جلسه طرح سئوال از شهردار

سید خلف پیروز میدان سوالات شورای شهر/ اکثریت شورا حامیان شهردار بودند

خورنا/ جلسه طرح سئوال از سید خلف موسوی که از سوی برخی اعضای شواری شهر اهواز مطرح شده بود درحالی عصر امروز پای اغلب رسانه ها را به صحن علنی باز کرد که در مدت اخیر اغلب جلسات شواری شهراهواز پشت درهای بسته برگزارشده بود و برگزاری این جلسه پر چالش و دعوت از خبرنگاران از همان ابتدا ابهاماتی را به وجود آورد.

به هر حال وقتی معلوم شد که طراحان سئوال از شهردار حامیان وهمان افرادی که وی را شهردار کردند، هستند از همان  ابتدا مشخص شد که انتظار یک جلسه پرچالش و افشاگرانه برای رسانه ها کمی دور از انتظار است ضمن اینکه به قول علی ناصری یکی از مخالفان شهردار سئوال وی از شهردار اهواز مدتهاست که در میزهای هیئت رئیسه شوار خاک می خورد در حالیکه حامیشانش به راحتی طرح سئوال می کنند. ناصری این جلسه را به نمایش خیمه شب بازی تشبیه کرد که به نظر پر بیراه نیست.

در این جلسه شورای شهر، سئوالاتی در خصوص ارائه توضیح در مورد مشکلات موجود شهراهواز همچون نوع معماری، سازه و اعتبارات هزینه شده در پروژه تعریض پل سوم کیانپارس از سوی رامی علاسوند یکی از اعضای شورای از شهردار اهواز مطرح شد. سوال دوم این عضو شورا نیز ارائه گزارشی در خصوص خدمات صورت گرفته از سوی شهرداری به منطقه هفت اهواز بود.

چند روز قبل از جلسه، در ابتدا هفت نفر از اعضای شورای شهر با نام های: مریم ابریشم کار، حجت مظفری، جانعلی خورشیدی، ناجی سواری، کاظم سواری، آذر زمان پور و احمد باورصاد با طرح این سئوال موافقت و نامه مذکور را امضا کردند اما تنها پس از چند روز همه اعضای نامبرده به غیر از آذر زمان پور امضای خود را پس گرفتند.

علت افزایش اعتبارات پروژه تعریض پل سوم چه بود؟

رامی علاسوند در این جلسه عنوان کرد: بر اساس آیات و روایات قرآن کریم، خدمت به مردم از زیباترین کارها نزد خداوند محسوب می شود.

وی افزود: شهرداری اهواز باید بررسی های لازم را در خصوص این مسئله صورت دهد که بر اساس مباحث مطالعاتی و عملکردی ترافیک، آیا تعریض پل سوم کیانپارس باید به عنوان اولین گزینه در راستای حل مشکل ترافیک شهر اهواز مطرح شود؟

عضو شورای شهر اهواز با بیان این سئوال که شیب عرضی لحاظ شده و افزایش هزینه های اعمال شده در این پروژه بر چه اساس بوده است، اظهار کرد: به چه علت در ابتدا مقرر شد که به منظور تعریض پل از سازه های فلزی استفاده شود اما پس از تعیین پیمانکار، ساخت سازه بتنی مطرح شد؟

وی تصریح کرد: در شهر اهواز نیز هممانند سایر کلانشهرهای کشور، می توان با احداث پل و سایر سازه های دیگر، مشکلات ترافیک را کاهش داد. شهرداری اهواز می توانست با احداث یک پل جدید از خیابان ۹ کیانپارس تا منطقه خرمکوشک، بار ترافیکی موجود در خیابان پهلوان و به صورت کلی در منطقه کیانپارس و زیتون را تا حدودی کاهش داد.

پل سوم در ابتدا باید شش بانده ساخته می شد

سید خلف موسوی شهردار اهواز نیز در پاسخ عنوان کرد: من به عنوان شهردار کلانشهر اهواز همیشه خود را موظف به پاسخگویی به اعضای شورا می دانم.

وی افزود: تعریض پل سوم کیانپارس بر اساس طرح جامع ترافیکی شهر اهواز انتخاب شده است. در ساعات شلوغی روز و شب این پل به عنوان یک گره ترافیکی محسوب می شد که باید هر چه سریع تر برای آن چاره اندیشی صورت می گرفت.

موسوی با بیان اینکه مشاور این پروژه (شرکت تدبیر ساحل پارس) سه گزینه به منظور رفع گره ترافیکی بر روی این پل مطرح کرده است، تصریح کرد: در ابتدای امر سازمان آب و برق خوزستان با احداث هر گونه سازه در رودخانه کارون مخالف کرد. به همین دلیل پروژه تعریض پل سوم انتخاب و شهرداری اهواز نیز به دلیل اهمیت تحقق اهداف این طرح عملیات اجرایی خود را آغاز کرد.

شهردار اهواز گفت: در طرح جامع حمل و نقل و ترافیک این پل به عنوان یک بزرگراه و یکی از کریدور های شرق به غرب شهر اهواز محسوب می شود به همین دلیل باید در ابتدا به صورت شش بانده ساخته می شد.

وی، سهولت دسترسی به ساحل را یکی از نقاط مثبت این طرح برشمرد و اظهار کرد: سالانه بیش از هشت نفر در تصادفات بر روی این پل دچار آسیب دیدگی فراوانی می شوند.

موسوی با اشاره به اینکه با احداث جاده کیانشهر، حجم ترافیک در منطقه کیانپارس کاسته می شود، گفت: عملیات اجرایی تقاطع غیر همسطح منطقه چهارشیر اهواز از اسفند ماه سال جاری آغاز خواهد شد. این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های شهرداری اهواز محسوب می شود.

از ۳٫۵  میلیارد تا ۱۹ میلیارد تومان

رامی علاسوند در ادامه این جلسه به افزایش اعتبارات هزینه شده در این پروژه اشاره کرد و افزود: در ابتدا اعتبار پیش بینی شده به منظور ساخت این پروژه حدود،۳٫۵ میلیارد تومان بود. پس به چه علت این میزان اعتبار به ۱۹ میلیارد تومان تغییر کرد؟

سید خلف موسوی در جواب این عضو شورای شهر گفت: آگهی مزایده این طرح از همان روزهای ابتدایی در روزنامه و مجلات استانی کار شده و رقم ۳٫۵ میلیارد تومان صحت ندارد. آگهی مناقصه در این پروژه نیز در سیستم شهرداری موجود است.

علاسوند در ادامه گفت: من این سئوال را مطرح کردم که این میزان اعتبارات به بیش از ۲۰ میلیارد تومان تغییر نکند.

شهردار اهواز نیز در پاسخ به این عضو شورا تصریح کرد: امکان تغییر بدون دلیل اعتبارات در این پروژه معنا ندارد و این طرز صحبت از شما بعید است.

در ادامه جلسه رامی علاسوند سئوال دوم خود را در خصوص فعالیت های صورت گرفته از سوی شهرداری در منطقه هفت اهواز مطرح که شهردار در این خصوص پاسخ داد: بودجه اختصاص یافته به این منطقه شهر ۳۱ میلیارد تومان است که در ۹ ماه گذشته سال جاری حدود ۱۲ میلیارد تومان از این بودجه از طریق کسب درآمد بازگشت داده شد.

تخصیص کل بودجه منطقه هفت

مهراب فلسفی زاده شهردار منطقه هفت اهواز نیز در این جلسه عنوان کرد: جمع اعتبارات پروژه های سازمان ساحل کارون در این منطقه، هشت میلیارد تومان بوده که این میزان اعتبار از سوی استاندار خوزستان تامین شده است.

وی افزود: احداث پل ولایت در این منطقه یکی از شاخصه های توسعه محسوب می شود. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته همه بودجه اختصاص یافته به این منطقه تخصیص خواهد یافت.

فلسفی زاده با اشاره به لزوم ساماندهی مسیرهای منطقه هفت اهواز تصریح کرد: در این زمان معابر خاکی در این منطقه وجود ندارد و تمامی معابر آسفالت شده اند. همچنین در این منطقه سه زمین ورزشی در دست احداث است.

وی با اشاره به بافت فرسوده منازل در این منطقه عنوان کرد: بحث تملک در منطقه هفت اهواز بسیار حائز اهمیت است و ما نسبت به این مسئله فعالیت هایی را در دستور کار خود داریم.

چه کسانی نگران در شورای شهر بودند؟

آذر زمان پور نیز یکی از اعضای شورای شهر نیز در این جلسه عنوان کرد: پروژه تعریض پل سوم از زمان شهردار گذشته مطرح بوده است.

این عضو شورای شهر اهواز افزود: تغییر در میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای این پروژه ابهاماتی را در ذهن شهروندان اهوازی ایجاد کرده است. هیچ دلیلی برای عدم آگاهی اعضای شورای شهر از فعالیت های صورت گرفته در این پروژه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این پروژه باید ابتدا در کمیسیون عمران شورا مورد بررسی قرار می گرفت ولی چه کسانی نگران از چکش کاری این پروژه در شورای شهر بودند؟

عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه با این میزان اعتبار می توان یک پل جدید احداث کرد، گفت: قرارداد این پروژه به گونه ای طراحی شده که نرخ سود پیمانکار بالاتر برود. شورای شهر اهواز اجازه تفحیض اختیار تا سقف یک و نیم میلیارد تومان را به شهردار داده و افزایش این میزان تخلف محسوب می شود.

شهردار اهواز در پاسخ عنوان کرد: عملکرد من عملکرد شورای چهارم محسوب می شود زیرا من منتخب شما هستم.

طرح این سئوال نوعی خیمه شب بازی است

علی ناصری نیز در این خصوص گفت: طرح این سئوال نوعی خیمه شب بازی است. به چه علت در این جلسه از شورا خبرنگاران حضور پر رنگی دارند. این مسئله جنبه تبلیغاتی دارد. من نیز در این خصوص سئوالاتی را در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال جاری مطرح و به شهرداری ارسال کردم اما تاکنون هیچ جوابی در این خصوص دریافت نکردم.

وی افزود: همه افرادی که نامه طرح سئوال را از شهردار امضا کردند طرفداران ایشان بودند. پس به چه علت این افراد امضاهای خود را پس گرفتند؟ اگر این امضا از روی آگاهی و شناخت صورت گرفت، پس باز پس گرفتن آن قابل توجیه نست. این مسئله در اذهان عمومی اینگونه جا افتاده که این اعضا تطمیع شده اند.

احمد باورصاد در جواب این عضو شورای شهر گفت: علت پس گرفتن نامه اعضا به خودشان مربوط است و شما نباید به سایر اعضای شورا توهین کنید.

بودجه سال آینده دی ماه به شورا می آید

رئیس شورای شهر اهواز نیز در انتهای جلسه عنوان کرد: طرح سئوال از شهردار برای اولین بار در این دوره از شورا صورت گرفت.

حجت السلام قربانعلی سعادت نیا افزود: طرح سئوال حق اعضای شورا و پاسخگویی به سئوالات نیز حق شهردار است. امیدوار هستیم تا این روند در جلسات آینده به امری طبیعی بدل شود.

وی افزود: بخشی از مطالب عنوان شده از سوی علی ناصری واقعیت داشت زیرا زمانی که نامه ایشان به ارسال شده روند اداری فعالیت های شورا با کندی مواجه بود.

رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: بودجه سال ۹۴ شهرداری اهواز دی ماه به شورا تقدیم خواهد شد.

منبع / مهر