نقش‌آفرینی احزاب و قوم‌ها در خوزستان؛ نیاز اصولگرایان به ترمیم/ نیاز اصلاح‌طلبان به اجماع

خورنا فضای سیاسی کشور همچنان درگیر انتخابات مجلس است و خوزستان یکی از همان مناطقی است که با هجده نماینده در مجلس٬ تاثیر خاص خود را دارد.

به گزارش خورنا به نقل از ایلنا، اگر استان اصفهان٬ منطقه اختلاف جبهه پایداری و جامعه اسلامی مهندسین میان استان‌های کشور بود و دو استان آذربایجان نیز منطقه ورود یاران آذری رییس‌جمهوری سابق؛ خوزستان را شاید بتوان منطقه خط سوم سیاسی کشور نامید.

در این سال‌ها نام خوزستان به غبار گره خورده است. چه آسمان غبار آلود و چه فضای سیاسی غبار آلود و شاید همین باشد که استانداران سابق خوزستان همه در کار سیاست خبره شده‌اند. غرضی از استانداری خوزستان به وزارت نفت و پست رفت و حتی سودای ریاست جمهوری داشت. گرچه پیش از او «مدنی» نیز از استانداری خوزستان برای انتخابات ریاست جمهوری کاندید شده بود. اما این دو تنها استانداران خوزستان نیستند که مسئولیت‌های عالی‌تر بر عهده آنان گذاشته شد؛ احمد خرم از استانداری خوزستان به وزارت راه رفت و مقیمی به معاونت سیاسی وزیر کشور و علی جنتی به وزارت ارشاد و محمد فروزنده به وزارت دفاع و محسن میردامادی به دبیرکلی بزرگترین حزب کشور.

حتی نظامیان خوزستانی نیز بیش از دیگر نظامیان سودای سیاست داشتند؛ چنانچه در عصری «علی شمخانی» و در عصری دیگر «محسن رضایی» نه تنها برای پوشیدن ردای ریاست جمهوری آماده شدند که حتی مانیفست نوشتند و خواستند بین چپ و راست تفاهم برقرار کنند و خط سومی در سیاست ایران باشند.

سیاست خوزستان نیز مملو از همین دست افرادی است که به دنبال خط سوم در سیاست می‌گردند و فضای دو قطبی اصلاح طلب و اصولگرا را نمی‌پسندند. چنانچه بسیاری نمایندگان فعلی خط بندی‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا را قبول ندارند و خود را کاندید مستقل معرفی می‌کنند. با این حال جذابیت هجده نماینده این استان به حدی است که گروه‌های سیاسی حاضر به نادیده گرفتن خوزستان نیستند.

خبرهای شنیده حاکی از آن است که  سید جعفر حجازی، استاندار سابق خوزستان رهبری یاران احمدی‌نژاد را بر عهده گرفته تا لیست ورود جدی به انتخابات خوزستان را آماده کند؛ هرچند رقیبان سرسخت و نیروهای بومی فضای کار را برای اصولگرایان دشوار خواهد کرد.

شهرداران سه شهر اهواز و آبادان و خرمشهر در شرف استعفا کردن هستند تا وارد انتخابات مجلس شوند و در میان اصلاح‌طلبان نیز وفاق کامل وجود ندارد. گروهی از اصلاح‌طلبان دوم خردادی «کیانوش‌راد» را به عنوان رهبر معنوی اصلاح‌طلبان خوزستان معرفی می کنند و گروهی دیگر با نیروهای اعتدالی و راه یافته به دولت همراهی می‌کنند.

حائری مدیر کل سیاسی سابق، سردار کتانباف شهردار سابق اهواز، عادل حیدری نماینده سازمان حج و زیارت ایران در عراق از دیگر افرادی هستند که احتمال حضور آنان در انتخابات اهواز وجود دارد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ محسن رضایی ٪۴۵ آرا را به خود اختصاص داده بود و حسن روحانی ۳۵٪ از آرا را به دست آورده بود. با این حال «کعبی» و «کیانوش‌راد» دو تن از فعالان سیاسی خوزستان معتقدتد دلیل این رای شروع دیرهنگام فعالیت‌های سیاسی ستاد روحانی در خوزستان بوده و مردم خوزستان به خاطر شهرهای بزرگ و درگیر بودن با مسائل ملی صنعت نفت به اندیشه‌های اصلاح‌طلبی و ترقی‌خواهانه گرایش دارند.

محمد جعفر فلسفی سرپرست روزنامه کیهان و فعال سیاسی اصولگرا به ایلنا می‌گوید که «اگر اصولگریان در انتخابات درست عمل کنند٬ می‌توانند در انتخابات آینده اکثریت کرسی‌های مجلس را به دست بیاورند. »

وی در پاسخ به این سوال که کدام یک از کاندیدهای فعلی خوزستان را اصولگرا می‌دانید٬ می‌گوید: برخی از افراد اصولگرا هستند٬ اما باید به عملکردها نگاه کرد. طیف اصولگرا با فاصله گرفتن از انتخابات ریاست جمهوری باید آسیب‌های گذشته خود را برطرف کند و با یک محور وارد عرصه انتخابات شود.

فلسفی همچنین اعتقاد دارد که «در جریان اصلاح‌طلب نیز همه افراد حاضر نیستند زیر چتر کسی قرار بگیرند که تندروی خود را ثابت کرده و بین اصلاح‌طلبان و حامیان رئیس جمهور نیز طیف‌های مختلفی وجود دارد که ممکن است انتخابات خوزستان را به جای دو قطبی، سه قطبی کند.

وی با بیان اینکه هنوز شفافیت در انتخابات وجود ندارد درباره کاندیداتوری حجازی می‌گوید: شایعاتی مطرح است اما بیشتر گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

مرضیه امیری از اعضای ارشد حزب ندای ایرانیان معتقد است که «نمایندگان خوزستان در غیاب فعالیت حزبی بیشتر خاستگاه قومیتی دارند و به همین دلیل نمی‌توان آنها را با برچسب اصولگرا و اصلاح‌طلب معرفی کرد. مثلا امروز می‌گویند آقای شکرخدا موسوی نزدیک به جبهه پایداری است اما این خط و ربط‌ها معمولا بعد از انتخابات مجلس رخ می‌دهد.

وی با اشاره به انتخابات مجلس ششم اهواز و پیروزی  افرادی نظیر کیانوش‌راد و کهرام در آن انتخابات تاکید می‌کند که «اگر فعالیت حزبی باشد شرایط سیاسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد٬ اما با توجه به شرایط فعلی  همچنان این قومیت‌ها هستند که در انتخابات استان تاثیرگذاری دارند.»

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • فرزند خوزستان به نظر اینجانب که تحلیل گر دقیق و باانصافی در انتخاباتهای مختلف بودم شانس افراد نظامی در انتخابات ۹۴ مجلس خیلی خیلی کمتر از انتخابات ۸۶ و ۹۰ مجلس می باشد.در ۲ دوره قبلی مجلس به علت حضور دولت احمدی نژاد و حامیانش با افکار رادیکالی شانس حضور نظامیان بیشتر بود به همین دلیل در مجلس شاهد حضور حدود ۷۰ نظامی که اکثرا سرداران سپاه بودند بودیم اما مطمئن باشید به علت نسیم فضای اعتدال و اصلاحات در کشور و تحولات مذاکرات هسته ای دیگر مردم به نظامیان رای نمی دهند.بخصوص اینکه مردم علت و بانی مشکلات اقتصادی کشور را سیاستهای تندروهای حامی احمدی نژاد میدانند. من با همه احترامی که به سرداران جبهه و جنگ قائل هستم بنظرم بهتر باشه در این دوره سرداران سپاه کاندیدا نشوند و بگذارند افراد دانشگاهی یا اقتصاد دان و حقوقدان به مجلس بروند وگرنه شکست سختی خواهند خورد و حتی ۱۰ درصد آرای حوزه انتخابی خود را نمی آورند. البته من هیچ کس را از حضور در انتخابات منع نمیکنم.این حق همه هست که کاندیدا شوند فقط گفتم که بدانند که اوضاع به سود نظامیان نیست.جو جامعه بشدت علیه کاندیدای نظامی شده. این را خودشون هم میتوانند با یک نظرسنجی ساده میدانی در جامعه متوجه شوند. به امید حضور نخبگان شایسته و باتجربه و معتدل و پیرو خط امام در مجلس دهم
  • یک شهروند نخبه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان و اصولگرایان منتقد احمدی نژاد باید از آقای محسن رضایی بخواهند از اهواز کاندیدا بشود.چون خوزستان نیاز به یک لیدر یا رهبر در میان نمایندگان خود در مجلس دارد تا رهبری نمایندگان استان خوزستان در مجلس را بدست گرفته و از حقوق خوزستان در مجلس دفاع کند. استان فارس را آقای دستغیب رهبری میکند و استان اصفهان را آقای کامران و فولادگر و استان آذربایجان را دکتر پزشکیان و دکتر فرهنگی اما استان خوزستان فاقد رهبری در میان نمایندگان خود است و پراکنده اند. نخبگان استان و بخصوص اهواز باید فکری کنند یا باید دکتر محسن رضایی را بیاورند یا باید بیخیال اعاده حقوق خود شوند. آقای دکتر محسن رضایی اگه به مجلس اعتدال گرا دهم را پیدا کند در کنار دکتر عارف و دکتر لاریجانی یکی از سه گزینه ریاست مجلس دهم خواهد بود و به علت تمایلات چپ گرایانه دکتر عارف و راست گرایانه دکتر لاریجانی شانس دکتر محسن رضایی بیشتر از دونفر دیگر خواهد بود و به علت اعتماد مقام رهبری به ایشان و حمایت آقای هاشمی رفسنجانی از آقای رضایی و رابطه صمیمی بین دولت اعتدال دکتر روحانی با آقای رضایی گزینه اصلی ریاست مجلس دهم دکتر محسن رضایی خواهد بود و این بسیار به سود خوزستان و اهواز خواهد بود. ای سیاسیون چپ و راست استان خوزستان/ای احزاب سیاسی اصلاح طلب و اصولگرای میانه رو خوزستان/ای نخبگان فارس عرب بختیاری لر ترک قشقایی و لرکی شوشتری دزفولی و همه خوزستانی های عزیز این اولین و آخرین شانس برای خوزستان است که ریاست مجلس بعد از سالها بجای یک نماینده تهرانی یا قمی به فرزند عزیز خوزستان برسد و شاهد ریاست برادر محسن یا همان دکتر رضایی بر مجلس دهم باشیم. کمی فکر کنید و دوباره متن را بخوانید و باز اندیشه کنید تا حسرت این فرصت طلایی برای خوزستان عقب مانده در توسعه از دست نرود. به امید خوزستانی آباد