/گزارش و تحلیل ویژه/

آیـا کنسرت “رضا صادقی” در دزفول از اول مـجـوز داشـت کـه بخواهـد لـغـو بـشـود ؟!

به گزارش خورنا و به نقل از «روناش» ، کنسرت های موسیقی در اکثر شهرهای ایران برگزار می گردد ؛ این کنسرت ها یا برنامه هایی هستند که بعلت گرانی مبلغ بلیط ها و عدم استقبال ، لغو می شوند ، یا کنسرت هایی سنتی هستند ، و یا کنسرت موسیقی پاپ . در رابطه با موسیقی سنتی تقریبا مشکلی در هیچ کجای کشور وجود ندارد ، در دزفول هم بواسطه خواننده نامی که در این عرصه دارد و دست بر قضا از شاگردان استاد بزرگ موسیقی سنتی ایران نیز بوده است ، کنسرت هایی از این دست بارها در سطح شهرستان برگزار شده است . اما برای برگزاری کنسرت های پاپ در کشور در برخی اوقات مشکلاتی بوجود آمده است . گریزی کوتاه داشته باشیم به اسفند ماه ۱۳۹۱ که اولین کنسرت پاپ قرار بود برگزار گردد ، آن هم با حضور خواننده تراز اول و شناخته شده کشوری که طرفداران بسیاری هم دارد ، احسان خواجه امیری (در اینجا ملاحظه گردد) . اما به نحوی عجیب و با اتفاقاتی نه چندان زیبا و کاملا غیرمنتظره که تا ماه ها نام دزفول را در رسانه های مختلف کشور بویژه رسانه های فرهنگی و هنری ، تحت الشعاع قرار داده بود ، لغو گردید . در آن زمان زور مخالفین برگزاری کنسرت بر موافقین چربید و در نشست فوری شورای فرهنگ عمومی شهرستان ، برخی از مسئولینی که پیشتر موافقت خود با برگزاری این کنسرت را اعلام کرده بودند ، به یکدفعه رای منفی دادند ، و اینگونه خسارتی ۷۰ میلیونی به تیم برگزار کننده برنامه وارد ، و وی مجبور شد تا تمامی بلیط های فروخته شده را را به خریداران ، مسترد نماید .

آن ماجرا شوری را در بین بسیاری از چهره های فرهنگی دزفول ایجاد کرد ، تا با توجه به اختلافات شدید بوجود آمده ، کنسرتی پاپ را به هر نحوی که شده در دزفول برگزار کرده و علاوه بر کسب درآمد ، شعار من بودم من بودم نیز سر بدهند و اینگونه بود که مساله برگزاری کنسرت موسیقی پاپ ، بزرگترین معضل شهرستان دزفول شد !

اما اکنون و در روزهایی که تب برگزاری کنسرت موسیقی در استان خوزستان و بالطبع در شهرستان دزفول و بخصوص پس از تغییر در راس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و همچنین فرمانداری ویژه دزفول ، شدیدا بالاست و برخی ها برگزاری کنسرت را از واجبات کاری خود قلمداد کرده اند ، خبر لغو دومین کنسرت پاپ در دزفول ، باز هم در صدر اخبار شبکه های اجتماعی از جمله واتس آپ تا برخی سایت های خبری قرار گرفت و تحلیل های دروغ و راست در پی چرخش این خبر تولید شد .

از مدتی پیش در شبکه های اجتماعی موبایلی پخش شده بود که قرار است در روز ۱۲ بهمن ماه و بمناسبت ایام الله دهه فجر در دزفول ، کنسرت رضا صادقی خواننده بنام و پرطرفدار کشوری در سبک پاپ برگزار شود و مکان هایی نیز جهت ارائه بلیط این کنسرت در این تبلیغات موبایلی اعلام گردید .

و همه اینها در حالی بود که در اوایل دو هفته پیش از برگزاری این کنسرت (یعنی در زمان اوج تبلیغات برای آن در شبکه های اجتماعی موبایلی) ، مطلع شدیم که مجوز این برنامه هنوز از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صادر نشده است و احتمال قریب به یقین قرار نیست که صادقی راهی دزفول شود ؛ لذا با مسئولان امر در این خصوص ارتباط برقرار کردیم که مراسمی که هنوز مجوز نگرفته و خبرهایی هست که احتمال لغو آن را هم می دهد ، چگونه است که تبلیغات در شبکه های اجتماعی موبایلی پخش شده و محل های بلیط فروشی نیز در این تبلیغات اعلام شده است ؟! که مسئولان امر هم اعلام کردند که تا دو یا سه روز آینده مجوز صادر خواهد شد . اما این اتفاق صورت نگرفت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مجوز مراسم را صادر ننمود ، تا باز هم تلاش بانیان در برگزاری کنسرت پاپ در دزفول ناکام بماند ، تا باز هم فعالیت های واتس آپی و سایتی به تبع آن آغاز شده و خبر از لغو کنسرتی بدهد که اصلا مجوز برگزاری نداشته است ! اما تفاوت این بار با دفعه گذشته این بود که این دفعه صدای زیادی از مخالفان برنخواست و گویی اگر بانیان روال قانونی را به درستی طی کرده بودند ، الان این کنسرت برگزار شده بود و همه هم راحت و راضی شده بودند و پس از قریب به دو سال ، بیشتر به معضلات دیگر شهر می پرداختیم !

