سینمای ایران مدیون خوزستان است

خورنا مدیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی اهواز، از برگزاری این جشنواره از سوم تا هشتم اسفند ماه در اهواز، آبادان و خرمشهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، دکتر خسرو نشان بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه سینمای ایران مدیون خوزستان است، افزود: بخش وسیعی از دست‌اندرکاران سینمای کشور از این خطه برخاستند. به واسطه این پیشینه و فراهم بودن زمینه‌های مناسب، فعالیت در این حوزه در خوزستان اولویت دارد. فیلم از جمله موضوعاتی است که همه اقشار جامعه به آن توجه دارند و تبدیل به هنر ملی جامعه شده است.

وی با تاکید بر آموزش تولید فیلم به دانشجویان ادامه داد: خوزستان با تکیه بر ظرفیت‌ها، حمایت‌ صنایع و ظرفیت‌های علمی موجود در دانشگاه‌ها، این قابلیت را دارد که تبدیل به قطب فیلم‌سازی کشور شود، از این رو تصمیم داریم این جشنواره را هر سال در اهواز برگزار کنیم.

نشان با تاکید بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها بیان کرد: دانشگاه باید تعامل فرهنگی، هنری و اجتماعی با جامعه و نهادهای دیگر برقرار کند.

معاون فرهنگی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به بخش‌های مسابقهٔ بین‌الملل اظهار کرد: فناوری، تحقیق، فضا، نجوم، آینده، طب، دارو، تغذیه، بهداشت، عمر، محیط زیست، حیات وحش، جانور‌شناسی، طبیعت، اکتشاف، انرژی، صنعت، کشاورزی، آب، تاریخ، تاریخ علم، معماری، شهرسازی، زمین‌شناسی، زیست‌شناسی، باستان‌شناسی، فرهنگ، هنر، فلسفه، ادبیات، زبان‌شناسی، انسان‌شناسی، قوم‌شناسی، جامعه، شرح حال، علوم تربیتی و شیوهٔ زندگی بخش‌ بین الملل را شامل می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۵۰۰ اثر خارجی از کشورهای برزیل، آرژانتین، مکزیک، کانادا، استرالیا، مالزی، چین، کره و…. به جشنواره ارسال شده‌اند که در مجموع ۸۰ اثر از میان آن‌ها انتخاب خواهد شد. همچنین از ۳۰۰ اثر داخلی رسیده به دبیرخانه، ۴۰ اثر در بخش داخلی برگزیده می‌شوند.

نشان نمایش‌های ویژه، بزرگداشت‌ها، سینما و فوتبال، سینما و سینماگران، سینمای علمی برای کودکان و نوجوانان، سینمای مستند ورنر هرتزوگ (سینماگر معروف آلمانی)، سینماگران خوزستان، فیلم‌های دانشگاه سیراکیوز در ایران (اولین تولیدات مستند علمی در ایران در دهه چهل شمسی) و سینمای آموزشی عباس کیارستمی را از مهم‌ترین بخش‌های خارج از مسابقه این جشنواره برشمرد.

مدیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی اهواز تشریح کرد: نشست مدیران جشنواره‌های فیلم، نشست مدیران شرکت‌های پخش فیلم، معرفی کنفرانس بین‌المللی سینمای علمی و واقع‌گرا، کارگاه‌های آموزشی، کارگاه کارگردانی توسط آقای شهرام مکری، رونمایی از کتاب‌های جشنواره، نمایشگاه عکس (نخستین جایزهٔ عکس علم و فنّاوری (دانشجویی)، نجوم، تاریخ، بخش ویژهٔ علمی، بخش ویژهٔ هنری) از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره است.

نشان با بیان اینکه در کنار مسابقه فیلم، نخستین جایزهٔ عکس علم و فنّاوری برگزار می‌شود، اظهار کرد: این بخش شامل عکس‌های علمی دانشجویان سراسر کشور است که با یکدیگر به رقابت می‌پردازند و تا پایان این هفته نیز مهلت ارسال آثار، تمدید شده است.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره بین المللی فیلم علمی در اهواز، فرصتی برای ایجاد نشاط در جامعه است که آثار اجتماعی فراوانی را به همراه خواهد داشت.

مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی اهواز با اشاره به برگزاری بازارچه فیلم بیان کرد: این بازارچه با نگاه اقتصادی به جشنواره و درآمدزایی برگزار می‌شود و فرصتی برای مبادله و ارتباط میان تهیه کنندگان و شرکت‌های پخش فیلم است.

نشان با بیان اینکه دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی اهواز تشکیل شده است، گفت: در طول زمان، این جشنواره قطعا جایگاه خوبی در میان رویدادهای علمی سینمای کشور کسب خواهد کرد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *