ارائه ی گزارش عملکرد مجمع نمایندگان استان خوزستان

قول ۵۰۰ هزار میلیاردی نماینده خوزستان در مجلس!

خورنا: آنچه می خوانید متن کامل سخنان صید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در همایش امامان جمعه شهرهای استان خوزستان  در شهرستان اندیمشک   می باشد که در آن به ارائه گزارش مبسوط و آمارهای کامل و دقیقی از وضعیت استان از جوانب گوناگون  و اقدامات صورت گرفته و تلاش های خالصانه پرداخته اند  نکته ی قابل توجه در این گزارش عملکرد قول ۵۰۰ هزار میلیاردی ایشان در جهت بهسازی خط ریل محور اندیمشک – درود بوده است امری که به نظر می رسد با توجه به حجم کلی بودجه کشور و تخصیص های صورت گرفته در پروژه های عمرانی امری فوق تصور می باشد حال جهت اطلاع شما عزیزان  این گزارش عملکرد به صورت کامل از وب سایت شخصی صید عیسی دارایی نماینده ی مردم اندیمشک و رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان نقل می شود و بهدون هیچ دخل و تصرفی به صورت کامل تقدیم می گردد:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و درود می فرستم به روح پرفتوح و تابناک حضرت امام(ره) و شهدای راه امام(ره) و آرزوی طول عمر و سلامتی برای مقام عظمای ولایت.

خیر مقدم عرض می کنم خدمت همه دوستان، خدمت حضرت آیت ا… حیدری و خیر مقدم ویژه عرض می کنم خدمت پیر خستگی ناپذیر دانا و توانمند و پا به کار استان حضرت آیت الله جزایری که در مدتی که فرماندهی نیروی انتظامی استان را بر عهده داشتم بعضی شب ها تا ساعت ۲ نیمه شب خدمت ایشان بودیم و مسائل را دقیقاً پیگیری می کردیم. یک تشکر ویژه از حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا خدامی که هم جلسه را تشکیل دادند و هم در سالی که حضرت آقا سال اقتصاد و فرهنگ نامگذاری کردند مانند گذشته امسال هیچ روزی نیست که ایشان دنبال کار نباشند. کارهای بسیار بزرگی را انجام دادند که قسمتی از آن ها را خودشان فرمودند. این را هم خدمتتان عرض کنم که من، فرماندار و دیگر مسئولان شهر هم مانند یک سرباز خدمت ایشان هستیم و همین زمین حوزه علمیه که فرمودند، از ماده ۱۸۰ نمایندگان، بنده ۴۰۰ میلیون تومان اختصاص دادم که این ابلاغ شده و انشاا… در آینده نزدیک واگذار خواهد شد.

من دنبال این بودم که در زمانی که خادم مردم هستم با توجه به شناختی که از استان خوزستان دارم مشکلات خوزستان را یک بررسی و یک جمع آوری بکنم و خدمت مسئولین گزارش بدهم. چند ماهی هم که به عنوان رئیس مجمع نمایندگان خدمت مردم استانمان هستم مدت ۳ ماه است که دارم کار می کنم و گزارش هایی را از دستگاه های مختلف جمع آوری [کرده ام] و انشاا… نواقص وضعیت موجود همراه با پیشنهادها را خدمت مقام عظمای ولایت، ریاست محترم جمهوری و همه دوستان ارائه خواهم داد.

چندروز پیش که معاون رئیس جمهور، دکتر جهانگیری آمدند من یک گزارش مختصری دادم که باعث شد شورای اداری همه کف بزنند. آقای مقتدایی استاندار فرمودند که دارایی همه ما را کوبید چرا برایش کف می زنید؟!(البته به شوخی گفتند). دوستان همه گفتند: درددل های ما را دارایی گفت.

می خواهم مختصری از آنها را خدمت شما هم عرض کنم:

آمار های جنگ

استان خوزستان بالغ بر دوهزار و ۸ مورد بمباران و موشک باران شده. ۲۳ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده. ۱۵۰۰ شهید زن داریم. قریب به ۳۵۰۰ آزاده و ۳۵ هزار جانباز داریم. ۵ شهر ما مستقیم با جنگ درگیر بوده اند و ۲۰ شهر دیگر به صورت غیرمستقیم. ۴ میلیون زائر هرساله در قالب کاروان های راهیان نور به استان خوزستان سفر می کنند از این لحاظ که خوزستان دین خودش را به انقلاب ادا کرده است.

پتانسیل های استان

اما پتانسیل های بسیار قوی هم در استان خوزستان هست. ما ۸ رودخانه دائمی داریم. ۱۰ الی ۱۲ ساعت خورشید را داریم. دارای چهارفصل هستیم و ۸۷۶ هزار هکتار زمین آبی قابل کشت داریم. ۳۵۰ هزار هکتار زمین دیم قابل کشت و یک میلیون هکتار جنگل داریم و یک میلیون و ۲۷۵ هزار هکتار بیابان و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون هکتار مرتع داریم.

در مرز چزابه ما روزانه ۴۰۰ خودرو مشغول تجارت با کشور عراق هستند. در محور شلمچه تقریباً ۵۰۰ خودرو مشغول به کار هستند که از این تعداد حتی ۱۰ خودرو هم خوزستانی نیستند و همه مربوط به استان های دیگر هستند که من خدمتتان شرح خواهم داد.

کشاورزی استان

در بخش کشاورزی امروز ما ۱۴ میلیون و ۵۰۰ تن محصولات کشاورزی را داریم تولید می کنیم. ظرفیت استان ما ۲۵ میلیون تن است. در یک بررسی بسیار دقیق و کارشناسی در آن سفر حضرت آقا در ۱۴ سال پیش طرح ۸۰۰ هزار هکتاری خوزستان را مطرح کردند و دستور [اجرای آن را] دادند اما دولت های مختلف کوتاهی کردند تا جدیداً که تقریباً کار شروع شده. این ۸۰۰ هزار هکتار می تواند ۱۰ میلیون تن دیگر محصولات اضافه کند و تقریباً ۳۰۰ هزار اشتغالزایی را در استان به وجود بیاورد که متأسفانه ۸۰۰ هزار هکتار به ۵۵۰ هزار هکتار تبدیل شد و از ۵۵۰ هزار هکتار به واسطه همین خشکسالی ها به ۳۰۷ هزار هکتار [کاهش پیدا کرد] الآن ۳۰۷ یا ۳۰۳ هزار هکتار قابل این طرح است که تقریباً ۲۵۰ هزار هکتارش مال ما است و ۵۰ هزار هکتار مال ایلام است. من با دکتر جهانگیری که صحبت کردم فرمود این در مراحل اولیه کار است. به محض اینکه وضعیتمان از خشکسالی درآمد آن کار را هم ادامه می دهیم که این مربوط به قسمتی از استان است و شهرهای دیگر استان خوزستان را در بر نمی گیرد.

آب و فاضلاب

در بحث مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان ما فقط ۶۶۰ هزار میلیارد پول می خواهیم که ۱۶۰ هزار کنتور فرسوده و ۲هزار شکستگی لوله ها را که در هر ماه در استان خوزستان ایجاد می شوند و تقریباً ۳۵ درصد آب را هدر می دهند که ما و ۲ استان دیگر از لحاظ هدر رفتن آب رتبه اول کشور را داریم اینقدر مبلغ می خواهیم که مشکلات شکستگی لوله های استان خوزستان را حل کنیم و بعد از این ۵۰۰ میلیارد تومان آب و فاضلاب ما بدهکار به پیمانکاران است و در زمینه تکمیل آب آشامیدنی که خیلی از روستاهای ما و شهرهای ما مشکل دارند ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال ما می خواهیم و در بخش فاضلاب که اگر بخواهیم به استان های همطراز خودمان برسیم نزدیک به هزار و ۳۰۰ میلیارد پول نیاز داریم یعنی ما در بخش آب و فاضلاب ۳هزار میلیارد پول می خواهیم تا مانند استان های همطراز خودمان بشویم.

