استاندار: جایگاه استان در دانشگاهها به لحاظ خروجی معدل به هیچ عنوان مناسب نیست

خورنا استاندار خوزستان گفت: وجود ۶۰۰ هزار نفر بیسواد در سطح استان نشان دهنده این مورد است که هنوز هم در بسیاری از موارد رتبه بندی درستی را دارا نیستیم.

به گزارش خبرنگار شوشان؛  عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان در جلسه شورای آموزش و پرورش استان خوزستان که چهارشنبه ۸ بهمن ۹۳ در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان برگزار شد عنوان کرد: با توجه به شرایطی که استان خوزستان با بسیاری از فراز و نشیب‌ها که بعد از انقلاب در خصوص موارد آموزشی با آن مواجه بوده است وضعیتی که در سطح‌های مختلف از جمله واجب التعلیم‌ها تا دانشگاه دارا است اصلا مطلوب نیست و باید برای بهتر کردن این وضعیت نسخه ایی خاص پیچید.
وی افزود: وجود ۶۰۰ هزار نفر بیسواد در سطح استان نشان دهنده این مورد است که هنوز هم در بسیاری از موارد رتبه بندی درستی را دارا نیستیم و جایگاه استان خوزستان در دانشگاه‌ها بسیار اسفبار است و خروجی‌هایی که دانشگاه‌های ما می‌دهند با معدل پایین بوده و وضعیت مطلوبی ندارد و نباید از این خروجی‌ها انتظار مدریت را داشت.
دکتر مقتدایی بیان کرد: آموزش به این شکل در مدارس و دانشگاه‌های ما، دریوزگی در اشتغال را به بار خواهد آورد و بیسوادی نیز می‌تواند در مواردی از جمله بزهکاری و گرایش افراد به جرم تأثیر جدی و عمیقی داشته باشد به گونه ایی که اگر زندان‌های خود را بررسی کنیم متوجه این مورد می‌شویم که اکثر بزهکاران بین سنین ۱۸ تا ۲۰ سال بوده و از هر ۱۰ نفر شاید یک نفر از آن‌ها دارای مدرک دیپلم باشد.
استاندار خوزستان ادامه داد: نباید برای این مشکلات به دنبال مقصر بگردیم، بلکه باید این را بگوییم که وضعیت کنونی استان خوزستان که همه مردم و کشور به آن مدیون هستند، حاصل تلاش همه مدیران استانی و کشوری بعد از انقلاب است و همه ما در برابر معضلات و کاستی‌ها مسئول هستیم و افرادی که اکنون در حال آموزش دیدن در مدارس استان خوزستان هستند پدران و مادران آینده هستند و اگر ما وظایف خود را به نحوه مطلوب انجام ندهیم، معیارهای پدران و مادران به اصولی که باید برسد، نمی‌رسد و در نتیجه، این موارد تبدیل به تعارض شده و حقوق مردم را خدشه دار می‌کند.
وی اظهار کرد: طی ۳۵ سالی که از انقلاب اسلامی می‌گذرد من مسئول یک، هفتم وضعیت استان خوزستان بوده‌ام چرا که ۵ سال استانداری استان خوزستان را بر عهده داشته‌ام و اکنون موقع این است که تلاش‌های خود را بیش از پیش افزایش دهیم باید از انتزاعی رفتار کردن بپرهیزیم و فعالیت‌هایی را انجام دهیم که اگر کسی از بیرون استان خوزستان را مشاهده کند به لحاظ تخصص و فنی بودن به آن بنگرد.
دکتر مقتدایی گفت: با توجه به شرایطی که در سال‌های اخیر استان خوزستان داشته است، برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته، زیرا در سطح وزارت، استان خوزستان یک، سی دوم محسوب شده و کسی که وظیفه تخصیص بودجه و منابع را دارد با توجه به محرومیت‌ها و منابع موجود سهم استان را مشخص می‌کند و این موارد را نیز متخصصانی در سطح کشوری بررسی می‌کنند.
استاندار خوزستان عنوان کرد: در کنارهمه این مشکلات باید به مباحث فرهنگی نیز در کنار آن توجه شود و برای خروج از این وضعیت و بسیاری از مشکلات مانند وجود ریز گرد‌ها، مشکلات محیطی صنایع و پسماندهایی که رودخانه‌های استان خوزستان را آلوده می‌کنند نسخه ایی خاص پیچید و با این اعتبارات نیز راه به جایی نخواهیم برد، با توجه به سفر هیئت دولت و گزارشی که اخیرا در هیئت دولت داده شد، اتفاقات خوبی برای استان خوزستان در حال رقم خوردن است و قطعا یکی از این اتفاقات ویژه ایی که صورت گرفته است طرح توسعه پایدار بود که در شورای امنیت ملی تصویب و ردیف آن نیز مشخص شد.
وی افزود: کسانی که قرار است در استان خوزستان باشند خروجی‌های آموزش و پرورش ما هستند و باید مشکلات این موضوع را در اسرع وقت حل کنیم چرا که اگر مغز توسعه پیدا نکند همه چیز را باخته‌ایم.
دکتر مقتدایی اظهار کرد: با جمع شدن تمامی کسانی که در آموزش و پرورش استان سابقه مدیریت داشته‌اند ظرفیتی به وجود آمده که بعد از ۶ تا ۷ ماه یک طرح پیشنهادی ارائه شده و خواهشمندم تا ده روز آینده همه نظرات به دبیر خانه اعلام وتسلیم شود.
استاندار خوزستان بیان کرد: اتفاقاتی که برای نسل آینده ما می‌افتد مرهون شرایطی است که ما برای آن‌ها مهیا می‌کنیم و همانگونه که ما در حسنات آن‌ها شریک هستیم در تخلفات آن‌ها نیز به‌‌ همان اندازه سهیم خواهیم بود و باید تمام توان خود را گذاشته و به این فکر کنیم که چه اقداماتی را برای استان خوزستان انجام دهیم و باید از نقطه نظرات استفاده کرده و نقشه راهی را طراحی کرده و بر طبق آن وظایف خود را انجام دهیم.
وی ادامه داد: ما در استان خوزستان در سال‌های گذشته به جای آنکه نیروهای قابل تربیت کنیم بیشتر سر به سر هم گذاشته و در سطح بالا‌تر نیرو کمتر تربیت کرده‌ایم.
دکتر مقتدایی گفت: مقدم بر تعیین بودجه و برنامه مدیریت آن است. زمان اجرای این گونه برنامه‌ها را باید کوتاه کنیم و تمام برنامه ریزی‌ها برای برنامه ششم باشد، خوشبختانه فعالیت‌ها شروع شده است و مقدمات قرار داد و امضای آن نیز دارای هیچ مشکلی نیست.
استاندار خوزستان عنوان کرد: کتاب سلامت که در دوره‌های اول دبستان تا اول دبیرستان جای گرفته است و من تأکید می‌کنم که در دوره دوم دبستان نیز قرار گیرد جزء ابتکارات استان خوزستان است.
وی اظهار کرد: مدرسه زمانی مدرسه است که بتواند در شکل گیری روحیات افراد تأثیرگذار باشد پس باید در این خصوص اهمیت ویژه ایی دهیم و کسانی که مسئول تربیت هستند در مدارس حضور پیدا کنند و تأثیرا خود را بگذارند که این مورد نیز تحت عنوان کتاب سلامت رونمایی خواهد شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *