واشنگتن‌پست: امپراطوری در حال ظهور ایران/ تهران در حال چیره شدن بر جهان عرب است

خورنا روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی به قلم یکی از نویسندگان ضدایرانی خود، مدعی شده است که تهران به آرامی در حال حاکم شدن بر جهان عرب است و به همین واسطه خواستار تصویب تحریم‌های جدید و افزایش فشارها بر ایران شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی به قلم «چالز کروتامر» که به تیتر «امپراطوری در حال ظهور ایران» منتشر کرده، هرچند در راستای ترویج ایران‌هراسی، اما اذعان کرده است که توان ایران در منطقه روز به روز در حال گسترش یافتن است و آمریکا این واقعیت را نادیده گرفته است.

در ابتدای این گزارش، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، آمده است: «در حالی که حرکت ایران به سمت بمب هسته‌ای، تنشی شدید میان کاخ سفید و کنگره به راه انداخته، حرکت ایران به سمت غلبه متعارف بر جهان عرب، تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. در واشنگتن که اینطور است. عرب‌ها متوجه این موضوع شده‌اند. به همین واسطه هم کشورهای طرفدار آمریکا، به خصوص اعراب خلیج (فارس)، عمیقا نگران شده‌اند.»

واشنگتن‌پست در ادامه به تحولات یمن اشاره کرده و نوشته است که جنبش «تحت حمایت ایران» انصارالله، از تابستان امسال کنترل صنعا پایتخت این کشور را در دست دارد. این هفته نیز رئیس‌جمهور از سمت خود اعلام استعفا کرد.

این روزنامه سپس مدعی حمایت ایران از حوثی‌های یمن شدن و نوشته است که شعار این گروه، شعارهایی است چون «الله اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل»، که همه آن‌ها را می‌توان از زبان‌ ایرانی‌ها شنید.

کروتامر که به اتخاذ مواضع ضدایرانی و نزدیک به محافظه‌کاران آمریکایی معروف است، در ادامه در رابطه با دلایل ضرورت «نگرانی ما» از تحولات یمن، نوشته است: «اولا به این خاطر که ما در نبرد پهپادی علیه دیگر تهدید آن منطقه، یعنی القاعده شبه‌جزیره، به دولت یمن وابسته هستیم. الان مشخص نیست که بتوانیم سفارتمان را در یمن حفظ کنیم، چه برسد به اینکه بخواهیم علیه القاعده دست به عملیات بزنیم. و ثانیا، هژمونی در حال گسترش ایران، تهدیدی مرگبار برای متحدان ما و منافع تمام خاورمیانه است.»

وی همچنین به وضعیت سوریه اشاره کرده و نوشته است که «قدرت ایران در سوریه هم در حال رشد است» و تهران در نجات نظام سوریه «موفق شده است. شورشی‌های میانه‌رو هم در آشفتگی به سر می‌برند.»

کروتامر در ادامه ایران را تهدیدی برای کشورهای عربی به تصویر کشیده و نوشته است که ایران در حال تشکیل یک «هلال شیعی» است که عراق، سوریه و لبنان را در بر گرفته و به مدیترانه می‌رسد. نفوذ ایران همچنین از جنوب و غرب به یمن رسیده است.

وی همچنین پائین آوردن قیمت نفت را «تنها اهرم» عربستان برای فشار به ایران توصیف کرده و مدعی شده است که ریاض از این طریق در حال نبرد با تهران است.

واشنگتن‌پست می‌افزاید: «با این حال، به نظر می‌رسد دولت اوباما آماده کنار آمدن با واقعیت چیرگی ایران در سوریه است. دولت به نیویورک‌تایمز گفته است که در حال عقب‌نشینی از شرط برکناری اسد است. این برای سعودی‌ها و دیگر اعراب خلیج (فارس)، یک کابوس است. آن‌ها درگیر نبرد منطقه‌ای عظیم با ایران هستند و در این نبرد در حال شکست خوردن هستند. آن‌ها یمن را می‌بازند، لبنان را می‌بازند، سوریه را می‌بازند و می‌بینند که عراق در دوران پس از خروج ایالات متحده، چطور به صورتی فزاینده تحت نفوذ ایران قرار می‌گیرد.»

این روزنامه سپس با بیان اینکه عربستان از مذاکرات ایران و آمریکا نگران است، مدعی شده است که در صورت هسته‌ای شدن ایران، این کابوس بیش از پیش تشدید می‌شود. نویسنده این مطلب همچنین ادعا کرده است که مذاکرات هسته‌ای، به سمت پذیرش تهران به عنوان یک کشور «در آستانه هسته‌ای شدن» پیش می‌رود.

کروتامر در انتها به مخالفت ادعایی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با تصویب تحریم‌های جدید ضدایرانی اشاره کرده و به حمایت از تشدید فشارها بر ایران و انتقاد از مواضع کاخ سفید پرداخته است.

در پایان این گزارش آمده است: «متحدان منطقه‌ای ما – عربستان سعودی، پنج کشور دیگر خلیج (فارس)، مصر و اسرائیل – عمیقا نگران هستند. تهران هم در میدان در حال گسترش نفوذ است و هم آشکارا در مسیر هسته‌ای شدن است. و متحد بزرگ آن‌ها، پشتیبان اصلی آن‌ها در دو نسل گذشته، دارد در برابر هر دوی این‌ها، تسلیم می‌شود.»

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *