در حاشیه چهارمین یادواره شهدای ˈسده و جمشیدآبادˈ آبادان مطرح شد

استاندار خوزستان:لایروبی اروندرود بزودی آغاز می شود

خورنا ˈعبدالحسن مقتداییˈ شامگاه جمعه در حاشیه چهارمین یادواره شهدای ˈسده و جمشیدآبادˈ آبادان در گفت و گو با خبرنگاران افزود:در جلسه ای که در هیات دولت حضور داشتم، گزارشی از آخرین وضعیت خوزستان و لایروبی اروندرود ارایه شد که رییس جمهوری به وزارت امورخارجه دستور داد پیگیری لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی با اشاره به وجود ده ها شناور غرق شده دوران جنگ تحمیلی در اروندرود، و لزوم شناور سازی آنها اظهار کرد: لایروبی اروندرود تاثیر زیادی بر اقتصاد و اشتغال شهرستان های آبادان و خرمشهر و خوزستان دارد.

مقتدایی، احیای آبراه بین المللی اروند را برای کشورهای عراق و ایران مهم دانست و گفت:طرف عراقی نیز تمایل دارد تا هرچه سریعتر عملیات لایروبی اروند رود آغاز شود و از این رو پیش بینی می شود نخستین عملیات اجرایی در زمینه لایروبی اروند بزودی عملیاتی شود.

هم اکنون کشتی های زیر پنج هزار تن، امکان تردد در اروند رود را دارند و با لایروبی آن امکان عبور کشتی های با ۱۲ هزار تن امکان پذیر خواهد شد.

روندرود در جنوب غربی ایران و در مرز ایران و عراق که از تلاقی رودهای دجله، فرات و کارون پدید آمده است.

دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون، در شهر قرنه عراق در ۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد به هم می پیوندند. طول اروندرود از قرنه تا دهانه خلیج فارس ۱۹۰ کیلومتر است.