بنگاه های اقتصادی

در بخش بنگاه های کوچک ما تقریباً هزار و ۶۰ بنگاه کوچک ما که اشتغالزا هستند اینها به بهره برداری رسیده اند که به علت بی توجهی های مختلفی که از سوی دولت های مختلف تا به امروز شده ۶۱۱ تا از اینها فعال هستند که آن هم نه به صورت صد در صد، ۴۴۹ تا تقریباً راکد یا ورشکسته شده اند. ۹هزار و ۶۰۰نفربه کارگیری داشته اند اشتغالزایی که اگر جمعاً ما بتوانیم این بنگاه ها را به کار بگیریم و کار و مشکلاتشان را حل کنیم که من همه این مشکلات را نوشته ام همراه با پیشنهاد قریب ۲هزار میلیارد پول می خواهیم که ۵۸هزار نفر را بتوانیم در استان خوزستان مشغول به کار کنیم.

راه های استان

ما الآن از لحاظ جاده ای با ۹۰ کیلومتر طول آزاد راه، ۸۸۵ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۶۲ کیلومتر راه های اصلی، ۲هزار ۵۵۶ کیلومتر طول راه های فرعی جمعاً ۵هزار و ۱۵۰ کیلومتر جاده داریم که در کشور رتبه ۱۱ را داریم و از لحاظ سنگینی بار بر جاده ها رتبه ۱۳ را داریم. از لحاظ بزرگراه ها رتبه ۱۴ را داریم. از لحاظ طول راه های ترانزیتی رتبه ۱۲ و طول راه های شریانی رتبه ۲۶ را داریم.

از ۴۰ میلیون تن محصولاتی که ترانزیت می شود ۳۵ میلیون به وسیله جاده ها است که حساب کردیم اگر بخواهیم جاده ها را به شأن خوزستان و استان های همطراز خوزستان برسانیم ۱۳۵۷ کیلومتر راه جدید می خواهیم و بهسازی ۱۲۷۵ کیلومتر تا سال ۹۷ جمعاً ۵هزار میلیارد ما پول می خواهیم تا بتوانیم وضعیت جاده هایمان را درست کنیم.

از لحاظ راه آهن ما تقریباً رتبه ۶ کشور هستیم ولی وضعیت راه آهن ما وضعیت بسیار بسیار نامطلوبی است که از سال ۱۳۳۶ یک اقداماتی شده بالاخص از راه آهن درود به اندیمشک که قطعات آن مال زمان ۷۰ سال پیش اند به این خاطر سرعت قطارهای ما از ۷۰ کیلومتر به ۴۰ کیلومتر رسیده و از ۱۸ میلیون تن  محصولات و کالاهایی که باید از طریق راه آهن [جابجا شوند] امروز ۵ میلیون ما بیشتر نمی توانیم [جابجا کنیم]. تاکنون شاید در طول ۳ ماه گذشته نزدیک به ۸ قطار ما از ریل خارج شده اند و قرار بر این شد که قطارهای مسافری را هم جلوگیری کنند که حوادثی پیش نیاید که با پادرمیانی ما تا الآن وضعیت حل شده ولی وضعیت، وضعیت خوبی نیست. قول داده اند امسال ۵۰۰ هزارمیلیارد پول بگذارند که بتوانند وضعیت راه آهن ما را از این وضعیت اسفبار که من احساس خطر کردم و چندین بار مصاحبه کردم که اگر یک قطار مسافری که خطوط ما نزدیک به پرتگاه شده اند خارج بشود یک فاجعه ای در استان خوزستان اتفاق می افتد.

بهداشت و درمان

از لحاظ بهداشت و درمان همان چیزی که حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا خدامی گفتند من خدمت وزیر بهداشت رسیدم هنوز صحبت نکرده بودم که گفت: «می خواهی از وضعیت بهداشت و درمان استان خوزستان صحبت کنی»؟! من به شما می گویم اسفبار است وضعیت بهداشت و درمان استان خوزستان. من شرح می دهم خدمتتان.

