غروب رسانه ای در خرمشهر/ مردم خرمشهر ۶ ماه روزنامه نخوانده اند

خورنا شش ماه از آخرین روزی که روزنامه ای در خرمشهر توزیع شده، می گذرد و در این مدت هیچ روزنامه ای بر دکه های مطبوعاتی این شهرستان قرار نگرفته است.به گزارش خبرنگار مهر، خوزستان با دارا بودن هفته نامه ها و روزنامه های بی شمار، همیشه جزو استان های پیشرو در این خصوص بوده است که در این میان برخی شهرهای خوزستان به دلیل سابقه تاریخی نقش بیشتری در استقبال از خواندن و خریدن مطبوعات داشته اند. یکی از این شهرها، خرمشهر است که به علت دارا بودن تاثیر در تجارت کشور، همیشه رسانه ها در آن نقش عمده ای داشته اند ولی اکنون خبر می رسد که در ۶ ماه گذشته هیچ روزنامه ای در این شهر توزیع نشده است.

واقعا در عصری که رسانه ها و حتی مطبوعات نقش کلیدی در انتشار اطلاعات به سطح جامعه دارند نباید در شهری مثل خرمشهر شرایط به گونه ای رقم بخورد که در مدت ۱۸۰ روز، مطبوعات به دلایل پذیرفته نشده در آن توزیع نشود.

خرمشهر اولین طلایه دار رسانه ای استان

سرپرست مجتمع مطبوعاتی حوزه جنوب خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر، نبود زیر ساخت مناسب را عامل تاثیر گذار در خلاهای رسانه ای خرمشهر عنوان می کند و می گوید: منطقه آبادان و خرمشهر همواره در سابقه تاریخی رسانه ای استان و کشور دارای جایگاه ویژه ای بوده اند.

سید غدیر رمضانی می افزاید: هرچند آبادان به واسطه انسجام زیر ساخت های رسانه ای به مرحله قابل قبولی رسیده اما خرمشهر که اولین طلایه دار رسانه ای خوزستان بوده هم اکنون در جایگاه آخر ایستاده است و این امر ظلم مضاعفی است که بر شهر تحمیل شده است.

وی تصریح می کند: عدم ورود حتی یک نسخه رسانه مکتوب در شش ماه گذشته به خرمشهر برای هیچ کس قابل قبول نیست و قابل تامل تر از آن این است که هنوز مسئولان این شهر در خواب زمستانی رسانه ای هستند.

رئیس انجمن مطبوعات آبادان با اشاره به توزیع بیش از ۴۰ عنوان روزنامه و۲۰ هفته نامه و بیش از یکصد و چهل عنوان دو هفته نامه، ماهنامه و فصلنامه در این مرکز می گوید: چگونه می شود که رتبه روزنامه خوانی در دو شهر مجاور هم، یکی با ورودی ۳۰  هزار نسخه رسانه در کشور رتبه  نسخت روزنامه خوانی را داشته باشد، اما شهر مجاور آن حتی یک هفته نامه هم در آن یافت نشود و شهروندان برای خرید مطبوعات به آبادان بروند.

رمضانی می افزاید: برای خروج از این بحران رسانه ای به رغم پیگیری مستمر سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر، شهردار و تاکید مکرر نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی و مکاتبات وی، خرمشهر هنوز فاقد یک کیوسک رسانه ای نیست.

مسئولان نگاه ویژه ای داشته باشند

وی تعامل مسئولان شهر با مدیران مسئول و سرپرستان نشریات برای برون رفت از این مشکل را ضروری می داند و می گوید: هم اکنون سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با رایزنی های مداوم و تمکین شهردار در خصوص واگذاری ۱۵ دستگاه کانکس به فروشندگان نشریات را در دستور کار خود قرارداده اند اما به نظر می رسد این اقدام در بندها و تبصره های شورا و غیره دچار مشکل شده است، لذا ضروری است مسئولان به این امور نگاه ویژه ای داشته باشند.

سرپرست مجتمع مطبوعاتی جنوب خوزستان یاد آور می شود:  موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران در تماس با سرپرست خود در منطقه آبادان – خرمشهر عنوان کرده که در صورت تعامل شهرداری با نماینده روزنامه ایران در منطقه هزینه ایجاد یک ایستگاه مطبوعاتی رایگان را برای شهروندان خرمشهری ایجاد کند. این یک اتفاق خاص است که برای اولین بار یک ایستگاه روزنامه خوانی رایگان در استان خوزستان ساخته می شود تا شهروندان از تیتر اخبار کشورشان به صورت رایگان بهره مند شوند.

رمضانی ابراز امیدواری می کند: با توجه به سبقه رسانه ای خرمشهر امید می رود با باز کردن درهای مطبوعاتی در شهر خرمشهر جایگاه واقعی خود را کسب کند.

وی با اشاره به روند سرانه روزنامه خوانی در استان خوزستان می گوید: خرمشهر در سال ۹۲ طبق آمار مرکز مطالعات مطبوعات کشور مرکز آبادان پس از اهواز، آبادان، دزفول، بهبهان و شوشتر مقام ششم سرانه روزنامه خوانی را در استان خوزستان داشت.

بحران رسانه ای در خرمشهر بی سابقه است

نادر چوبدار قدیمی ترین توزیع کنندگان نشریات در خوزستان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: بیش از ۶۰ سال است که خانواده ما مسئولیت توزیع روزنامه را در خرمشهر و آبادان به عهده دارد اما این اولین باری است که خرمشهر با چنین بحران رسانه ای روبرو شده است و متاسفانه مسئولان به اندازه آسفالت یک خیابان به این مسئله بها نمی دهند.

وی تاکید می کند: مسئولان باید خود را در مقابل مردم و افکار عمومی متعهد بدانند و نسبت به ارائه درست این کالای فرهنگی همت مضاعفی را نشان دهند.

علی اناری نیز که بیش از ۲۵ سال به توزیع نشریات در خرمشهر و آبادان اشتغال دارد در گفتگویی با خبرنگار مهر در این ارتباط عنوان می کند: باید به دنبال علت ها رفت و دید چرا اکنون که فرماندار، شهردار،   نماینده مردم در مجلس و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمشهر با اهتمام جدی به دنبال رفع این بحران هستند، چه دست هایی مانع ورود نشریات به یک شهر می شود.

وی تصریح می کند: همین عملکرد سئوال برانگیز است که مردم را نسبت به عملکرد مسئولان خدشه دار می کند.

اناری در پایان می گوید: نمایندگان رسانه های مکتوب در خرمشهر و توزیع کنندگان روزنامه استانی و سراسری طی نامه ای خطاب به مسئولان در خرمشهر خواستار رسیدگی ویژه در این خصوص شدند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیا بهتر نیست که مسئولان همانگونه که فکر و ذهن خود را در حیطه مسائل عمرانی و سیاسی قرار داده اند نیم نگاهی نیز به مسائل فرهنگی یک شهر داشته باشند و به آن به عنوان یک پروژه درجه سومی نگاه نکنند.

گزارش: مهدی بحرانی پور