نوبخت: بخواهیم کار انتخاباتی کنیم از راهش وارد می‌شویم/ غضنفرهای داخلی ذوق زده نشوند

خورنا خبر منتشر شده در یکی از سایت‌ها مبنی بر این که نهاد ریاست جمهوری بودجه خود را برای هزینه در انتخابات بالا برده است، کذب محض است. نهاد ریاست جمهوری با دو مشکل بزرگ مواجه است یکی این است که برخی از تعهدات دولت پیشین امروز در دادگاه مورد توجه قرار گرفته، چنانچه مثلا شرکتی که کارهای خدماتی و تبلیغاتی انجام می‌داده، وبه جهت این‌که به شرکت پیمانکار پولی پرداخت نشده، طلبی داشته، شکایت کرده و حکم دادگاه این بوده که نهاد ریاست جمهوری باید ۹۰ میلیارد تومان بپردازد. هم اکنون موقع دادگاه رسیده و باید این پول پرداخت شود.

این اقدامات انسان را یاد شبکه های ماهواره‌ای می‌اندازد که برای تخریب نظام و سپاه کار می‌کنند، این موضوع کذب محض و دروغ است. برای ما نهادر یاست جمهوری و سازمان‌های دیگر فرق نمی‌کند و ما از همه حساب کشی می‌کنیم و اگر در جایی قانع نشویم، پولی هم پرداخت نخواهیم کرد.

من در این جایگاه نیستم که بگویم افزایش نیروی انسانی در دولت‌های قبل درست بوده یا خیر، اما به هر ترتیب تعداد نیروی انسانی در نهاد ریاست جمهوری از ۱۶۲۷ نفر به ۳ هزار و ۹۲۳ نفر در دولت‌ قبل افزایش پیدا کرده بود، حتما این موضوع دلیلی داشته و من نمی‌خواهم به آن ورود پیدا کنم که آیا ضرورت دارد نهاد به این کوچکی چنین نیرویی داشته باشد یا نه، اما به هر ترتیب هم اکنون هم که تعدیل صورت گرفته تعداد به ۳ هزار و ۱۷۳ نفر رسیده است. حال بگذریم از این که با این تعدیل عده‌ای شغلشان را از دست خواهند داد، ولی به هر ترتیب نهاد ریاست جمهوری باید بتواند با تعداد معقول نیرو کار کند.

برای پرداخت حقوق این تعداد پرسنل هیچ شرکتی نبود که بخواهد این مقدار را پرداخت کند و در واقع هیچ شرکتی نیست که ما با آنها در این راستا حساب مشترک داشته باشیم. هزینه‌های سفر رئیس جمهور و دیگر هزینه‌ها همگی مشخص است و ما هیچ موضوع غیر شفافی نداریم.

برای این که اذهان تحریک شود گفته شده تا بودجه‌ای که باید به پژوهش اختصاص داده شود کم شده این در حالی است که موسسات پژوهشی و پارک‌های فناوری که در بودجه ۱۳۹۳، ۳۰۷ میلیارد تومان اعتبار داشتند، در سال ۹۴، ۳۹۵ میلیارد تومان افزایش اعتبار داشتند و این غیر از عددی است که سال گذشته و امسال به صندوق نوآوری و شکوفایی داده‌ایم تا طرح‌های نوآورانه را انجام دهد.

قطعا فکر می‌کنم که آن سایت اشتباه کرده و به امور مسلط نبوده است و در همینجا من اعلام کرده و می‌کنم که هر اشکالی وجود دارد به عنوان پاسخگوی دولت پاسخگو هستم و این سایت‌ها بدون این که ذوق زده بشوند و بخواهند فوری مطلبی را منتشر کنند می‌توانند با ما در ارتباط باشند و اخبار درست را از ما بگیرند.

رفتار ما شفاف است و ما اگر بخواهیم فعالیت انتخاباتی داشته باشیم از راه‌های مقبول این کار را انجام می‌دهیم. این موضوع را باید در نظر داشت که دولت در جایگاهی نیست که خودش بخواهد درامر انتخابات مداخله کند، هر حزب و سلیقه‌ی سیاسی بیرون از دولت می‌تواند کار خود راداشته باشد.

تحلیل آنها این بود که با وجود همه تحریم‌ها اقتصاد ایران می تواند در جهت رشد و پیشرفت حرکت کند، بنابراین معتقد بودند که باید کاری کرد و وموضوع کاهش قیمت نفت را مورد توجه قرار دادند.

حال باید تدبیری به کار گرفته شود تا ازاین گردنه هم با موفقیت عبور کنیم. در این راستا رئیس جمهور به همه دستگاه‌های اجرایی دستور داده‌اند تا صرفه جویی درمصارف منابع انجام شود و تخصیص ها به طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای معطوف شود. با توجه به این‌که منابع عمومی در حد ۶/۲ دهم درصد رشد پیدا کرد، اما رشد اعتبارات عمرانی در حد ۱۶ درصد بوده است.

وقتی که ما ۷۳ دلار را در مورد نفت در نظر قرار دادیم این موضوع قابل مدیریت است و به راحتی ما از مکانیزم‌های تخصیص استفاده می‌کنیم، منتها تخصیص را چشم بسته مورد توجه قرار نخواهیم داد.

برخی از رسانه‌های خارجی در مورد لایحه بودجه به صورت غیر واقعی سخن گفتند و از افزایش اعتبارات برخی از نهادها در سال آینده خبر داده‌اند که این موضوع کذب محض است. رشد بودجه در این نهادها مثل سایرین مورد توجه قرار گرفته، اما این رسانه های خارجی قصد دارند نیروهای مسلح ما را به گونه‌ای نشان دهند که اینها از اعتبارات کشور استفاده کنند و می‌گویند که این در حالی است که اعتبار برخی از نهادهای داخلی دیگر کاهش پیدا کرده که من این موضوع را قویا تکذیب می‌کنم.

هیچ جای کتمان نیست ما در شرایط تحریم هستیم و تمام تلاش دولت این است که اجازه ندهند که نفتمان را از حد معین بفروشیم و اگر می‌فروشیم هم آن را در داخل نیاوریم. آخرین توطئه‌شان هم کاهش فروش نفت ما بوده است و ما در اینجا با تدبیر سعی داریم تحریم‌ها را دور بزنیم منتها یک سری غضنفرهای داخلی داریم که بیشتر به آنها گرا می‌دهد.

آقای رییس جمهور از انتقاد ناراحت نمی‌شوند اما یک وقت حرف بی پایه دروغ و یا یک مطلب مغرضانه گفته می‌شود. البته ما منتقدان دولت را مغرض نمی‌دانیم و معتقدیم آن‌ها شخصیت‌های دلسوزی نسبت به نظام هستند ولی به هر ترتیب ممکن است برخی افراد حرف‌هایی را بزنند که تحریک آمیز باشد و بنابراین باید مسئولیتش را برعهده بگیرند.

چگونگی ورود کامیون‌های حمل بار از ترکیه به داخل و موضوع اختلاف قیمت گازوییل در این باره موردنظر بوده است. برخی کامیون‌های ترکیه از سوخت ما استفاده می‌کردند در ادامه تصمیماتی گرفته شد و آن‌ها گفتند که عوارضی از این بابت پرداخت نمی‌کنیم ولی از سوخت داخل کشور ایران هم استفاده نخواهیم کرد و این روند در کار کندی ایجاد کرده بود که پس از آن آقای رییس جمهور دستور دادند این موضوع برطرف شود و از این طریق و در همین راستا ما توانستیم جلوی قاچاق گازوییل را هم بگیریم.

کشور عربستان که یک کشور اسلامی است عدم افزایش قیمت نفت را مورد توجه قرارداده و هم منابع کشور خود و هم منابع کشورهای اسلامی نفت خیز را ارزان می‌دهد و این موضوع از نظر اسلامی و شرعی قابل تامل است البته ما تلاش مان این است که با کشور همسایه‌مان عربستان روابط خوبی داشته باشیم.