هرچند از اقدام عجیب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول هم نمی شود چشم پوشی کرد ؛ فرهاد جاموسی عضو شورای اسلامی شهر دزفول در این باره در گفتگو با یکی از سایت های هنری ، گفت : زمانی که به ماجرا ورود کردیم ، متوجه شدیم که اداره ارشاد شهرستان نامه آقای (نام حذف شده است) را نیز به استان ارسال کرده است ؛ ارسال این نامه دوم که باز هم درخواست برای کنسرت رضا صادقی بود ، بهانه دیگری شد برای اداره کل ارشاد استان ، تا باز هم سنگ اندازی کند . پس از بررسی متوجه شدیم که نامه آقای (نام حذف شده است) برای اسفند ماه است ، در حالی که درخواست ما برای ۱۲ بهمن بوده است ؛ با بیان این تفاوت ، اداره کل ارشاد استان یک نامه تاییدیه از سوی مدیر برنامه رضا صادقی مبنی بر اینکه ما متولی اصلی این کنسرت در دزفول هستیم را درخواست کرد ، که ما نیز سریعا این درخواست را اجابت کردیم ، به طوری که حتی مدیر برنامه رضا صادقی اعلام کرد که آقای (نام حذف شده است) را نمی شناسد و قرارداد واقعی با آقای (نام حذف شده است) و شرکت (نام حذف شده است) می باشد .

مسئول برگزاری این کنسرت هم پس از این اتفاق ، طی گفتگویی با یکی از سایت های خبری ، اعلام کرد : ما با رضا صادقی قرارداد رسمی داریم ، اما از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان اعلام شد که باید برای اجرای این کنسرت تغییر تاریخ داد .

حال ، باز هم برخی ها در شبکه های اجتماعی موبایلی فعال شده و عدم اعطای مجوز کنسرت صادقی که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اعلام شده را ، به پای این و آن می گذارند که ایها الناس در دزفول آزادی نداریم و … و این در حالیست که هنوز صدای کنسرت نوازندگان موسیقی سنتی در مجتمع فرهنگی و سینمایی این شهر که دو شب از اول بهمن ماه را به خود اختصاص داد و شرکت یکی از مسئولین ارشد شهرستان را هم در این برنامه بهمراه داشت ، قطع نشده است ، و نیز قرار است از ۲۱ بهمن ماه مجددا یکی از هنرمندان به نام دزفولی فعال در سبک سنتی که در ابتدای متن هم به آن اشاره گردید ، در این سالن و در دزفول برای چندمین بار آوازی سر دهد و نوایی به گوش هنر دوستان برساند .

اما طی روزهای اخیر پیام های متعددی منتشر شد که یکی از مسئولین ارشد فرهنگی دزفول را بشدت زیر سوال می برد و او را مقصر اصلی این اتفاق معرفی می کرد و حتی اتهام هایی در این پیام مطرح گردید که مثلا وی از عمد این کار را انجام داده تا کنسرت سنتی بعدی که خواننده آن از بستگان درجه یک اوست ، تحت الشعاع قرار نگیرد ! و یا پیامی که به تازگی در شبکه های اجتماعی منتشر گردید که بیایید تا کنسرت این خواننده سنتی را تحریم نمائیم ! مثلا به نشانه اعتراض ! که قطعا افرادی که دم از تحریم می زنند ، قصد عقده گشایی داشته و نمی توانند خود را بعنوان دوستدار واقعی هنر و موسیقی عنوان نمایند ، چرا که عقده گشایی با هنردوستی ، کاملا متفاوت است .

