تمام سرمایه پتروشیمی ها خوزستان در بانک های تهران است/۱۷هزارخوزستانی امسال بر اثربارندگی ها مسموم شدند

خورنا صید عیسی دارابی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در شورای اداری استان در حضور معاون اول رئیس جمهور  به  مشکلات خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت:در خوزستان در بخش کشاورزی قریب۱۴ میلیون تن برداشت محصول داریم که در  زمینه های در کشور رتبه اول را داریم اما در استان بیش از ۲۴ میلیون تن ظرفیت برداشت داریم

وی ادامه داد:با توجه به کار کارشناسی شده حضرت اقا طرح ۸۸۰ هزار هکتاری را برای استان دستور دادند ولی متاسفانه چندین سال به آن عمل نشد و در دولت یازدهم به آن پرداخته شد و ۵۵۰ هزار هکتار از آن در نظر گرفته شد و الان بحث ۳۰۷ هزار هکتار است که ۵۰ هزار هکتار متعلق به ایلام است و در نهایت ۲۵۰ هزار هکتار برای  خوزستان می ماند که بعضی از شهرهای شمالی خوزستان هم در نظر گرفته نشده است.

دارایی تصریح کرد:در زمینه جاده و ریل در کشور رتبه ۱۸ را  داریم و ۴۰ میلیون تن ترانزیت می شود که فقط توانسته ایم با ریل ۵ میلیون تن را جابه جا کنیم  که قبل از انقلاب ۷ تن بوده است و از ظرفیت ۱۸ میلیون تنی بهره نبرده ایم و دلیل آن فرسودگی ریل درود به خورستان است  از سال ۱۳۳۶ تا امروز هیچ توجهی نشده است و در طول چهار ماه گذشته هشت قطار از ریل خارج شده اند قطعات ریل درود به خوزستان متعلق به ۷۰ سال پیش است سنگینی بار باعث می شود قطارها از ریل خارج شود.

 وی ادامه داد:در بحث جاده ها از لحاظ سنگینی باری که در جاده ها حمل می شود رتبه دوم کشور را داریم ازلحاظ راه رتبه ۱۳ را داریم و از لحاظ تصادف رتبه ۵ کشور را داریم استان خوزستان به ۱۳۷۵ کیلومتر راه جدید نیاز دارد ما تا سال ۹۷ برای بهسازی جاده های استان به پنج هزار میلیارد تومان نیاز داریم بعضی استان ها از رتبه ۱۵ به رتبه ۳ آمده اند ولی خوزستان از سال ۸۲ در رتبه ۱۳ قرار دارد و تا امروز هیچ اعتباری به آن داده نشده است.

 نماینده مردم اندیشمک اظهار داشت:در زمینه بهداشت و درمان ما ۵۳ بیمارستان و ۳۷درمانگاه داریم که تخت های فعال ما قریب ۴۰۷۹ تخت است که برای هر هزار نفر یک تخت داریم و برای هر ده هزار نفر یک تخت ویژه داریم خوزستان با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ۱۴۷ دستگاه آمبولانس دارد یک بالگرد ، ۸ دستگاه اتوبوس آمبولانس ،۱۹۴ دستگاه دیالیز ، ۸ دستگاه سنگ شکن ، ۱۵ دستگاه  “سی تی اسکن”  و “ام ای ار” برای با این همه تصادف  ۵ دستگاه داریم

وی افزود:ما قریب ۴ هزار بیمار دیالیزی ، ۲ هزار بیمار تالاسمی ، ۴۳۲ هموفیلی  و ۱۲۰۰ ام اس داریم تعداد بستری شده های ما در ۸ ماه اول امسال ۲ میلیون نفر بوده است در سال قبل در بارندگی های اهواز ۲۲ هزار نفر مسموم شدند و در امسال قریب ۱۷ هزار نفر مسموم شدند که خودتان در مورد وضعیت بهداشت و درمان استان قضاوت کنید.

دارایی گفت:در بخش آموزش و پرورش ما ۳۰۰ دبیرستان و دبستان در استان کم داریم و ۶۲۰۰ معلم امروز کمبود داریم که اگر بخواهیم مدارس را یک شیفتی کنیم ۷۰۰ مدرسه دیگر در استان نیاز  است.

 وی ادامه داد:در بخش صنعت، اصل ۴۴ در خوزستان شکست خورده است و باعث شده تا به تعهدات خود عمل نکنند بیکاری بیشتر شود و تولید بسیار کمتر شود که به وضوح قابل مشاهده است پتروشیمی  که ۵۰ درصد از سرمایه گذاری ما در استان خوزستان است امروز تمام پول هایشان در بانک های تهران است و هیچ پولی در استان خوزستان نمی ماند و اگر بخواهیم به جایی برسانیم دو میلیارد دلار برای طرح ها در استان نیاز داریم.

 رئیس مجمع نمایندگان خوزستان صریح کرد: در زمینه آب و فاضلاب ما فقط برای شکستگی لوله ها  و ۱۶۰ هزار کنتور فرسوده ای که باید تعویض شود ۶۶۰ میلیارد تومان نیازمند هستیم آب وفاضلاب ما ۵۰۰ میلیارد بدهکاری دارد و برای تکمیل آب شهری مان ۲۵۰۰میلیارد نیاز داریم ودر بخش فاضلاب که سی و یکمین استان کشور هستیم ۱میلیاردو ۳۰۰ میلیون  نیاز داریم در طرح غدیر هم مشکل پیدا شده است.

وی افزود:در بنگاه های زود بازده ما شکست خوردیم از ۱۰۶۰ بنگاهی که امروز وجود دارد ۴۴۹ تا ازآنها راکد است بقیه هم در یک حالت ورشکستکی قرار گرفته اند نزدیک به دو میلیارد در زمینه نیاز داریم.

 رئیس مجمع نمایندگان خوزستان  تاکید کرد:در زمینه انتقال اب از سرچشمه های کارون می خواهم چند نکته را بگویم اول تونل کوهرنگ که قبل  از انقلاب بوده است کوهرنگ ۳ که مشکل اصلی امروز ماست سال ۶۹ شروع شده و هنوز افتتاح نشد و در بودجه ای که شما امسال در نظر گرفتید و این بودجه غیرقانونی است ۱۲ هزار میلیارد برای آن در نظر گرفته اید این همه داد وبیداد شد کارشناسان این طرح را بررسی کردند وبه خاطر گسل های بین راه این طرح را مردود دانستند.

وی ادامه داد:چهار اصلی که در یونسکو برای انتقال مشخص شده است هیچ کدامشان در این پروژه وجود ندارد اگر استانی بی آب بود ما نارحت می شویم و از آب خود هم خواهیم داد اما آب شرب نه آب برای کشاورزی.

وی افزود:چه منافعی از این انتقال آب نصیب استان خوزستان می شود؟ ۲۵ هزار میلیارد به قیمت امروزی به خاطر سدهای تنظمیمی انحرافی مخزنی که قبلا زده شده است ضرر می کنیم و استان  با مشکل جدی روبرو خواهد شد ۱۰۰ میلیارد از برق ۷ سدی که باید تولید شود با مشکل روبرو می شود اگر این آب منتقل شود شوری آب به ۴ هزار می رسد امروز در آبادان و خرمشهر ما شوری به ۲ هزار رسیده است و ۴ میلیون نخل در حال خشک شدن هستند و خشک خواهند شد ۱۴ میلیارد متر مکعب ورود آب خوزستان است که اگر این طرح اجرایی شود مشکلات جدی برای استان به ارمغان خواهد داشت

 دارایی خاطر نشان ساخت:بحث بعدی کشت همین طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است که امروز ۳۰۷ هزار هکتار شده است اگر انتقال اب صورت پذیر این طرح هم از بین خواهد رفت و خوزستان هیچ سودی به جز ضرر نخواهد کرد.

وی ادامه داد:هدف انتقال آب به اصفهان نامشخص است که برای کشاورزی است یا صنعت؟ آیا برای ۳۰ هزار هکتار برنج است؟امروز برنج را ما در استان خوزستان ممنوع کردیم چرا باید در جای دیگر این کار را بکنند؟ اینها خلاف قانون است همه ما یکی هستیم چرا به ما توجه نمی کنند؟ چرا یک کار غیرکارشناسی در حال انجام است ولی صدای ما به جایی نمی رسد؟

وی افزود:تالاب شادگان که دست کمی از ارومیه ندارد با این انتقال ضربه می خورد امروز در صحبت هر مسئولی در کشور آب ارومیه است باشد از ارومیه بگویید ولی به خوزستان هم توجه کنید هورالعظیم خشک شده است این همه ریزگرد مال کجاست؟تالاب شادگان رو به خشکی می رود

ماهشهر امروز