پاسخ محسن رضایی به سوالی راجع به مسئله «رفع حصر»/ به شدت به آرامش و همکاری جناح‌های سیاسی نیاز داریم

خورنا دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز دولت آقای روحانی اگر بخواهد موفقیت‌های بزرگتر درمذاکرات به دست آورد باید به رهنمودهای مقام معظم رهبری و خطوط قرمز مورد تایید ایشان کاملا عمل کند.

به گزارش «انتخاب»، محسن رضایی در نشستی خبری با اشاره به اینکه در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی سیاست‌های برنامه‌ی ششم توسعه را به پایان رساندیم توضیح داد: این سیاست‌ها تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد البته ما نظر مشورتی مجمع را تقدیم رهبری خواهیم کرد.وی اظهار کرد: مجموعه این سیاست‌ها تقدیم مقام معظم رهبری خواهد شد که البته اصل این سیاست‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب به مجمع ارجاع شد و ما نظر مشورتی خود را ارائه می‌دهیم. اگر دولت روحانی می‌خواهد موفقیت بیشتری را در مذاکرات به دست آورد، باید رهنمودهای رهبری و خطوط قرمزی را که تعیین شده کاملاً عمل کند. ما نمی‌گوییم که به این رهنمودها عمل نمی‌شود اما هرچه کامل‌تر باشد دستاوردهای بیشتری در مذاکره با ۱+۵ خواهیم داشت و با سربلندی از این مرحله عبور می‌کنیمرضایی افزود: مقام معظم رهبری پس از مطالعه و اصلاح سیاست‌های کلی برنامه ششم آن را به دولت، مجلس و قوه قضائیه ابلاغ خواهند کرد و برنامه ششم توسعه در واقع سومین گام به سوی ایران ۱۴۰۴ است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «ارکان این سیاست‌ها پس از تصویب در مجلس از ابتدای سال ۱۳۹۵ اجرایی می‌شود»، گفت: در جلسه امروز سیاست‌های مربوط به فضای مجازی، فناوری اطلاعات و ارتباطات در سیاست‌های مربوط به امور دفاعی و امنیتی کشور و نیز سیاست‌های امور اجتماعی را تصویب کردیم.

وی با اشاره به دستور کار جلسات آینده مجمع تصریح کرد: از جلسه آینده چندین دستور مهم از جمله سیاست‌های کلی انتخابات، سیاست‌های کلی محیط زیست، رسیدگی به اموال مسئولان، رسیدگی به قانون پیشگیری از جرایم و چند اختلاف دیگر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

رضایی در ادامه نشست خبری با بیان اینکه «تجربه نشان داده است اگر دولتمردان رهنمودهای مقام معظم رهبری را کاملاً عمل کنند موفقیت‌های ما افزایش می‌یابد»، یادآور شد: به طور مثال اگر در دولت‌های گذشته رهنمودهای ایشان عمل می‌شد شاید تحریم نمی‌شدیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در فتنه ۸۸ رهبر معظم انقلاب گفتند که دوستان قدیمی توجه کنند که اگر این توجه صورت می‌گرفت این وضع به وجود نمی‌آمد. از این رو امروز هم اگر دولت روحانی می‌خواهد موفقیت بیشتری را در مذاکرات به دست آورد، باید رهنمودهای رهبری و خطوط قرمزی را که تعیین شده کاملاً عمل کند.

وی در عین حال تصریح کرد:‌ ما نمی‌گوییم که به این رهنمودها عمل نمی‌شود اما هرچه کامل‌تر باشد دستاوردهای بیشتری در مذاکره با ۱+۵ خواهیم داشت و با سربلندی از این مرحله عبور می‌کنیم.

رضایی با بیان اینکه «آمریکا حتی آمریکای ۱۵ سال پیش و زمان جرج بوش هم نیست»، به وضعیت نابسامان آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت: آمریکا به خاطر وضعیت خود در خاورمیانه دست به دامن عربستان و اسرائیل و در اروپا دست به دامن انگلیس و فرانسه شده است تا خلأ بیرون رفتن آمریکا از خاورمیانه را پر کنند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «برخی می‌گویند آمریکا می‌گوید مسئله چین و کره و آسیا را کنترل کند»، یادآور شد: بنابراین اسرائیل و عربستان و انگلیس و فرانسه در اروپا مجموعه‌ای تشکیل دادند تا کاهش حضور آمریکا را حل و فصل کنند که این امر باعث تغییرات ژئوپلوتیک در خاورمیانه می‌شود.

وی در همین زمینه اظهار داشت: بخش دیگر این مسئله مربوط به تشکیل کنسرسیوم گسترده برای فروش تسلیحات نظامی است؛ عربستان ۶۵ میلیارد دلار و امارات ۳۵ میلیارد دلار قرارداد خرید بسته و قطر،کویت و برخی کشورهای دیگر ۱۴۰ میلیارد دلار قرارداد بسته‌اند که لازمه این کار حمله به یمن بود لذا در این مسئله منافع غربی‌ها و اسرائیل تأمین خواهد شد.

رضایی با بیان اینکه «ملک سلمان می‌خواهد خاندان خود را با جنگ تثبیت کند و این دقیقاً مشابه اقدام صدام حسین است»، افزود: ملک سلمان با ادامه این جنگ و طولانی کردن آن به دنبال موروثی کردن حکومت است؛ لذا برای تثبیت خود و تسویه رقبا بعید نیست که سران سعودی توسط ملک سلمان زندانی شده یا به طریقی در خود عربستان کشته شوند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «حکام آل سعود به بهانه جنگ تسویه‌حساب شخصی می‌کنند»، تصریح کرد: آنها از طرفی بازار بزرگ تسلیحات برای غرب درست کرده‌اند و از طرف دیگر امنیت اسرائیل را تأمین می‌کنند که این توطئه خطرناکی است.

وی از رسانه‌ها درخواست کرد که واقعیت و حقیقت منطقه را به مردم بگویند و در عین حال متذکر شد: ملت ایران فقط به مسائل داخلی خود توجه نمی‌کند و مسئله منطقه نیز برای آنها مهم است.

رضایی در ادامه این نشست خبری، سال ۹۴ را یکی از سال‌های مهم در ابعاد داخلی و خارجی کشور دانست و گفت:‌ از طرفی مذاکره ایران و قدرت‌های بین‌المللی باید به فینال برسد و ما نتیجه بگیریم و از سوی دیگر انتخابات مجلس و خبرگان را پیش رو خواهیم داشت که مهم است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ناامنی شدید منطقه و ادامه یافتن این ناامنی گفت:‌ بنابراین ما به شدت در داخل به آرامش و همکاری جناح‌های سیاسی نیاز داریم تا بتوانیم موفقیت‌آمیز از این مرحله عبور کنیم.

وی تأکید کرد:‌ ما از دولتمردان و جناح‌های سیاسی می‌خواهیم رقابت‌های انتخابات را طوری مدیریت کنند که وارد منافع ملی و ارزش‌های انقلاب نشوند.

رضایی ابراز امیدواری کرد: با توجه به نام‌گذاری سال به عنوان همدلی و همزبانی دولت و ملت از سوی رهبر معظم انقلاب بتوانیم امسال را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «برنامه جمهوری اسلامی برای کاهش آتش‌افروزی عربستان در یمن و اتمام جنگ در این کشور چیست؟» گفت: تمام تلاش دولت ایران و مسئولان در مسئله یمن این است که این آتش خاموش شود و عربستان بیشتر ادامه ندهد؛ لذا ما از ظرفیت خود در سطح منطقه، بین‌الملل و سران کشورهای اسلامی استفاده خواهیم کرد؛ رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه نیز برای خاموش کردن این آتش در حال تلاش هستند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تهدیدات اخیر مقامات آمریکایی علیه کشورمان و موضع قاطعانه رهبر معظم انقلاب نیز گفت: تهدیدات وزیر دفاع آمریکا و بعضا اسرائیل بیشتر جنبه زوزه‌کشی از فاصله دور برای دستاورد در مذاکرات هسته‌ای است. اما آمریکا مانند گرگ دندان‌ریخته‌ای است که می‌خواهد فقط با سروصدا امتیاز بگیرد.

رضایی خاطرنشان کرد: ملت ایران فریب زوزه‌های دشمن را نمی‌خورد؛ اما اگر آنها به سرشان بیفتد که کاری کنند ما با اطمینان عرض می‌کنیم که نیروهای مسلح آنچنان درسی به آمریکا و اسرائیل بدهند که برای همیشه نگاه به ایران را باز گردانند طوری که اگر اسم ایران بیاید نفس‌ها در سینه‌شان حبس شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار دیگری درباره بررسی سیاسـت‌های کلی برنامه ششم در مجمع گفت: ما در این زمینه چند پیشگیری مهم داریم؛ ما سهم صندوق توسعه ملی را بالا گرفتیم چراکه این صندوق به منظور استقلال بودجه‌های دولت از نفت تشکیل شد و ما باید بتوانیم این ثروت ملی را برای نسل‌های آینده داشته باشیم بنابراین در این سیاست‌ها این موضوع تقویت شد.

رضایی با اشاره به توجه به پرهیز از خام‌فروشی به لزوم توسعه سواحل به منظور استفاده از بنادر و دریاها اشاره کرد و افزود: در مجموع اقتصاد مقاومتی کانون توجه برنامه ششم توسعه بود که از این به بعد به ارکان و برنامه تبدیل می‌شود که امیدواریم عملیاتی شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره رسیدگی به سیاست‌های کلی انتخابات در مجمع نیز گفت: این طرح بیشتر از خردادماه طول نمی‌کشد و ما آن را در خرداد تحویل خواهیم داد اما اینکه به انتخابات برسد یا خیر، اطلاع ندارم.

وی در پایان مهمترین اولویت‌های سیاست‌های کلی برنامه ششم را اقتصاد، رسیدگی به زندگی مردم و تأمین اجتماعی عنوان کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • یک شهروند از موقعیت کاندیدهای مجلس دهم در بهبهان رامهرمز ایذه مسجد سلیمان هم گزارش مستند و دقیق تهیه کنید تا از اخبار انتخابات دیگر شهرستانها هم مردم باخبر باشند. لااقل اگر کسی خبری هم داره بصورت پیام برای خورنا بفرسته تا مردم بفهمند در هر حوزه که کسانی تبلیغات را شروع کرده اند و که کسانی کاندیدای بالقوه هستن. از آبادان ماهشهر اهواز هم خبری دارید بصورت پیام بفرستید تا مردم هم خبر دار شوند. باتشکر