شناسایی زیستگاه جدید سمندر امپراطور درخوزستان

خورنا مسئول منطقه حفاظت شده شیمبار از شناسایی زیستگاه جدید سمندر امپراطور در منطقه حفاظت شده شیمبار در خوزستان خبر داد.

وحید شالویی اظهار کرد: چندی پیش اهالی منطقه اندیکا با مشاهده تعدادی سمندر لرستانی در منطقه، گزارش‌هایی را به اطلاع اداره حفاظت محیط زیست اطلاع دادند و برهمین اساس با پیگیری‌های محیط بانان منطقه حفاظت شده شیمبار، در منطقه‌ای به نام تنگه سیاه، مشاهدات اهالی تایید شد.

وی ادامه داد: این برای دومین بار است که این گونه نادر در منطقه اندیکا مشاهده می‌شود که مردم این منطقه به خاطر رنگ پوست آن لقب محلی گاپیسه به این جانور داده‌اند. پیش از این، سمندر لرستانی در منطقه‌ای اطراف سد شهید عباسپور در شهرستان اندیکا به نام کوه​شو مشاهده شده بود.
مسئول منطقه حفاظت شده شیمبار با بیان این‌که در این بازدید ۴۰ قطعه سمندر لرستانی مشاهده شده، اظهار کرد: احتمال می‌رود که در مناطقی با شرایط منطقه تنگه سیاه، نیز سمندر لرستانی وجود داشته باشد. از چند نقطه دیگر هم گزارش‌هایی در این زمینه رسیده که نیازمند بازدید است.

شالویی درباره شرایط زیستگاه سمندر لرستانی گفت: سمندر امپراطور معمولا در ارتفاع ۷۵۰ تا  ۸۰۰ متری از سطح دریا زندگی در چشمه های آب پاک زیست می‌کند. در بازدیدی که اخیر انجام شد این گونه در چشمه‌های آب شیرین مشاهده شد اما در گذشته نیز در منطقه رمه​چر از توابع ایذه این گونه جانوری در چشمه های آب تلخ مزه مشاهده شده بود. با این شرایط لازم است مطالعات گسترده‌ای برای شناسایی زیستگاه‌ها و شرایط حفظ آن در استان صورت بگیرد.

وی افزود: سمندر لرستانی از گونه هایی است که از نظر قرار گرفتن در خطر انقراض، در شرایط بحرانی قرار داشت ولی با توجه به این مشاهدات و احتمال افزایش جمعیت آن ها در مناطق مختلف استان، می توان امیدوار بود که سمندر لرستانی( امپراطور) از این ظرایط خارج شود ولی این مستلزم انجام مطالعات دقیق در این زمینه است.

مسئول منطقه حفاظت شده شیمبار گفت: به همین ترتیب برای حفظ این گونه جانوری پیشنهاد شد مناطقی که در آن ها امپراطور مشاهده می شود را به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام کنند تا بتوان اقدامات لازم را در جهت جلوگیری از برداشت غیرمجاز انجام داد و از زیستگاه های آن به نحو مطلوبی حفاظت کرد.

شالویی اظهار کرد: با توجه به پراکندگی گونه نادر سمندر لرستانی در مناطق مختلف، می‌طلبد نیروی کافی در این زمینه داشت تا بتوان کار رصد و بررسی مناطق و وضعیت گونه های مختلف در مناطق حفاظت شده را به خوبی انجام داد. کمبود امکانات و نیروی انسانی در اداره حفاظت محیط زیست، کار را دشوار می کند. منطقه مذکور به لحاظ توپوگرافی کوهستانی و در شمال غربی شهرستان اندیکا و دارای چشمه‌های متعدد آب شیرین با کیفیت بسیار مناسبی است. این منطقه دارای پوشش جنگلی که غالبا درختان انبه، بلوط و بادام کوهی می باشد.

وی گفت: سمندر امپراطور گونه دوزیست دم‌دار است که دارای طولی حدود ۱۴ سانتی متر است .خانواده دوزیستان دم دار در حیات وحش ایران شامل ۹ گونه است که عموما در شرایط نامعلوم و بحرانی به سر می‌برند . یکی از این گونه‌ها سمندر امپراطور می‌باشد .

مسئول منطقه حفاظت شده شیمبار ادامه داد: این گونه جانوری در فهرست گونه‌های جانوری اتحادیه جانوری اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی ( IUCN) در رده گونه‌های بحرانی ( CR  ) قرار دارد. این گونه از گونه‌های اندمیک ایران بوده و زیستگاه آن در جنوب استان لرستان و شمال استان خوزستان می‌باشد. مشخصه اصلی این دوزیست وجود خال‌ها یا نوارهای کرم زرد رنگ و نارنجی روی زمینه مشکی یا قهوه‌ای بدن جانور است و زیر بدن آن نیز نارنجی می‌باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *