رئیس مجمع نمایندگان خوزستان: اختصاص اعتبار به ساخت تونل کوهرنگ۳ غیرقانونی است

خورنا صید عیسی دارایی شامگاه امروز در شوراری اداری خوزستان با حضور معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: مشکلات پیش روی استان خوزستان مربوط به اکنون نیست و در طی ۳۶ سال به وجود آمده اند ولی کم کم به میزان و مقدار آنها افزوده شده است. این مشکلات آنقدر زیاد هستند که آنها را در یک کتاب جمع آوری کرده ام و در هیچ سخنرانی نمی توان همه آنها را برشمرد و در همچین جلساتی فقط مجبور به مطرح کردن اهم مشکلات هستیم.

وی، بزرگترین مشکل خوزستان  که شامل همه نقاط استان از شمال تا جنوب می شود را عدم توجه به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری دانست و گفت: این طرح در ابتدا با مساحت ۸۰۰هزار هکتاری تصویب شد ولی در این دولت به ۵۵۰ هزار هکتار تقلیل یافت که آبرسانی برای این میزان زمین کشاورزی نیز به تحقق نرسید و متاسفانه آبرسانی برای ۳۰۷ هزار هکتار فقط پیش بینی شد که از این میزان نیز ۵۰ هزار هکتار مربوط به استان ایلام است .

دارایی تاکید کرد: کم کردن مساحت طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی خوزستان در درجه اول به شهرهای شمالی استان لطمه وارد آورده است و باید تلاش کرد این اتفاق نیفتد و طرح را به جایی رساند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس با اشاره به مشکلات آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: نزدیک به ۸۵۰ هزار دانش آموز در خوزستان در حال تحصیل هستند که هم اکنون با کمبود شش هزار معلم و ۳۰۰ مدرسه مواجه هستیم.

دارایی با بیان اینکه در بخش صنعت، اصل ۴۴ قانون اساسی در خوزستان با شکست مواجه شده است، عنوان کرد: هم اکنون بیکاری در استان افزایش یافته است در حالیکه ما شرکت های بزرگ و عظیم در استان داریم که متاسفانه باعث کاشه بیکاری در استان نشده اند. برای نمونه تولیدات شرکت های پتروشیمی موجود در استان کل سرمایه خود را در بانکهای مرکز کشور سپرده گذاری کرده اند و اقتصاد استان حاصلی از این سرمایه کلان ندارد.

وی به مشکلات بخش فاضلاب استان نیز اشاره کرد و گفت: هم اکنون در این بخش، استان خوزستان در جایگاه سی و یکم قرار دارد که این ضوع به هیچ وجه در شان مردم خوزستان نیست که برای حل این مشکل به ۶۶۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و انتظار داریم دولت نگاه ویژه ای به به این بخش داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاریخچه انتقال آب از سرشاخه های کارون گفت: تونل کوهرنگ یک، قبل از انقلاب به بهره برداری رسید. کوهرنگ دو نیز در سال ۵۴ کلنگ خورد و سال ۷۴ افتتاح شد. تونل کوهرنگ ۳ نیز در سال ۱۳۶۹ کلنک آغاز فعالیت های اجرایی آن به زمین زده شد ولی هنوز افتتاح نشده است. کارشناسان اتریشی در بازدیدی از که از تونل کوهرنگ سه داشتند آن را غیر کارشناسی دانسته اند و طرح آن را رد کردند زیرا این تونل در مسیر گسل قرار دارد.

دارای افزود: با توجه این مستندات  علمی، بودجه ای که دولت برای ساخت کوهنرگ ۳ اختصاص داده است کاملا غیر قانونی است.

وی با انتقاد از احداث سد محشوره گفت: ساخت این سد بدون بنگاه کارشناسی بود و در این زمان که سطح زیر کشت این مناطق کاهش یافته احداث این سد مقرون به صرفه نبوده و منجر به آسیب دیدگی کشاورزان بخش کرخه خواهد شد.