کل استان خوزستان با ۴ میلیون و ۵۰۰ یا ۸۰۰هزار نفری که در استان خوزستان زندگی می کنند ۵۳ بیمارستان و ۲۳ تا پایگاه شهری و ۵۲ تا هم جاده ای دارد و نه بیشتر. تعداد تخت های فعال ما در استان خوزستان ۴هزار و ۹۷۱ تخت [است] که برای هر هزار نفری ما یک تخت داریم. تخت های ویژه فعال ما ۵۷۰ تخت به ازای هر ۱۰هزار نفر ۱۴۷ دستگاه آمبولانس بیشتر در کل استان خوزستان نیست. اتوبوس آمبولانس ۸ دستگاه داریم. بالگرد یکی داریم. تجهیزات دستگاه دیالیزی ما ۱۹۴ دستگاه دیالیز داریم. سنگ شکن ۸ تا داریم. سی تی اسکن ۱۵ تا. ام آر آی ۵ تا که آمده اند بر اساس هر یک میلیون نفر  جمعیت یک دستگاه اختصاص داده اند با توجه به اینکه ترانزیتیم و استان های همجوار ما استان های مستضعفی هستند معمولاً از استان ما استفاده می کنند که درخواست کرده ایم این وضعیت را بیایند تغییر بدهند. امروز هر خوزستانی که بخواهد دستگاه ام آر آی استفاده کند حداقل ۳ ماه باید در نوبت باشد. در طول این ۸ ماه ۱۸۰ هزار نفر [بیمار] بستری در استان خوزستان داشته ایم. مراجعین به اورژانس های خوزستان ۲ میلیون نفر بوده اند. ما در سال گذشته با اولین باران قریب ۲۲ هزار نفر فقط در اهواز مسموم شدند. در امسال ۱۷ هزار نفر مسموم شدند که ۷۰ نفر آنان اکنون روانه بخش های سی سی یو و آی سی یو شده اند. ما این ۱۹۴ دستگاه دیالیزی که داریم ۱۴۰۰ بیمار دیالیزی در استان خوزستان داریم. ۲هزار تالاسمی داریم. هموفیلی ۴۳۲ نفر داریم. بیماری ام اس ۱۲۰۰ نفر که من با آقای جهانگیری گفتم آقای جهانگیری این وضعیت در شأن خوزستان است؟!. حالا می گویید مشکل داریم. کی باید این مشکلات برطرف بشود؟ من نمی دانم.

آموزش و پرورش

در بخش های دیگر هم مشکلات بسیاری زیادی داریم. در بخش آموزش و پرورش هم قریب ۸۵۰ هزار دانش آموز داریم. ۸هزار و ۸۰۸ دبستان و دبیرستان داریم. کمبودهایی داریم. قریب ۶هزار و ۲۰۰ معلم کمبود داریم. ۳۰۰ مدرسه ما کمبود داریم. اگر بخواهیم مدارس را شیفتی کنیم ۱۰۰ مدرسه دیگر کم داریم.

صنعت

در صنعت ۲هزار میلیارد نیازمندیم. بخشهای دیگر را من برآورد کرده ام که فکر می کنم با این برآورد بنده نزدیک به ۵۰هزار میلیارد می خواهیم که استان خوزستان را از این وضعیت نجات بدهیم. البته این را خدمتتان عرض کنم در یک جلسه شورای اداری هم صحبت کردم. فکر نکنید مسئولین نظام بی توجه اند به استان خوزستان. در زمان دولت آقای هاشمی سفرهایی به استان خوزستان شد. بودجه اش هم بد نبود. در زمان آقای خاتمی ۶۴۰ میلیارد بوجه استان ما بود. در زمان احمدی نژاد ۲هزار میلیارد بودجه ما بود. هرچند که برای تحول در استان کم است ولی از لحاظ وضعیت کشوری ما رده دوم کشور بودیم. پارسال هم یک بی توجهی به بودجه استان خوزستان شد که با اعتصاب نمایندگان مواجه شد که تقریباً وضعیت ما بهتر شد.

انتقال آب کارون

اگر اجازه بدهید چون خیلی صحبت کردم، در مورد انتقال سر شاخه های کارون من یک گزارشی خدمتتان بدهم که چون بعضی از ائمه جمعه در خطبه هایشان مطرح می کنند یک اطلاعات نسبتاً دقیقی راجع به این مسئله داشته باشند.

آنچه که خدمتتان گفتم کار کارشناسی شده ممکن است بعضی از این آمارها جابجا بشود به خاطر تلاش هایی که دارد می شود ولی آمارها آمارهای بسیار دقیقی است. بحث انتقال آب از سرچشمه های کارون. تونل گوهرنگ ۱ قبل از انقلاب ساخته شده. تونل کوهرنگ ۲ سال ۱۳۵۴ کلنگ خورده و در سال ۱۳۶۴ افتتاح شده. [تونل] کوهرنگ ۳ از سال ۶۹ شروع شده و فعلاً افتتاح نشده. این تونل ۲۵۰ میلیون مترمکعب در سال ؟آب از سرشاخه های کارون خارج می کند. قریب ۱۲هزارمیلیارد خرج این تونل خواهد شد. کارشناسان اتریشی را آورده اند بررسی کرده اند این تونل را مخالفت کرده اندچون در مسیر این تونل گسل هایی وجود دارد که این گسل هل مانع می شوند لذا کارشناسان اتریشی [استفاده از] لوله را پیشنهاد کرده اند ولی این را من به آقای جهانگیری هم گفتم: آنچه که در یونسکو تصویب شده برای انتقال آب بین حوزه ای ۴ اصل باید رعایت بشود. اصل اول آن این است که منافع مبداء باید رعایت بشود. حالا ما باید ببینیم خوزستانی ها و چهارمحال و بختیاری چه استفاده ای می خواهند از این وضعیت بکنند. استفاده ای که برایمان ندارد این مشکلات را هم برایمان خواهد داشت. ما ۲۵ هزارمیلیارد خرج سدهای مخزنی و انحرافی ما در استان خوزستان شده که اگر این اتفاق بیفتد اینها از ارزش و کارایی تقریباً می افتند. ۱۰۰میلیارد تومان دیگر برق تولید نمی کنند. با احداث این تونل ها چشمه های چهارمحال بختیاری کاملاً خشک خواهند شد. شوری آب بالا می رود. در حال حاضر ۲هزار است. اگر این اتفاق بیفتد قطعا به ۴هزار خواهد رسید و چاه الآن تا ۷۰ منطقه خرمشهر این ۲هزار پیش رفته که ۴ میلیون نخل در خرمشهر خشک خواهند شد.

کشت محصولات ما که همین ۸۰۰هزار هکتاری که الآن شده ۵۵۰ هزار هکتار و برای ۳۰۰هزار هکتارش هم بیشتر آب نیست تقریباً طرح مقام عظمای ولایت هم خود به خود هیچ خواهد شد.

بحث دوم این است که باید هدف مشخص شود. حال برای چه می خواهند آب بکشند؟ آب شرب است؟ چه اشکالی دارد؟ برادران شیعه ما هستند اصفهان یا یزد. هرکجا می خواهند بکشند اینها را در جلسات مختلف [مطرح کردیم که] هرجا باشد آب شرب نیاز دارند. ما که جانمان را داده ایم. ما که زمانی که رزمندگان زخمی می شدند آب را به یکدیگر تعارف می کردند و نمی خوردند. حالا مگر ما بخیلیم؟! مگر ما مانع هستیم؟! ولی [انتقال] آب را برای صنعت و کشاورزی، ما مخالفیم. امروز این آب را می خواهند برای ۳۰ هزار هکتار زمین های کشاورزی منتقل کنند. ما [کشت] برنج را در خوزستان ممنوع کردیم به خاطر کمبود آب ولی در اصفهان این کار دارد صورت می گیرد. تالاب شادگان خیلی تهدید خواهد شد. دولت آنقدر پول برای دریاچه ارومیه گذاشت. تالاب شادگان که کمتر از دریاچه ارومیه نیست. منافع این طرح هم باید مشخص شود که ۱۹ کارخانه آبخور را به این دلیل ما مخالفت کرده است. به این دلیل ما مخالفت کردیم.

اقدام دیگری که دکتر روحانی در سفر به لرستان داشتند سد معشوره لرستان را آمدند تصویب کردند که من یک نامه ای به ایشان نوشتم. به وزیر نیرو نوشتم. رفتم خدمت وزیر نیرو گفتم اگر اینکار غیر کارشناسی را انجام بدهید قوز بالاقوز در استان خوزستان است و شهرهای پلدختر و سد کرخه شوش و دشت آزادگان را با یک فلاکت بیشتری ما مواجه خواهیم کرد. چرا کار را کارشناسی نمی کنید؟ بروید کار کارشناسی بکنید که هر تصمیمی که می گیرید تصمیم درستی باشد که یک تعدادی از مردم بهره نبرند و تعداد دیگری از مردم یک ضرر و زیانی را متقبل بشوند.

از اینکه وقتتان را گرفتم عذر خواهی می کنم. والسلام علیکم و رحمه ا… و برکاته