نا گفته های یک قهرمان

برسی علت حذف از المپیک از زبان پرویز زیدوند

خوزنا:پرویز زیدوند (زادهٔ ۱۳۵۹ در اندیمشک) کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایرانی است. وی مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان و دو مدال طلا و یک نقرهٔ قهرمانی آسیا را به دست آورده‌است.

مقام ششم قهرمانی جهان ۲۰۰۱، مقام هفتم قهرمانی جهان ۱۹۹۹ و مقام شانزدهم قهرمانی جهان ۲۰۰۳ در وزن ۶۹ کیلو و مقام هفتم بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک در وزن ۶۳ کیلو از دیگر عناوین اوست. زیدوند در دو المپیک ِ ۲۰۰۰ سیدنی (۶۹ کیلو) و ۲۰۰۴ آتن (۶۶ کیلو) هم حضور داشت که به موفقیتی نرسید. او در المپیک آتن حریفان قرقیز و اسپانیایی را شکست داد اما در یک رقابت نزدیک ۹ دقیقه‌ای از فرید منصوروف آذربایجانی، که در پایان قهرمان مسابقات شد، ۲-۱ شکست خورد.

وبلاگ صدیقه میری از اعضای شورای شهر اندیمشک در این رابطه می نویسد : پرویز زیدوند کشتی گیری از خطه خوزستان شهر اندیمشک یکی از فنی ترین کشتی گیران ایران که هنوز  کشتی گیری فنی در حد پرویز زیدوند بعد چندین سال هنوز ندیدیم پرویز زیدوند معروف به کلاس کشتی ایران

زیدوند هم اکنون مربی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان می باشد

بعد از المپیک ۲۰۰۴ آتن، آخرین بار در جام یادگار امام سال ۱۳۸۶ کشتی گرفت و پنجم شد. تنها با دو هفته تمرین آن هم بعد از سه سال دوری. پس از آن دیگر خبر خاصی از او نبود تا اینکه در جام یادگار امام امسال به عنوان مربی دوباره به چشم آمد.
پرویز زیدوند زمانی در وزن ۶۶ کیلوگرم یکی از فنی‌ترین‌های کشتی فرنگی ایران بود ولی آن طور که خودش می‌گوید به حقش نرسید. قهرمان سال ۱۹۹۶ نوجوانان جهان در ۱۸ سالگی در بازی‌های آسیایی ۹۸ بانکوک کشتی گرفت. او در سال ۱۹۹۹ طلای جوانان آسیا و نقره جوانان جهان را به گردن آویخت.
زیدوند در سال ۲۰۰۰ به مدال برنز جوانان جهان رسید اما در المپیک سیدنی ناموفق بود و شانزدهم شد. فرنگی‌کار ۶۶ کیلوگرم ایران در سال ۲۰۰۱ طلای آسیا را کسب کرد و نفر ششم جهان شد. در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۲ بوسان برنز گرفت و طلای ۲۰۰۳ آسیا را هم از آن خود کرد. آخرین حضورش در بازی‌های المپیک ۲۰۰۴ آتن بود که با بدشانسی دستش از مدال کوتاه ماند. او در واقع در المپیک پنجم شد اما در اسناد فدراسیون جهانی نامی از زیدوند دیده نمی‌شود.
زیدوند اکنون در خوزستان مربی‌گری می‌کند و پس از ۹ سال بی‌خبری از ناگفته‌های سال‌های گذشته کشتی‌اش، راز حذف نامش از لیست بازیهای المپیک و دوری چند ساله سخن می‌گوید.

* در آتن باید طلا می‌گرفتم!

” در المپیک آتن نتیجه‌ای که باید می‌گرفتم عایدم نشد. شرایط روحی خوبی نداشتم و با روحیه‌ای ضعیف به المپیک رفتم. یک ماه قبل از المپیک تمرین‌های زیاد خوبی نداشتم. حسن بابک برایم خیلی زحمت کشید ولی به خاطر شرایط اخلاقی خاصی که داشت، از لحاظ روحی به هم ریختم. در آتن به فرید منصوراف که طلا گرفت در ۹ دقیقه دو بر یک باختم و به جای رسیدن به فینال، به رقابت پنجم و ششمی رفتم.”

* بر ملا شدن دلیل حذف شدن از لیست المپیک آتن

” در المپیک آتن باید برای کشتی پنجم، ششمی با حریف کره‌ای کشتی می‌گرفتم که مدال نقره المپیک سیدنی را گرفته بود. او به خاطر آسیب دیدگی نمی‌خواست کشتی بگیرد و گواهی پزشکی داشت. داشتم گرم می‌کردم که من را دید و گفت گرم نکن چون من کشتی نمی‌گیرم و تو برنده‌ای. موضوع را به بابک گفتم. او هم گفت که پس برگرد به خوابگاه! من در خوابگاه بودم که اسمم را برای مسابقه خوانده بودند ولی چون روی تشک حاضر نشدم دیسکالیفه شدم. به جای من و کشتی‌گیر کره‌ای، نفرات هفتم و هشتم المپیک آتن به عنوان نفرات پنجم و ششم معرفی شدند و اسم ما از لیست المپیک حذف شد. این مسئله دسته گل حسن بابک بود که البته بنده خدا خودش هم فکر نمی‌کرد که چنین اتفاقی بیفتد.”

 بعد از المپیک آتن از کشتی زده شدم …

” نتیجه نگرفتن در آتن خیلی اذیتم کرد و به هم ریختم، طوری که از کشتی زده شدم و از دنیای کشتی فاصله گرفتم. چند ماه بعد از آن هم ازدواج کردم و در شرکت نفت مشغول به کار شدم. تا دو سال بعد از المپیک از فضای کشتی بدم می‌آمد. ولی بعد از مدتی خواستم به میادین برگردم. محمد بنا هم دعوتم کرد اما شرایط استخدامی‌ام طوری بود که نتوانستم در اردو بمانم. بعد از مدتی رضا سیم‌خواه به تیم ملی دعوتم کرد. برای اینکه بدنم آماده شود و با قانون جدید آشنا شوم نیاز به فرصت داشتم ولی سیم‌خواه گفت که برای نشان دادن خودت در جام یادگار امام کشتی بگیر. با دو هفته تمرین در جام یادگار سال ۱۳۸۶ شرکت کردم. چهار دور کشتی گرفتم و پنجم شدم. اما بعد از جام یادگار، آن حمایتی که باید از من می‌شد انجام نگرفت. رقابت‌های انتخابی را گذاشتند و من بدون این که فرصت تمرین داشته باشم برای انتخابی به سر وزن نرسیدم. دیگر کاملا از لحاظ روحی خراب شدم و از کشتی کناره‌گیری و در باشگاه نفت شروع به مربی‌گری کردم.”

 از دوران کشتی‌ام راضی نیستم

” زحمات زیادی در کشتی کشیدم و علاقه‌مندان و کارشناسان می‌گویند در زمان خودم یکی از کشتی‌گیران فنی بوده‌ام. ولی در دوره قهرمانی با توجه به شرایطی که داشتم باید مدال‌های بیشتری می‌گرفتم اما شاید به حقم نرسیدم و از این مسئله ناراضی‌ام. البته کمی بدشانسی هم دخیل بود. مثلا در سال ۲۰۰۱ جزو چهار نفر اول جهان بودم اما دستم در رفت و نتوانستم رقابت‌ها را ادامه دهم. متاسفانه اتفاقاتی در دوران کشتی‌ام افتاد که باعث شد الان که به آن روزها فکر می‌کنم غصه بخورم.”

 از ۲۰۰۱ در کشتی فرنگی به خودباوری رسیدیم

“‌از سال ۲۰۰۱ در کشتی فرنگی به خودباوری رسیدیم که می‌توانیم در جهان مدال بگیریم. البته کسانی مثل رنگرز که در کارشان تداوم داشتند موفق شدند ولی آن‌هایی که بین تمرین‌هایشان وقفه افتاد لطمه خوردند. نسل خوبی بود مثل کریم فر، هاشم‌زاده، غریبی و… اما متاسفانه به خاطر شرایطی که وجود داشت، این استعدادها به آن موفقیتی که باید می‌رسیدند نرسیدند.”

 امروز فرنگی‌کاران فقر فنی دارند!

” فرنگی‌کاران ایرانی امروز با توجه به قانونی که وجود داشت فنی نیستند. البته بر حسب قانون جلو رفته‌اند ولی با قانون جدید با توجه به فقر فنی که داریم کار برایمان سخت می‌شود. با این شرایط کشتی‌گیران باید هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ آمادگی جسمانی خودشان را بالا ببرند. فکر می‌کنم به زمان نیاز باشد تا این مسئله جا بیفتد ولی امیدوارم کشتی‌گیران ایرانی بتوانند خودشان را با شرایط جدید سازگار کنند. ”

 اگر فدراسیون پیشنهاد دهد دوست دارم به تیم ملی خدمت کنم

” زمان آقای بنا از من دعوت کردند که همراه علیرضا لرستانی در تیم ملی جوانان مربی‌گری کنیم ولی من آن موقع می‌خواستم کشتی بگیرم. البته الان خیلی دوست دارم که تجربیاتم را در اختیار جوانان و کشتی‌گیران ایرانی قرار دهم. در جام یادگار امسال وقتی با حسن رنگرز صحبت می‌کردم نظرش مثبت بود که به کادر فنی تیم ملی اضافه شوم و گویا آقای چمن‌گلی هم موافق است. البته هنوز درباره این مسئله جدی صحبت نکرده‌ام که چه زمانی و در چه رده‌ای به تیم ملی خدمت کنم. اگر برای کمک به تیم ملی به من پیشنهاد مربی‌گری کنند صددرصد قبول می‌کنم.”

 در خوزستان کشتی‌گیر می‌سازم

” چون در خوزستان با باشگاه شرکت نفت کار می‌کنم و زیر نظر مستقیم هیات کشتی خوزستان نیستم، در خود استان هم کمی دور افتاده‌ام که البته بیشتر از این‌ها انتظار دارم. دوست دارم کشتی‌گیر بسازم و الان هم همین کار را می‌کنم. خدا را شکر نوجوانان و جوانان خوبی در حد قهرمانی تحویل جامعه کشتی داده‌ام مثل علی شریفی (قهرمان نوجوانان آسیا)، عظیم جمشیدی، امیرعباس رمضانی و… البته مد شده که می‌گویند برای مربی‌گری یا باید قهرمان باشی یا چند کشتی‌گیر بسازی تا به چشم بیایی. من هم زحمت کشیدم ولی بیشتر هدفم این بود که به جوانان خدمت کنم و دوست داشتم در کشتی سازندگی داشته باشم ”

 کشتی فرنگی خوزستان با توجه به استعداد بالا بازدهی مناسب نداشته است

” با وجود اینکه خوزستانی‌ها در کشتی فرنگی استعداد بالایی دارند و در رده جوانان و نوجوانان در آسیا و جهان خوب نتیجه می‌گیرند اما در بزرگسالان بازدهی مناسبی نداشته‌اند. فکر می‌کنم به خاطر حجم سنگین تمرین‌ها و وزن زیادی که در سنین پایین کم می‌کنند در بزرگسالی فرسوده می‌شوند یا آسیب می‌بینند. البته الان در تیم ملی بزرگسالان کشتی‌گیران خوزستانی حضور دارند ولی نه به آن اندازه‌ای که خوزستان در جوانان و نوجوانان استعداد دارد.”

 با تغییر قوانین کار کشتی‌ فرنگی ایران سخت شده است

” کار ایران بعد از چند سال موفقیت در کشتی فرنگی امروز با تغییر قوانین سخت‌تر شده، کشتی‌گیران ایرانی باید تغییر سبک دهند تا بتوانند موفقیت‌های سال‌های اخیر را تکرار کنند. فکر نمی‌کنم در یک سال آینده نتایج درخشان گذشته تکرار شود چون تغییر سبک احتیاج به زمان دارد.”