شهردار: هیچ مساعدتی برای رفع حاشیه نشینی اهواز در یک سال گذشته انجام نشد

خورناشهردار اهواز عنوان کرد: طی یک سال گذشته هیچ مساعدتی برای بیش از ۴۰۰ هزار حاشیه نشین شهر اهواز در نظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید خلف موسوی شامگاه گذشته در نشست با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به برخی مشکلات کلان شهر اهواز اشاره کرد و گفت: اهواز تنها یک چهارم کلان شهرهای دیگر پروانه ساخت صادر کرده است در حالی که کلان شهرهایی مثل شیراز و اصفهان به مراتب پروانه های بیشتری را در این خصوص صادر کرده اند.

وی همچنین با بیان اینکه مدیران شهری اختیارات کاملی ندارند، افزود: متاسفانه قوانین در مدیریت شهری کلان شهرها کاستی هایی دارد که باید اصلاح شود. مثلا مدیران شهرداری بیشترین و سنگین ترین وظایف را با کمترین اختیارات انجام می دهند.

شهردار اهواز یادآور شد: امیدواریم در قالب مدیریت شهری یا در حوزه کمیسیون کلان شهر تهران و سایر کلان شهرها که ما بر رویه برگزاری جلسات آن نیز نقد داریم تدابیر مناسبی اتخاذ و از شهرداری های کلان شهرها در جلسات دعوت شود.

موسوی توضیح داد: امسال برای شهرهای کوچک حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرهای بزرگ کم شد. به نظرم نباید از بودجه کلان شهرها کاسته شود چون ما با مشکل درآمد که از مباحث مهم شهری است سروکار داریم.

وی با بیان اینکه شهرداری و شوراها اختیارات تام ندارند، گفت: شهرداری و شورا متاسفانه در بحث هایی همچون عوارض اختیارات تام ندارند و بارها دیده شده که در دیوان عدالت اداری تصمیمات گرفته شده از سوی شوراها رد می شود.

کمبود اتوبوس واحد در اهواز

شهردار اهواز به مشکلات حمل و نقل شهری اهواز اشاره کرد و افزود: یارانه بلیت های اتوبوس واحد همچنان تعیین تکلیف نشده است و شهرداری هر ماه حدود دو میلیارد تومان از درآمد خود را به اتوبوسرانی اختصاص می دهد. تعداد اتوبوس ها نیز به دلیل برخی مشکلاتی که در اجرای قوانین وجود دارد، کافی نیست و اهواز به جای داشتن هزار و ۱۰۰ اتوبوس تنها  ۴۲۳  اتوبوس واحد فعال دارد که اکثرا قشر نیازمند از آن استفاده می کنند.

موسوی در بخش دیگری از سخنانش به وجود حاشیه نشینی در اهواز پرداخت و اظهار کرد: اهواز بیش از ۴۰۰  هزار حاشیه نشین دارد و در حاشیه نشینی جزء شهرهای اول کشور هستیم. در این خصوص نیز تا کنون طی یک سال گذشته هیچ گونه مساعدتی برای بهبود وضعیت موجود به ما نرسیده است.

وی همچنین مشکل فاینانس قطار شهری اهواز را یادآور و با اشاره به انتظار مردم اهواز بیان کرد: از شما می خواهیم جلسه ای در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با مسئولان بانک مرکزی برای حل این مشکل برگزار شود تا در این زمینه چاره ای اساسی اندیشیده شود.

حسین حیدری، عضو شورای شهر اهواز نیز در این جلسه با برشمردن برخی مشکلات و چالش های مدیریت شهری، رفع مشکل قانون بیمه کارگران ساختمانی، موضوع ورود دیوان محاسبات به درآمدهای داخلی شهرداری ها، خواستار توجه به مسائل کلانشهرها در برنامه ششم توسعه کشور شد.

اهواز امروز، اهواز گذشته نیست

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست عنوان کرد: ظرفیت قانون اساسی این است که بتوانیم در مدیریت شهری تمرکززدایی، تراکم زدایی و تفویض اختیار کنیم اما دولتها به دلایل مختلف تمایل به انجام تمرکز زدایی نداشته اند و به همین دلیل، بین شهرهای کوچک و بزرگ رقابتی ایجاد شد.

غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: موضوع کاستن بودجه از شهرهای بزرگ برای شهرهای کوچک هم اکنون مساله اصلی بحث در مدیریت شهری است.

وی افزود: نگاه به کلانشهرها نگاه دست پایینی است و این نگاه ناشی از رقابتی است که بین شهرهای کوچک و بزرگ ایجاد شده و راه حل آن توزیع پول نیست بلکه باید تفویض اختیارات صورت گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: برنامه ششم توسعه فرصت خوبی است تا در زمینه مدیریت شهری موارد لازم مطرح شود. همچنین حتما باید در زمان تدوین این برنامه، مسایل مربوط به تمرکززدایی در مدیریت شهری لحاظ شود.

تاجگردون درباره ورود دیوان محاسبات در بحث های شورا گفت: حتما بررسی می کنیم که دیوان محاسبات طبق چه قانونی در این موضوع ورود کرده است. اینکه دیوان محاسبات بخواهد در مساله بودجه شهرداری ها دخالت کند درست نیست. شهرداریها نهادهای غیردولتی هستند و این در حالی است که دیوان محاسبات بر اساس قانون باید بودجه دستگاه هایی را مورد بررسی قرار دهد که بودجه دولتی دارند.

وی اظهار کرد: مطالبی از جمله بیمه کارگران ساختمانی، سهمیه قطارهای شهری، ارزش افزوده ۲۰ درصد و مسائلی از این قبیل از جمله مباحثی است که لازم است مورد بررسی قرار گیرند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره بحث قطار شهری اهواز گفت: در مورد قطار شهری اهواز نیز حتما جلسه ای با حضور بانک مرکزی برگزار خواهیم کرد تا موضوع فاینانس این پروژه به سرانجام برسد. حتما در جلسه کمیسیون بودجه نیز این موضوع را طرح می کنم.

تاجگردون افزود: در سفر بعدی حتما از قطار شهری و حاشیه شهر بازدید می کنم. اهواز امروز اهواز گذشته نیست و فعالیت های جدیدی که در شهر اتفاق افتاده جای تجلیل دارد اما همچنان مشکلات خاص خودش را دارد که باید به آن توجه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس و نیز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به‌عنوان رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴ انتخاب شد که طی سفرش به اهواز با اعضای شورای شهر و شهردار نشستی درباره بررسی مشکلات این کلان شهر برگزار کرد.