انتقال آب کارون خط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست کشور است

خورنا سعید متصدی در جلسه حفاظت کیفی رودخانه کارون که شامگاه یکشنبه برگزار شد، اظهار کرد: حامل پیام رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور که حاوی تشکر ویژه از استاندار خوزستان به دلیل فعالیت های زیست محیطی وی در طول یک سال گذشته، هستم.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست کشور از پیشنهاد استاندار خوزستان در خصوص تشکیل کارگروه حفاظت از تالاب ها و سواحل استقبال کرد و در حال حاضر در استان ها برگزار می شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه امیدوارم سازمان حفاظت محیط زیست کشور پاسخگوی نیازهای زیست محیطی خوزستان باشد، تصریح کرد: خوزستان برای ما یک استان ویژه است که به آن نگاه متفاوت داریم.

وی با بیان اینکه خوزستان با معضلات زیست محیطی زیاد، مسئله تالاب ها، آب و فاضلاب دست به گریبان است، عنوان کرد: می خواهیم شرایط زیست محیطی برای مردم خوزستان مطابق با استانداردهای تعریف شده باشد.

متصدی بر نگاه ملی به خوزستان تاکید کرد و گفت: در این راستا فعالیت های زیادی در سال گذشته انجام داده ایم که از تصمیمات آن می توان به کارگروه حفاظت از رودخانه کارون اشاره کرد که از منظم ترین کارگروه ها در کل کشور است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: ما امروز به خاطر شرایط زیست محیطی اهواز و مواردی که در ارتباط با بیماری ها مطرح بود تولید ۳۱ هزار بشکه گاز ترش در واحد سه اهواز را با هماهنگی معاون وزیر نفت کاهش دادیم.

وی به بازدید از میدان نفتی غرب اهواز اشاره کرد و افزود: امروز قرار بر این شد که تا دو روز آینده رها سازی آب از طریق دریچه ها در حوضچه شماره سه اهواز انجام شود که به دنبال آن هشت هزار هکتار از زمین های تالاب آبدار می شود و این از مواردی است که باعث کاهش گرد و غبار و بازگشت حیات به این بخش از تالاب خواهد شد.

متصدی خاطر نشان کرد: سال گذشته در ارتباط با گرد و غبار شبکه پایش زمینی آلودگی هوا را در کل کشور تکمیل کردیم و ۲۰ ایستگاه پایش زمین گرد و غبار را در خوزستان انجام می دهند. همچنین امسال پایش ماهواره ای گرد و غبار را در کل کشور راه اندازی می کنیم که خوزستان در اولویت این طرح است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نگرانی های خوزستانی ها در ارتباط با کاهش آورد رودخانه کارون و طرح های انتقال آب اشاره کرد و ادامه داد: مردم خوزستان این نگرانی را دارند که آب از منبع اصلی کارون به بخشهای مختلف کشور بین حوضه ای منتقل شود که ما در مقابل می گوییم انتقال آب به این شکل خط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.

وی با بیان اینکه هرگونه انتقال آب بین حوضه ای باید با رعایت مطالعات زیست محیطی و انجام ارزیابی های اثرات زیست محیطی را داشته باشد، عنوان کرد: تا به امروز به هیچ وجه پروژه هایی را که باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشند را بدون ارزیابی تصمیم گیری نکرده ایم و این مسئله در ارتباط با کارون نیز وجود دارد.

متصدی به انتقال آب بعد از سد تنظیمی زاینده رود به سمت اصفهان تحت عنوان گلاب دو اشاره کرد و گفت: با یک سری شروطی اجازه این انتقال را دادیم و دلیل آن بحث پدافند غیرعامل و نبود دو منبع آب برای شرب اصفهان است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: برخلاف گذشته که پروژه ها فقط در مرکز بررسی می شد امروزه در استان ها مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از جمع آوری نظرات مردم و دانشگاهیان و آنالیز آن در قالب مولفقت یا مخالفت به سازمان ارسال می گردد که این مسئله به تصمیم گیری هایی برای توسعه استانی منجر می شود.

وی بیان کرد: تلاش داریم از طریق شورای عالی آب بحث اضافه شدن موضوع کارون به کارگروه ارومیه را مطرح کنیم تا کارون نیز مانند موضوعات ملی مورد توجه قرار گیرد.

متصدی به نگرانی ها در ارتباط با سد گتوند علیا اشاره کرد و افزود: سازمان حفاظت محیط رزیست کشور قبل از آبگیری این سد اعلام کرد که انحلال این گنبد نمکی در سد باعث معضلات بسیاری می شود و اینگونه است که امروزه شاهد بالا رفتن EC آب در این سد بزرگ هستیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: قرار است خط انتقالی به طول ۲۲۰ کیلومتر شوری را به سمت خلیج فارس انتقال دهد که پس از ارزیابی های زیست محیطی و در صورت تایید انجام می شود.

وی در پایان اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیازمند مشارکت فرهیختگان و متخصصان است تا به اهداف خود که حفظ محیط زیست و سلامت مردم است برسد.

منبع / مهر