هواشناسی خوزستان چگونه پیش بینی می کند؟/ قرار بود باران بیاید، گردو غبار آمد!

خورنا روز سه شنبه گردو غبار آسمان بخش هایی از خوزستان از جمله ابادان ، خرمشهر و اهواز را پوشاند.  قرار بود باران بیاید اما ابتدا گردو غبار آمد بدون آنکه هواشناسی خوزستان هشداری درباره آن داده باشد.

روز گذشته هواشناسی خوزستان پیش بینی کرده بود که هوای خوزستان در روزهای آخر هفته بارانی خواهد بود. روز سه شنبه گردو غبار آسمان بخش هایی از خوزستان از جمله ابادان ، خرمشهر و اهواز را پوشاند.

پروازهای صبح سه شنبه در آبادان و اهواز لغو شد. و مداراس شهر اهواز در نوبت بعدازظهر تعطیل شدند. میزان گرد و غبار در ابادان ۶ برابر حد مجاز و میران آن در اهواز ۱۵ برابر حد مجاز اعلام شد.

اداره محیط زیست آبادان نیز با اعلام اینکه ذرات معلق موجود در هوا ۹۵۰ میکروگرم بر متر مربع معادل ۶/۳۳ برابر حد مجاز است از شهروندان به ویژه سالمندان و بیماران قلبی و ریوی خاص از تردد در سطح خیابان های شهر خودداری کنند.

رئیس اداره هواشناسی آبادان نیز در خصوص علت وقوع پدیده گرد و غبار گفت: به علت وزش بادها و غبار محلی شاهد ایجاد گرد و خاک بر آسمان آبادان، خرمشهر و شمال خلیج فارس هستیم.

سعید ابراهیمیان ادامه داد: براساس پیش بینی ها آسمان منطقه در ۲۴ ساعت آینده صاف و همراه با غبار محلی خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان نیز گفت: جریانات جنوبی و وزش تندباد سبب شده تا پدیده نامبارک گرد و خاک در اهواز و آبادان باریدن بگیرد و تا پایان امروز شاهد آن خواهیم بود.

کوروش بهادری بیان کرد: دید افقی در اهواز ۲۰۰ متر و در آبادان ۴۰۰ متر است که منجر به لغو پرواز فرودگاه ها و تعطیلی مدارس گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود این وضعیت تا پایان روز جمعه پایدار باشد و انتظار داریم بارش های پراکنده سراسر استان به خصوص نقاط شرق و شمال شرق را فرا بگیرد.

عدم پیش بینی درست هواشناسی خوزستان در خصوص بروز پدیده گرد و غبار قبل از بارندگی جای سوال دارد.