به قلم عبدالله کعبی/ نقدی بر اظهارات اخیر یک نماینده در خصوص عملکرد منطقه آزاد اروند

خورنا به دنبال اظهارات اخیر نماینده محترم آبادان در خصوص طرح تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند، عبدالله کعبی قائم مقام سازمان یادداشت و نقدی بر گفته آن نماینده محترم داشتند.

به دنبال اظهارات اخیر نماینده محترم آبادان در خصوص طرح تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند، عبدالله کعبی قائم مقام سازمان مذکور یادداشت و نقدی بر گفته آن نماینده محترم داشتند که در آن به تنویر افکار عمومی و فعالیت‌ها و عملکرد این سازمان از زمان روی کار آمدن دولت جدید و به دنبال آن اعضای هیئت مدیره منطقه آزاد اروند پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان و به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد اروند،کعبی در این خصوص گفت: از زمان توسعه جغرافیایی منطقه آزاد اروند کمتر از یک سال می‌گذرد. چالش‌ها و مشکلاتی که این سازمان در پی پیوستن آبادان و خرمشهر به کل محدوده منطقه با آن روبرو بوده است بر هیچ سازمان و ارگانی محلی و استانی به ویژه دستگاههای نظارتی و اجرایی دو شهر و مرکز استان پوشیده نیست. و ما در این خصوص توانسته‌ایم با برنامه ریزی و هماهنگی لازم، این مشکلات را کاهش دهیم اما همچنان به عنوان چالش با آن‌ها روبرو هستیم و از تمامی دستگاههای اجرایی دو شهر خواسته‌ها و انتظارات خود را به عنوان بالا‌ترین دستگاه اجرایی و نظارت در دو شهر آبادان و خرمشهر و منطقه بیان نموده‌ایم و به کرات رمز موفقیت و رسیدن به اهداف توسعه منطقه هم از بعد اقتصادی و معیشتی و هم از بعدهای فرهنگی و اجتماعی را وحدت، همبستگی، انسجام و هماهنگی عنوان کرده‌ایم و خود نیز در این راستا گام‌های مهم و اساسی برداشته‌ایم که از جمله آن‌ها تشکیل شورای اداری با نظارت و هماهنگی استانداری خوزستان در منطقه است.

ما با تشکیل این شورا به دنبال ایجاد وحدت رویه و انسجام در عملیات اجرایی و ساماندهی ساختارهای مهم و زیرساخت‌های اساسی منطقه هستیم و همه را به این گفتمان دعوت کرده‌ایم و ضمن پذیرفتن نقدهای کارآمد و موثر در پیشرفت آبادان و خرمشهر، از بکار بردن نقدهای مخرب و کاهنده سرعت رشد و توسعه منطقه پرهیز کرده و سعی در ایجاد امید و شور و نشاط در بین جامعه شهروندی دو شهر کرده‌ایم.

قائم مقام سازمان در ادامه اشاره کرد: ما در بخش‌های کلان، تصمیم گیری‌های اساسی و دقیق و برنامه ریزی شده انجام داده‌ایم و این امر را مدیون وجود دستان پرتوان مدیران ارشد کشوری که امروز به عنوان اعضای هیئت مدیره این منطقه در حال خدمتگذاری می‌باشند می‌دانیم. کارنامه درخشان و حضور اعضای هیئت مدیره جدید این سازمان در سیستم‌های مختلف امنیتی، نظارتی و اقتصادی کشور خود می‌تواند گواهی بر شفافیت در عملکرد منطقه آزاد اروند در برنامه‌های اقتصادی و مالی خود باشد و این امر به خودی خود در جهت شفافیت سازی فعالیت‌ها و امور مالی و سرمایه گذاری این سازمان می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. علاوه بر آن وجود هیئت مدیره قوی و مقتدر و توانا در این منطقه خود سبب حضور و اعلام آمادگی سرمایه گذاران مختلف خارجی و داخلی جهت سرمایه گذاری در منطقه شده است.
حال آنکه همه مردم ایران و به ویژه مردم شریف منطقه می‌دانند و گواه این حقیقت هستند که وجود این بزرگان در رأس مدیریت منطقه آزاد اروند، تغییر و تحول ساختاری را در زیرساختهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی دو شهر آبادان و خرمشهر را به ارمغان خواهد آورد.

قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند در خصوص عملکرد و فعالیت این سازمان در یک سال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت جدید گفت: سند راهبردی و سند چشم انداز ۲۰ ساله منطقه آزاد اروند، تا پایان سال تدوین می‌شود و همچنین سند بالادستی در بخش صنعت، گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های لازم در جزیره مینو نیز طراحی گردیده و جهت بررسی‌های نهایی در اختیار مشاور طرح قرار گرفته است.
فعالیت‌ها و عملکرد سازمان در بخش صنعت را بار‌ها در رسانه‌های مختلف اطلاع رسانی کرده‌ایم و همه را به بازدید از این فعالیت‌ها و عملیات دعوت کرده‌ایم از جمله آن‌ها، احداث سه مجتمع فولاد در ناحیه صنعتی با ظرفیت بیش از ۴۰۰ هزار تن و احداث بزرگ‌ترین مجتمع آلومینیوم در کشور می‌باشد و یا توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان با ایجاد ظرفیت اشتغال بیش از ۵ هزار نفر، رونق تجارت با احیای کشتیرانی در آب‌های منطقه و انجام لایروبی از جمله اقدامات و تصمیماتی است که در سفر اخیر جهانگیری معاون ریاست جمهوری اتخاذ گردید.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قرار گرفتن در بزرگ‌ترین منطقه انرژی در بین کشور‌های همسایه از طرفی مزیت این منطقه محسوب می‌شود و از طرف دیگر وجود خرمشهر به عنوان نماد تجارت و توسعه بازرگانی و آبادان نماد صنعت نفت، مزیت‌ها و فرصتهایی را برای فعالیت گسترده در زمینه‌های مختلف سرمایه گذاری برای ما قرار می‌دهد.
منطقه آزاد اروند در یکسال گذشته بیش از ۱۷۰ درصد رشد سرمایه گذاری داشته و ارزش صادرات غیر نفتی آن، بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار بوده که این موضوع در کل مناطق آزاد کشور مزیتی منحصر به فرد و عملکردی موفق محسوب می‌شود.

کعبی در بخشی دیگر افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون علی رغم عدم دریافت بودجه سنواتی از دولت، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و از همه مهم‌تر مجمع دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور، به طور مستقل کلیه موارد مربوط به منطقه آزاد اروند را مورد ارزیابی قرار داده و بر نحوه عملکرد مجموعه نظارت کامل داشته‌اند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما در تلاش هستیم با برگرداندن نشاط اجتماعی به مردم آبادان و خرمشهر، امید بخشی و تدبیر در امور، شرایط زندگی با نشاط و توام با آرامش را جهت رونق هرچه بیشتر منطقه فراهم آوریم. و بر این باور و اعتقاد هستیم که اتفاقات خوب را باید به مردم گفت، شاید آن‌ها همه کار‌های خوب ما را نبینند و بر نمایندگان محترم است که به عنوان حلقه اتصال بین ما و مردم، این فعالیت‌ها و عملکرد را انعکاس تا باعث نشاط و دلگرمی مردم شوند.

لازم به ذکر است که سیدحسن دهدشتی نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در دو روز گذشته گفته بود: طرح پیشنهادی تحقیق و تفحص از منطقه آزاد اروند به مجلس شورای اسلامی داده شد و در کمیسیون اقتصاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصویب شد.