آسیاب های آبی دزفول قدیمی ترین سازه آبی جهان

خورنا ˈغلامعلی باغبان کوچک ˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اقدامات انجام شده بخشی از آسیاب های آبی دزفول واقع در بستر رودخانه دز در این شهر به موزه آب تبدیل شد، که مورد توجه

گردشگران است.

وی گفت: نخستین آسیاب آبی دزفول در دوره ساسانی بنا شده که استفاده از آنها برای آرد کردن گندم در دوران قاجاریه و پهلوی نیز استمرار داشته و اقتصاد این شهر را رونق بخشیده بود.

وی تعداد این آسیاب ها را بین ۵۰ تا ۶۰ حلقه اعلام کرد و افزود: برخی از این آسیاب ها زیر پل قدیم ،برخی زیر پل جدید، و برخی در محدوده ˈعلی کلهˈ در این شهر واقع شده اند که به دلیل طغیان رودخانه و قرار گرفتن در مسیر جاده ساحلی برخی از آنها تخریب شد به گونه ای که هم اکنون تنها حدود ۲۰ حلقه از این آسیاب ها باقی مانده است.

نخستین آسیاب آبی دزفول همزمان با ساخت پل باستانی دزفول یک هزار و ۷۰۰ سال پیش در دوران ساسانی و با توجه به نیاز مردم در بستر رودخانه دز ساخته شد.

بسیاری از این آسیاب ها تا اوایل دوره پهلوی دوم فعال بوده و نیاز مردم برای تامین آرد را برطرف می کرد اما با ساخت کارخانه آرد این آسیاب ها جایگاه اولیه خود را از دست دادند.

قرارگیری موزه آب دزفول ( مجموعه آسیاب ها) در بستر رودخانه دز، و در مجاورت جاده ساحلی و پارک ساحلی رعنا، و پل قدیم دزفول، این مجموعه را به یکی از جاذبه های گردشگری دزفول تبدیل کرده است.

مجموعه آسیاب های آبی دزفول با شماره ۳۹۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهر دزفول در شمال خوزستان حدود ۲۵۰ هکتار بافت قدیم دارد.

بافت تاریخی دزفول در برگیرنده بناهای ارزشمند آجری با معماری زیبا و منحصر به فرد است.

ایرنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *