بهینه‌سازی کامل کمپرسورهای گاز و گاز مایع مارون

خورنا ضمن اشاره به اهمیت بیش از اندازه کارخانه‌های گاز و گاز مایع در صنعت نفت و اقتصاد کشور اظهار داشت: ظرفیت تولید کارخانه گاز و گاز مایع ۴۰۰ شرکت روزانه ۵۲۲ میلیون فوت مکعب گاز است.

وی افزود: در این کارخانه سه ردیف کمپرسور پروپان با الکتروموتورهای ۱۱ هزار ولتی به عنوان محرک وجود دارد که اهرم اصلی تولید میعانات گازی به شمار می‌آیند اما تجهیزات و ادوات کنترلی آن منسوخ و نایاب شده‌اند.

رئیس اداره نگهداری و تعمیرات شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون به مشکلات سیستم کنترل قدیمی این ماشین آلات اشاره کرد و گفت: طولانی بودن زمان عیب‌یابی، ولتاژ ۱۱۰ ول AC، کابل کشی‌های درهم و پیچیده، توقف‌های طولانی، عدم ثبت اولین عامل ازکارافتادگی کمپرسور، استفاده از رله‌های EXD گران قیمت و کمیاب، مغایرت بسیاری از نقشه‌ها با مدارات موجود، عدم وجود پنجره آلارم در اتاق کنترل و عدم تفکیک فالت‌های منجر به تریپ را می‌توان از دلایل عمده اجرایی کردن این طرح نام برد.

آریا، به اقدامات انجام شده در این خصوص پرداخت و افزود: در این طرح از سیستم‌های PLC به جای سیستم قدیمی رله‌ای استفاده شد که باعث کاهش ۸۰ درصدی حجم کابل کشی و المان‌های واسط علاوه بر تقسیم بندی عوامل تریپ و آلارم، فالت‌یابی و رفع اشکالات در کمترین زمان ممکن و استفاده از رله‌های میکروپروسسوری Micom  جهت حفاظت کامل از همه فالت‌های الکتریکی الکتروموتور شد.

وی در پایان یادآور شد: ولتاژ مدارات کنترل از سطح ناایمن ۱۱۰ ولت AC به سطح ۲۴ ولت DC و کاملا ایمن تبدیل شد و می‌توان استفاده از PLCهای ساخت داخل را به عنوان نقطه عطف این طرح در کنار اجرای کامل آن توسط کارگروه تعمیراتی ـ عملیاتی شرکت بدون هیچگونه هزینه‌ای معرفی کرد.

منبع / فارس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *