مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر بیان کرد

افزایش ۹٫۵ میلیون تنی تولیدات کشاورزی با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری

خورنا یدالله شمایلی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان جهاد نصر استان برگزار شد، اظهار کرد: یک سوم آب‌های جاری کشور در خوزستان جاری است و تابش کافی آفتاب زمینه مناسبی را برای کشاورزی فراهم می‌کند.

وی افزود: سوابق و شناخت کافی از مناطق خوزستان باعث شد تا مسئولیت احیای اراضی دشت‌های خوزستان به جهاد نصر واگذار شود و این امر تا به امروز دنبال شده است.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با بیان اینکه خوزستان پتانسیل یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین برای کشاورزی را دارد، گفت: از اواخر سال ۸۸ این ماموریت برای احیای اراضی ۵۵۰ هزار هکتاری به موسسه جهاد نصر واگذار شد.

شمایلی اضافه کرد: این طرح در واقع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی را شامل می‌شود که با تمهیدات اندیشیده شده ما گفتیم توانایی اجرای طرح در ۵۵۰ هزار هکتار را داریم.

وی با بیان اینکه قابلیت ارتقای ظرفیت تا ۸۰۰ هزار هکتار را نیز داریم، افزود: از سال ۸۹ موسسه جهاد نصر، کار خود را با کمبود منابع مالی آغاز کرده و پیش‌بینی بر این بود که در پنج سال، ساخت ۱۰۰ هکتار فعالیت صورت گیرد که با کمبود منابع مالی این امر تحقق نیافت.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر خاطر نشان کرد: مسئولیت اصلی جهاد نصر احداث زیرساخت‌هاست و هر یک‌هزار هکتاری که در هر منطقه داده می‌شود به بهره‌برداران اعطا خواهد شد.

شمایلی با بیان اینکه با اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در خوزستان، ۹٫۵ میلیون تن به تولیدات کشاورزی استان و کشور اضافه خواهد شد، گفت: پیش‌بینی شده ۴۰۰ هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم تا پایان طرح ایجاد شود.

*افزودن سالانه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد به درآمد کشاورزان

وی تصریح کرد: همچنین با اجرای این طرح، سالانه ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از درآمد کشوری به درآمد کشاورزان اضافه خواهد شد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر عنوان کرد: ۵۵۰ هزار هکتار در نهایت به‌عنوان قطب کشاورزی ایجاد خواهد شد که امنیت ملی را ایجاد می‌کند.

وی در پایان با اشاره به انجام عملیات زهکشی گفت: در اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، ۶۰۴ هزار کیلومتر لوله زهکش‌ را روی زمین قرار داده‌ایم که این رقم ۱٫۵ برابر محیط کره زمین است.

منبع / فارس