اما قاعدتا و طبیعتا رسم بر این است که مسئولان برپایی این گونه کنسرت ها ، اول از صدور مجوزهای لازم برای برپایی و برگزاری آن اطمینان حاصل کنند ، و سپس تبلیغات اولیه را در سطح شبکه های اجتماعی موبایلی آغاز نمایند . بهرحال این کنسرت لغو شد و یا شاید هم از اول قرار بر اجرایش نبوده است ؛ همانطور که ما از یک هفته پیش ، از عدم اجرای این مراسم مطلع شده بودیم و یقینا هم مسئولان برگزاری این مراسم نیز مثل ما مطلع بوده اند ؛ اما چرا این موضوع را به اطلاع مردم رسانده نشد و چرا قبل از صدور مجوز ، تبلیغات در سطح شبکه های اجتماعی موبایلی آغاز گردید و …

این را نیز بگوییم که یکی دیگر از ایراداتی که به بانیان برگزاری چنین برنامه هایی ، علی الخصوص پس از اتفاقات کنسرت خواجه امیری ، وارد است ، احساساتی شدن بیش از حد آن هاست ؛ بطوری که پس از اتفاقات کنسرت خواجه امیری ، مخالفان بنظر می رسد تا حدی پذیرفته اند که می شود در دزفول هم کنسرت پاپ برگزار کرد و اتفاقا انگار که علاقمندان بسیاری را هم در بین شهروندان دارد . سردار احمدی مقدم فرمانده کل ناجا کشور هم اواخر دی ماه ۱۳۹۳ ، در بوشهر ، گفت که کسی حق برهم زدن کنسرت های مجاز دار را ندارد (در اینجا ملاحظه گردد) و برگزاری کنسرت یک گروه پاپ در بوشهر هم با آن اتفاقاتی که افتاد ، تاییدی بر سخنان سردار احمدی مقدم بود و دیگر در شرایط فعلی نباید برای برگزار کنندگان و حامیان برگزاری کنسرت های پاپ نگرانی باقی مانده باشد و قصاص قبل از جنایت ننمایند که نه درست است فلانی گفته ، ولی باز هم نمی گذارند ! بهرحال فصل الخطاب همه ما قانون است ، آن هم پس از همچین هشدار صریحی ، از سوی عالی ترین مقام انتظامی کشور .

طی روزهای اخیر در یکی از گروه های واتس آپ ، پیامی منتشر شد که بله کنسرت هایی هزار نفری برای یکی از خوانندگان جوان پاپ دزفول که طی ماه های اخیر موفقیت های را هم بدست آورده است برگزار خواهد شد و یا مثلا تا چند کنسرت در دزفول برگزار نشود … بگذریم … برای کنسرت رضا صادقی هم خواه یا ناخواه چنین هیاهوهایی بوجود آمد … شاید پسندیده نباشد که از ماه ها قبل و برای کاری که هیچ تضمینی برای اجرای آن وجود ندارد ، هیاهویی به پا کرد که فلان کنسرت را در فلان تاریخ با اینقدر نفر ظرفیت در فلان سالن بزرگ برگزار می نمائیم ، تا متاسفانه خروجی این جَودِهی ها ، به تحریک مخالفان نیانجامد و مجددا اختلافاتی را بوجود نیاورد .

در نتیجه ، برای برگزاری کنسرت پاپ با شرایط خاص دزفول ، می شود از این اقدامات احساسی و جَو دادن بر سر برگزاری کنسرت های صدها و یا هزار نفری که قطعا پیامدهایی بد را با وجود چنین شرایط خاصی بدنبال دارد (که در بالا نیز به آن اشاره شد) ، دست کشید ، روال قانونی را با همکاری مسئولین مرتبط ، به درستی طی کرد ، و یا حتی اگر به صلاح بود ، ضمن تاکید مجدد بر این نکته که فصل الخطاب قانون است ، با مخالفین و دغدغه مندان حفظ شئونات اسلامی وارد مذاکره شد و به آنان اطمینان داد که در این کنسرت هیچ عمل خلاف شرعی انجام نخواهد شد ؛ همانند تمامی کنسرت هایی که بدون کوچکترین حاشیه ای و با انضباط کامل ، در کلان شهرها و شهرهای دیگر برگزار می شود و حتی عالی ترین روحانیون حاضر در آن شهرها هم ، کوچکترین مخالفتی نمی نمایند ؛ چون روال قطعا به درستی طی شده است . درست است که گاهی اوقات در برخورد با چنین مسائلی ممکن است یک طرف کاملا مقصر باشد ، اما با شرایط فعلی بوجود آمده در دزفول ، سر زدن این رفتارها و اینگونه عمل کردن ها ، از سوی افرادی که قصد برگزاری کنسرت موسیقی پاپ در این شهرستان را دارند هم ، خالی از تقصیر ، نیست .