخابیه اصلی و ۱۳ حوزه انتخابیه فرعی است.

خبیر اضافه کرد: استانداران و معاونان و مشاوران آنها، فرمانداران، بخشداران، شهرداران و روسای مناطق شهرداری برای نامزد شدن در انتخابات باید تا ۲۸ خرداد ماه از سمت خود استعفا دهند.

وی ادامه داد: آن دسته از کاندیداها که در حوزه انتخابیه قلمرو ماموریت خود نامزد نمی شوند نیاز به استعفا ندارند.

به گفته وی اعضای شوراهای اسلامی شهر در صورتی که نامزد شهر دیگری غیر از ماموریت فعلی خود باشند، نیازی به استعفا ندارند.

معاون استاندار خوزستان همچنین گفت: سهمیه استان در این دوره از انتخابات خبرگان یک نفر اضافه شده و به تعداد هفت نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تمام احزاب و تشکل های ثبت شده برای فعالیت آزاد هستند، اظهار کرد: تا کنون بیش از ۲۸ حزب مجوز فعالیت دریافت کردند تا شعب خود را در استان دایر کنند که این تعداد ممکن است تا زمان برگزاری انتخابات تغییر کند.

*تشکیل ستاد استانی

خبیر با اشاره به تشکیل ستاد انتخابات استان افزود: ستادهای استانی متناظر با وزارت کشور تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: کمیته انتخابات استان با ترکیب هشت نفره فعالیت خود را آغاز کرده که مدیر کل سیاسی استانداری دبیر آن است.

وی گفت :همچنین معاون امنیتی استانداری عضو و رییس ستاد امنیتی انتخابات، معاون توسعه و منابع انسانی استاندار عضو و رییس کمیته پشتیبانی انتخابات، مدیرکل حراست استانداری عضو و رییس کمیته استعلامات و حراست انتخابات، مدیرکل بازرسی استانداری عضو و رییس کمیته حقوقی انتخابات، مدیرکل روابط عمومی عضو و رییس کمیته روابط عمومی و اطلاعات استانداری و مدیر فناوری استانداری عضو و رییس کمیته فناوری اطلاعات انتخابات خواهند بود.

استان خوزستان دارای ۱۸ کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.