نمدمالی در شوشتر جان می‌گیرد

خورنا نمد مالی از جمله صنایعی است که در استان خوزستان به دلیل حضور عشایر که مصرف‌کنندگان اصلی تولیدات نمدی هستند رواج دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه خوزستان ـ دو شهر دزفول و بهبهان از مراکز مهم تولید نمد در این منطقه محسوب می‌شوند و تولیدات نمدی این شهر  زیرانداز، کپنک و کلاه نمدی است.

نمدمالی در شهر تاریخی شوشتر نیز قدمت دیرینه‌ای دارد تا آن جا که سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان از آغاز تلاش‌ها برای احیای رشته نمد مالی خبر داده است

علی‌محمد چهارمحالی اظهار داشت: مقدمات امور احیای نمدمالی فراهم شده است.

وی افزود: برای سرعت بخشیدن به راه‌اندازی این کارگاه در بازارچه صنایع دستی از استادان نمد مالی دعوت شده است.

سرپرست میراث فرهنگی شوشتر بیان کرد: حسین نمدمال در سرای افضل حضور پیدا کرد و با همکاری این استاد کهنه‌کار شوشتری راه‌اندازی کارگاه نمد مالی آغاز شد.

چهارمحالی با بیان این که هنرجویان می‌توانند به صورت رایگان در این رشته هنری آموزش ببینند اضافه کرد: برای حفظ این هنر ـ صنعت نیازمند توجه و یاری تمام هنر دوستان هستیم.

نَمَد نوعی بافته سنّتی زیراندازی است که با پشم تولید می‌شود.

برای تهیه نمد (نمدمالی) عمل بافتن انجام نمی‌شود بلکه با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب در هم‌ رفتن الیاف پشمی می‌شوند. دو خاصیت جعدیابی و پوسته‌ای شدن پشم امکان تولید نمد را فراهم می‌کنند.

پشمی که برای تولید نمد به کار می‌رود پشم بهاره گوسفند با الیاف بلند است. از صابون و زرده تخم‌مرغ نیز می‌توان برای بهتر شدن کیفیت کار استفاده کرد. مقدار پشمی که برای هر مترمربع نمد لازم است با مقدار پشم لازم برای تولید قالی برابر است اما چون زمان تولید نمد بسیار کوتاه‌تر است (حدود یک روز) قیمت آن پایین است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *