منطقه چهار؛ وسیع ترین منطقه اهواز، با بیشترین توسعه شهری

خورنا شهردار منطقه چهار اهواز در بازدید خود به همراه خبرنگاران از این منطقه، آن را در میان مناطق دیگر وسیع ترین و دارای بیشترین توسعه شهری دانست.

به گزارش خبرنگار خورنا، صبح دیروز خبرنگاران رسانه های مختلف استان به همراه شهردار منطقه چهار اهواز را که شامل مناطق گلستان، بوستان، شهرک دانشگاه، شهرک برق، پردیس، نهضت آباد، لشکرآباد و … است از پروژه های درحال اجرا و تکمیل شده این منطقه دیدن کرده و از اقدامات گسترده شهرداری منطقه از نزدیک مطلع شدند.
محمدرضا فکوریان در سخنان خود منطقه چهار را ازلحاظ وسعت، درمیان مناطق هفت گانه نخستین منطقه دانست و افزود: این منطقه با چهارهزار هکتار وسعت، ۲۷۰ هزار نفر شهروند را در خود جای داده است که کل منطقه دارای ۲۷۰ نفر نیروی ستادی و چهار پیمانکار است که در جمع آوری زباله و رفت و روب و همچنین فضای سبز فعالیت می کنند.

به همراه شهردار منطقه ابتدا به دیدن محل پروژه اتصال خیابان های آبان و اسفند به جاده ساحلی رفتیم. این محل که پیش از این با ظاهری بسیار نازیبا، به محل جمع شدن نخاله تبدیل شده بود اکنون به کلی چهره اش تغییر یافته است. فکوریان دراین باره گفت: این پروژه با اعتباری یک میلیارد تومانی، در مسیری با طول هزار و ۱۵۰ متر، خیابان مخصوص را به جاده ساحلی وصل می کند. تاکنون عملیات آسفالت، جدول گذاری و فونداسیون پایه های روشنایی این جاده ایجاد شده و اگر مشکل مالی پیش نیاید تا سه ماه آینده افتتاح می شود. جاده مزبور دارای دو باند هشت متری است و ایجاد آن مزایای متعددی دارد: احیا شدن محل با خارج شدن آن از وضعیت جمع شدن نخاله و بوی نامطبوع، کوتاه شدن دست متصرفین زمین و همچنین انتقال بخش زیادی از املاک تجاری از خیابان فروردین که ظرفیت چندانی ندارد به اینجا از مهمترین پیامدهای احداث این جاده است.
عده ای از کسبه محل با دیدن شهردار و خبرنگاران، به جمع پیوستند و شنیدن ابراز رضایت عمیق این افراد از روند پروژه و تغییرات، به فرد این اطمینان را می داد که کار مفیدی درحال انجام است.
فکوریان سپس به طرح ایجاد پارک پنج هکتاری در مجاورت همین منطقه خبرداد و گفت: این پارک بزرگترین پارک در منطقه گلستان محسوب می شود و برای اجرایی شدن پروژه، باید ابتدا زمین های معارضین خریداری شود.
مقصد بعدی میدان شقایق یا همان پارک قوری خودمان بود؛ جایی که تا پیش از این یکی از نقاط حادثه خیز در تصادفات راهنمایی و رانندگی محسوب می شد. شهردار منطقه چهار در این باره به اصلاح هندسی میدان و ایجاد دوربرگردان، جداول منظم و نصب المان اشاره کرد و گفت: اصلاح این نقطه یکی از تاکیدات خود شهردار اهواز بود که در مدت زمانی یک ماه و با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان به اتمام رسید و خووشبختانه بهبود چشمگیری یافته است.
وی افزود: بدنه سازی میدان اصلی لشکرآباد، از دیگر اقدامات شهرداری منطقه چهار است که در مساحت ششصد مترمربع درحال اجراست؛ همچنین کلنگ احداث سرای محله که مابین پردیس و شهرک دانشگاه قراردارد چندهفته پیش زده شد.
فکوریان ایجاد روکش آسفالت محلات گلستان، لشکرآباد و بلوار نور را از جمله پروژه های دیگر شهرداری منطقه چهاد دانست و گفت: در بلوار نور علاوه بر آسفالت، عملیات دفع آب های سطحی، جدول گذاری و خط کشی انجام شد.
وی عنوان کرد: پیاده روی خیابان فروردین نیز با مساحت چهارهزارمترمربع به اتمام رسیده است و ازسوی دیگر علاوه بر زیرسازی بازاچه فردوس، در منطقه نهضت آباد یک زمین ورزشی درحال احداث است که تاکنون ۹۰ درصد آن به اتمام رسیده است.
فکوریان افزود: قصد داریم بازارچه فردوس را به بازار لشکرآباد (به سمت پل علوی) متصل نماییم تا بین این دو مسیری مستقیم ایجاد شود؛ این کار اکنون به مرحله مناقصه رسیده است و در دو باند هشت متری و ظرف هفت ماه اجرا خواهدشد.
وی گفت: قرار است بخشی از زمین این منطقه نیز برای دستفروشان کوی علوی ساماندهی شود که تا مشکل وجود دستفروشان در این منطقه که هر شهری با آن دست به گریبان است برطرف شود. یکی از راههای حل مشکل آن است با انجام فرهنگسازی، خرید از بازارچه برای مردم جا بیفتد.
شهردار منطقه چهار اهواز یادآورشد: در منطقه لشکرآباد، برای نخستین بار در منطقه یک زمین ورزشی با چمن مصنوعی درحال ایجاد است که تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا دهه فجر افتتاح خواهد شد؛ اعتبار این پروژه ۲۱۶ میلون تومان است.
فکوریان سپس میدان نهضت آباد را از قدیمی ترین میادین شهر دانست و گفت: در محوطه این میدان اقدام به ایجاد سایبان، پیاده روسازی، ایجاد نمای سنگ نمودیم که به ظاهر آن جلوه زیبایی می بخشد.
این بار مسیر بازدیدها به تالار ولیعصر رسید که هم اکنون پارک بانوان نام گرفته و با افتتاح آن، موهبت تازه ای برای ساکنان منطقه چهار شهر اهواز پدیدار می شود. این پارک دارای زمین های ورزشی فوتبال، بسکتبال، والیبال و حتی استخری مجزا و ویژه خانم ها است. فکوریان درباره این مجموعه می گوید: این محوطه سابقا محل برگزاری مراسم عروسی بود و سپس ازسوی شهرداری خریداری و کاربری بخشی از مجموعه به پارک بانوان اختصاص یافت. یکی از تاکیدات ما همواره ایجاد محل مناسب برای ورزش بانوان بوده است که درراستای آن این مجموعه به عنوان دومین پارک مختص بانوان در اهواز پس از پارک شهروند و درحال آماده سازی است.
وی اعتبار صرف شده برای این پارک را دو و نیم میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: زمین های ورزشی پارک آماده شده و تنها تکمیل استخر مانده که پس از اطمینان یافتن از مسائلی چون محصور بودن پارک، پارک بانوان احتمالا تا دهه فجر افتتاح خواهدشد.
شهردار منطقه چهار اهواز با اشاره به پروژه ایجاد مسیر دسترسی پل ششم به جاده ساحلی گفت: این محل، معارضین زیادی دارد که شهرداری به طور مستمر پیگیر رفع مشکلات آن بوده است و طی چندین جلسه، رضایت این معارضین را گرفته و هم اکنون پیمانکار درحال کار است. در این محل سابقا بسیار آلوده و محل ریخته شدن نخاله بود که با تاکید و حمایت شهردار اهواز درمدت دوماهی که از آغاز پروژه می گذرد، پیشرفت زیادی نموده است. هم اکنون برای جلوگیری از ریختن نخاله در فضاهای شهری، نظارت ها از مرکز افزایش یافته است.
فکوریان همچنین به طرح اصلاح هندسی و احداث دوربرگردان در خیابان کارگر شرقی و مجاور میدان کارگر اشاره کرد و گفت: در طول اتوبان به منظور روان سازی ترافیک پنج دوربرگردان احداث نمودیم. همچنین در فلکه گیت بوستان نیز کفپوش گذاری و ایجاد فضای سبز خیابان کارگر در برنامه است که به ظاهر این محل زیبایی دوچندان خواهدبخشید.
شهردار منطقه چهار اهواز عنوان کرد: همچنین در محل بلوار کارگر یا همان بلوار آریا یک بازارچه ایجاد می شود.
وی ادامه داد: در مسیر بلوار آریا تا پل ششم طی دوهفته جمع آوری نخاله ها انجام شد و به زودی در طول ۲۸۰۰ متری آن عملیات آسفالت اجرا خواهدشد. مسیر مزبور دارای دوباند ۱۴ متری است.
فکوریان یادآورشد: درحدفاصل ورودی پردیس تا نبش ۲۴ متری گلدسته نیز یک پارک با اعتبار ۲۳۰ میلون تومان احداث شده است که مساحت آن ۲٫۵ هکتار است. منطقه یادشده اکنون به طورکامل از وجود دستفروشان عاری شده که این افراد در بازارچه انتهایی همین منطقه ساکن شده اند.
وی ادامه داد: البته این دستفروشان شب ها به دلیل وجود نداشتن سیستم روشنایی در بازارچه، دوباره به این محل بازمی گردند که جمع کردن دستفروشان کار ساده ای نیست و عزم جدی نیروهای انسانی شهرداری، دادگستری و نیروی انتظامی را می طلبد.
پس از آن خبرنگاران به همراه شهردار از کوی سبزیکاری که درنزدیکی کارخانه نورد و انتهای شهر اهواز محسوب می شود دیدن کردند که به گفته مسئولان، ۱۰۰ هزار مترمربع از آن مورد زیرسازی و آسفالت قرارگرفته بود. فکوریان تاکیدکرد: تامدتی پیش تمام این منطقه پوشیده از خاک بود و حتی امکان جمع آوری زباله نیز در آن وجودنداشت.
وی سپس به منطقه پردیس که دارای جمعیت هفتادهزارنفری است اشاره کرد و افزود: مجموعه ورزشی گلبهار و پارک گلزار (دارای ۴٫۵هکتار فضای سبز) نیز به تازگی در منطقه پردیس ایجاد شده است و پارک گلزار درحال آماده سازی و تکمیل است.
وی تاکید کرد: در منطقه چهار اهواز، شاهد بیشترین توسعه شهری هستیم؛ اما موضوعی که در این میان کمتر به آن توجه می شود، آموزش شهروندی است. به طورمثال بخش عمده ای از مسیر پل ششم در منطقه چهار است که دلیل تکمیل نشدن آن تاکنون، وجود یکسری معارض است و باید به این موضوع توجه نماییم.
شهردار منطقه چهار اهواز با یادآوری این که اعتبار سال ۹۳ در این منطقه در بخش عمرانی ۱۸ میلیارد تومان بود بیان کرد: احواث پل عابرپیاده در منطقه روبروی فرهنگشهر و راه اندازی پله برقی خوابگاه دانشگاه شهیدچمران از جمله طرح های تکمیل شده و علاوه بر این موارد است در سال ۹۴ سه پل عابرپیاده دیگر نیز پیشبینی شده است.
فکوریان ادامه داد: از دیگر برنامه های شهرداری این است که نگاهی به خیابان انوشه یا همان راسته فلافلی ها داشته باشد و در این خیابان کارهایی مانند بدنه سازی و بهسازی انجام دهد؛ اما از آن جا که این محل به نوعی به یکی از جاذبه های توریستی شهر بدل گشته، بهسازی آن نیازمند بودجه فرامنطقه ای است و از عهده شهرداری منطقه برنمی آید. با این وجود طراحی و مطالعات طرح درحال انجام است.