وزیر دادگستری: آنها می‌گویند درباره فساد اقتصادی حرفی نزنید/ ما به یک ملوک طوایفی مدرن دچار شده‌ایم!

خورنا پورمحمدی گفت: ما دغدغه و نگرانی و ناخرسندی مقام معظم رهبری را از گذشته‌ها و مناسبت‌های مختلف دیده بودیم و پیوسته در فرمایشات ایشان این نکته اشاره شده است. همانطور که مردم از وضعیتی که در دستگاه‌ها می‌بیننند که خلاف قوانین کارها انجام می‌شود، ناراضی هستند به طریق اعلا مقام معظم رهبری گلایه دارند. اتفاقاً برای همین هم این همایش برگزار شد. هم مقام معظم رهبری گله‌شان را گفتند، هم ما از قبل به این تأکید و تلاش کردیم در مبارزه با آن تلاش کنیم.


وی افزود: دولت جدید با مشکلات فراوانی روبروست. مشکلات اداری، مشکلات اقتصادی، نارسایی‌های جدی و توقعات مردم از جمله آنها هستند. دولت در شرایطی آمده که فشار تحریم هم هست. تحریم به جایگاه تأثیرگذاری رسیده است و فشار بر حوزه اقتصادی و مجاری کشور وجود دارد. دولت هم باید با فشارهای تحریم مبارزه کند و هم به مطالبات مردم جواب دهد. طبیعی است که آقا هم این را می‌خواهد و می‌خواهد نارضایتی مردم از بین برود.

وزیر دادگستری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دغدغه آقا فقط این همایش نیست بلکه همه همایش‌هاست. ما باید عبرت بگیریم تا دیگران هم عبرت بگیرند. زمانی که ما این همایش را برگزار کردیم، ۱۶ ماه از تشکیل دولت می‌گذشت. این به این دلیل بود تا وقتی همایش برگزار کردیم بگوییم چه کردیم و مردم را با بی‌اعتمادی بیشتر روبرو نکنیم و نشان دهیم کاری انجام دادیم. موضوع دوم این است که نباید بگذاریم مسئله فساد از یاد برود و باید بارها تذکر داده شود. این موضوع مهم است و باید یادآوری کرد و هشدار پیوسته داد. این همایش این تذکر را در جامعه زنده نگه می‌دارد و نمی‌گذارد در مورد فساد قبح‌شکنی شود تا همه بدانیم فساد بد است.

پورمحمدی در ادامه گفت: ما در همایش به دوستان گفتیم کارهایی که در مبارزه با فساد کرده‌اید بگویید و کارهایی که قرار است در آینده نزدیک انجام دهید نیز بگویید تا ما از شما پیگیری کنیم. اتفاقاً ما رسانه‌ها را هم دعوت کرده بودیم که با جدیت این مسئله را دنبال کنند تا این مسئله در افکار عمومی به مسئله اول جامعه تبدیل شود. دولت نقادی و فشار افکار عمومی را مطالبه می‌کند. ما همچنین برای همایش نکاتی را نیز در نظر گرفتیم. برای این همایش هیچ خرجی انجام نشد. ما برای این همایش نه تبلیغ خیابانی و مطبوعاتی کردیم و نه حتی گل گذاشتیم. برای پذیرایی نیز فقط یک ناهار ساده دادیم. با این وجود در این همایش نکات برجسته‌ای مطرح شد. در این همایش تأکید کردیم که این یک همایش تشریفات نیست بلکه برای پیگیری است. در آینده نیز در بخش‌های خاص از افراد گزارش می‌گیریم و افکار عمومی را روشن می‌کنیم. یکی از تندترین سخنرانی‌های همایش برای جهانگیری بود که دولت را مخاطب قرار داد. ما مطالبه و نقد را از خودمان آغاز کردیم.

وی افزود: ما باید با طراحی جلوی سوءاستفاده دشمن را بگیریم و نگذاریم خدشه به آرامش روانی مردم وارد شود. ولی نباید صورت مسئله را پاک کرد و همه چیز را به حاشیه راند. بدون مسامحه باید برخورد کنیم. اتفاقا امروز رئیس‌جمهور آمده و نکاتی را گفته است. خوب باید از رئیس‌جمهور مطالبه کنیم که این را اجرا کن. رئیس‌جمهور ۱۲ مورد جدی را مطرح کرده و صدا و سیما باید این را مطالبه کند. الان همه دغدغه ما شده که چرا همایش سوری بوده است. این همه مطلب در همایش گفته شده که باید پیگیری کنیم. ما در دولت جدی هستیم. ما اگر بخواهیم درمان کنیم فساد را اول باید این مسئله را قبول کنیم. در این همایش مسئولین موضوعات خوبی را مطرح کردند. این که الان دولت می‌آید و قبول می‌کند نظام اداری و بانکی اشکال دارد خوب است. خوب الان همه بیاید کمک کنید.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: قدرت و ثروت در کنار هم فساد می‌آورد و ویرانگر است. اینکه رئیس‌جمهور می‌گوید قدرت و ثروت کنار هم باشد فساد می‌آورد خوب است. دولت به خود تشر می‌زند، به دیگران هم تشر می‌زند. باید این مسئله را تبلیغ کنیم و نگذاریم قدرت و ثروت به هم گره بخورد و رسانه را در اختیار خود قرار دهد و نگذارد رسانه آزادانه با مسائل روبرو شود و افکار عمومی مجیز گوی مطامع قدرت و ثروت باشد.

پورمحمدی در ادامه گفت: افراد سالم هم اگر نظارت نداشته باشند به فساد کشیده می‌شوند. واقع این است که با گرفتن ۱۰ یا ۲۰ یقه سفید هیچ اصلاحی انجام نمی‌شود. الان زیرساخت سلامت در دنیا دولت الکترونیک است. دیگر با پلیس و گشت پلیس نمی‌توان کنترل ترافیک کرد. این کار دوربین و ماهواره است. دولت الکترونیک باید باشد تا با مفاسد مبارزه کرد. ما دو نفر از دستگاه‌های نظارتی به دولت رفتیم که وزیر کشور و من بودیم. در آنجا دیدیم آقای رییس‌جمهور خیلی مایل به اصلاح زیرساخت‌هاست.

وی افزود: هم‌اکنون گام‌های زیادی در راستای دولت الکترونیک برداشته است. مطالعاتش از قبل وجود داشت و در دولت جدید نیز اقدامات خوبی صورت گرفت. رییس بانک مرکزی در همین همایش از چندین سامانه الکترونیک حرف زد که چندتا از آنها اجرایی شده است و چندتا در دو سه ماه آنیده نهایی می‌شود و چندتای دیگر تا سال آینده. شبکه نسیم برای کنترل حساب‌های دولتی است. سامانه مدیریتی چکاچک برای مدیریت کلیه اقدامات مربوط به چک است. سامانه پرتال ارزی برای کنترل ارز کشور. ساماندهی بازار غیر متشکل پولی و امسال آنها نیز هست. ما اصرار داریم این سامانه ها به کار گرفته شود تا زمینه فساد از بین رود.

وی تاکید کرد: سال گذشته ۷۰۲ هزار میلیارد تومان توسط شبکه بانکی به صورت الکترونیک مدیریت شده است. این باعث جلوگیری از فساد می‌شود. شبکه گمرک بالای ۹۰ درصد در چندماه گذشته نظارت الکترونیک می‌شود. بیش از ۷۰ ردصد درآمد گمرکی بیشتر شده است و فساد کاهش یافته است. اگر این طرح در همه گمرک‌ها اجرایی شود به اقتصاد کمک می‌شود چون یکی از گلوگاه های اقتصادی کشور گمرک‌ها هستند. موضوع بعدی مالیات است. خوشبختانه فاز اول که دادن اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیک بود بالای ۹۰ دردصد انجام شد. برای کنترل اموال مسئولین نیز می‌توان از همین سیستم نظارتی مالیاتی استفاده کرد.

وی ادامه داد: ما حاضر شدیم چند صد میلیارد برای زودتر تمام شدن این شبکه مالیاتی کمک کنیم. از سال گذشته تا آخر سال آینده ۳۰ هزار میلیارد درآمد گمرکی ما اضافه شده است. امسال ۷۱ هزار میلیارد تومان درامد گمرکی داریم و این برای نظارت و جلوگیری از فرار مالیاتی افراد است. وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین زمینه‌های فساد موضوع زمین است. در حال حاضر یک کمیته جدی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی داریم که مهمترین فساد درباره زمین است. چند دستگاه در این زمینه کار می‌کنند. ما به زیرساخت‌ها رفتیم و گام‌های خوبی برداشتیم. اگر نظارت ها صورت گیرد ما می‌توانیم آینده امیدورا کننده‌ای داشته باشیم.

پورمحمدی در ادامه گفت: حتما سیاسی شدن به مبارزه با فساد آسیب می رساند. مبارزه با فساد یک نیاز جدی همه شهروندان است و سیاسی کردن یعنی حاشیه دار کردن و کند کردن حرکت آن. همه باید در مبارزه با فساد تشریک مساعی داشته باشند تا جامعه به کمالات برسد. البته نباید به خاطر اینکه برخی برخورد سیاسی می کنند، حرکت مقابله با فساد کند شود. من فکر می‎کنم برخی وقت‎ها که می گویند از گفتن این مطالب دشمنان سو استفاده می کنند باید گفت دشمنان از ضعف ما بیشتر استفاده می کنند تا اطلاع از ضعف ما. دشمنان خیلی از ضعف های جزیی ما را می دانند.

وی اضافه کرد: هنر آن است که دولت ها این مشکلات را در سریعترین حالت اصلاح کنند. رسانه باید حضورش جدی باشد حتی آنجا که سیاسی برخورد می کند. حضور رسانه بستر سلامت است. البته باید از رسانه خواست تا صادقانه برخورد کند. درکل حضور رسانه چون کمک به شفاف سازی و زنده نگهداشتن مسئله می‌کند، خوب است. وی در مورد تصویب طرح گردش آزاد اطلاعات گفت: این طرح از سال ۸۸ تصویب شده است و تاکنون ۵ سال از آن می‌گذرد. آیین نامه این مسئله ابلاغ شده است. در همان اوایل دولت این مسئله مورد بررسی قرار گرفت و ابلاغ شد. این مسئله مهم است و با این عملیات کل اعمال دولت در اتاق شیشه‌ای می‌رود و باعث سالم سازی است.

وزیر دادگستری گفت: واقعش این است که باید فساد را علنی کرد و نگذاشت در لایه های پنهانی بماند. بسیاری از قضات و کارشناسان بر این باورند که ما منع علنی کردن حکم داریم. قانون این را موضوع تعیین کرده است. باید اطلاعات آزاد شود. سیر هر محاکمه حدود ۳ سال طول می کشد و ما باید دائما برای اشاره به متهمان از حروف کوچک کمک بگیریم که باعث می‌شود مردم ما را مسخره کنند. باید قانون به گونه‌ای شود که وقتی یک دادیار به مجرمیت رسید و دادستان تایید کرد، بگذاریم این موضوع اعلام شود.

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: اینکه سه رئیس قوه می گویند فساد ما را اذیت می کند خوب است. رسانه ها بر موضوع فساد حساس هستند. این سرمایه ماست. دولت انگیزه جدی دارد در زیر ساخت ها عمل کند. فرهنگ اداری ما مشکل دارد . فرهنگ محیط کسب و کار و داد و ستد ما مشکل دارد. فرهنگ سازی مسئله جدی است که باید انجام شود. وی در پایان تاکید کرد: هماهنگی جدی بین قوا در این زمینه باید صورت بگیرد. ما به یک ملوک طوایفی مدرن دچار شدیم. هرکس بخش خودش را می بیند. نمی توان دولت را اینگونه اداره کرد. روان سازی و کوتاه سازی کارها مهم است. هرکالایی در گمرک بماند هر روز یک درصد از ارزش آن کاسته می شود. قبلا هرکالا ۲۷ روز در گمرک می‌ماند ولی الان این مدت به ۳ روز کاهش پیدا کرده است. این نشان از این دارد که به ارزش افزوده کمک کردیم. وقتی زمان طولانی می شود هرکس می آید و یک تکه اش را می‌کند.

منبع : بهار نیوز