غرفه «اهواز پایتخت کتاب» بدون متولیش برپا شد/ از گروه مردم نهاد «کاشت» دعوت نشد!

خورناغرفه «اهواز پایتخت کتاب ایران» در حالی در نمایشگاه کتاب تهران برپا شد که از گروه مردم نهاد «کاشت» که متولی اجرایی کردن این طرح بود برای حضور در این غرفه دعوت نشد.

در سال ۹۳ رقابتی با عنوان «پایتخت کتاب ایران» و «روستاهای دوستدار کتاب» در کشور انجام شد که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان دهیاری های وزارت کشور و چندین سازمان دولتی دیگر با هدف تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تقویت نشر و ادبیات بومی- ملی برگزار شد.

در این رقابت ها که به صورت ملی و بر اساس فرخوان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد بالغ بر ۶۴ شهر حضور یافتند و بیشترین نقش در سازمانهای دولتی در هر شهر به عهده اداره کل فرهنگ و شهرداری آن شهر بود.

رضا فریدونی، مسئول دبیرخانه اهواز پایتخت کتاب ایران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: وقتی به اهداف کلان طرح پایتخت کتاب و نمایشگاه کتاب رجوع می کنیم متوجه همپوشانی حداکثری موارد فوق خواهیم شد.

فریدونی افزود: حضور اهواز در رقابت پایتخت کتاب متفاوت و با مشارکت حداکثری سازمان های مردم نهاد صورت گرفت به طوریکه یکی از المانهای تاثیرگذار که توسط هیئت داوران به عنوان برجستگی طرح اهواز عنوان شد، حضور گسترده سمن ها در طرح ارسالی از شروع تا پایان آن بود.

وی یادآور شد: به دلیل حضور سمن ها مانند کاشت، مشارکت انجمن های حرفه ای – تخصصی، ورزشکاران، هنرمندان و حمایت گسترده مجموعه های دولتی اهواز در اسفند ۹۳ به عنوان اولین پایتخت کتاب ایران توسط هیئت داوران انتخاب شد.

مسئول دبیرخانه اهواز پایتخت کتاب ایران توضیح داد: به مناسبت انتخاب اهواز به عنوان اولین پایتخت کتاب ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان برگزاری نمایشگاه بین المللی تهران جایگاه و اعتبار ویژه ای برای شهر اهواز در نظر گرفتند. سهمیه اهواز از نمایشگاه در سالهای گذشته یک غرفه معمولی مانند سایر شهرها در تناسب با جایگاه اهواز در چرخه نشر و تولید محتوا بود ولی امسال به واسطه کسب این عنوان ملی- فرهنگی، ۳۰۰ متر مربع به اهواز اختصاص دادند. این امتیاز در این نمایشگاه فقط مختص شهر اهواز است و سایر شهرهای ایران از این امتیاز ویژه و در خور محروم بودند.

فریدونی یادآور شد: در این راستا انتظار می رفت به دلیل سهم تعیین کننده سمن ها و دبیرخانه پایتخت کتاب اهواز در انتخاب آن، حضور در نمایشگاه بین المللی با مشارکت سمن هایی مانند کاشت و دبیرخانه صورت گیرد که متاسفانه این مهم محقق نشد در صورتیکه حضور دبیرخانه برای ارائه و توضیح طرح های ارسالی اهواز به شهرهای دیگر، ارتباط با ناشران ملی و بین المللی مستقر در نمایشگاه وهمچنین آشنایی با شاعران و نویسندگان استانی- ملی ضروری به نظر می رسید.

وی، ضمن ابراز نگرانی و نارضایتی از رویکرد اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان گفت: در نتیجه غرفه اهواز پایتخت کتاب ایران بدون حضور دبیرخانه افتتاح شد.