در جلسه حفاظت کیفی رودخانه کارون مطرح شد

ریه های خوزستان فقط یک روز در سال هوای سالم تنفس کرده اند

خورنا احمدرضا لاهیجان زاده شامگاه یکشنبه در جلسه حفاظت کیفی رودخانه کارون اظهار کرد: امروز در جلسه مشترک شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و کارگروه کاهش آلودگی هوا مسائل و معضلات مختلفی مطرح خواهد شد.

وی با بیان اینکه مطالب مطرح شده ملی هستند، عنوان کرد: همانطور که در محیط زیست مجموعه مدیریتی ارشد سازمان را دعوت کردیم، دستگاه های دیگر مانند سازمان آب و برق، بهداشت، هواشناسی و.. نیز باید مدیران ارشد کشوری را به استان دعوت و مسائل موجود در رابطه با آب و هوا را مطرح کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: ۲۰ ایستگاه سنجش آلودگی هوا را در ۱۵ شهر استان داریم که به مرکز پایش استان متصل هستند، روند رو به رشد پدیده گردغبار در خوزستان از سال ۸۴ آغاز شده است که در سال ۹۲ روند کاهشی داشته است.

وی افزود: تعداد روزهای شاخص کیفیت هوا در سال ۹۳ به این ترتیب است که تنها یک روز هوای پاک داشتیم، ۱۶۹ روز هوای سالم، ۶۹ روز ناسالم و ۱۱ روز گرد و غبار بوده است.

همچنین در این جلسه نعمت الله جعفرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد: آمارهای غلطی از حوزه های بالا دست تولید می شود که نمونه آن ویژه نامه ای است که در ۶۰۰ صفحه به نام زاینده رود در اصفهان منتشر شده با این هدف که نقطه نظرات و دیدگاه ها بیان شود.

وی ادامه داد: در این ویژه نامه آمارهای غلطی تولید شده که منحنی هیدرولوژیک کارون را شکم سیر تلقی می کند به همین دلیل نیاز به کارگروهی زیر نظر مستقیم استاندار خوزستان برای مقابله با آمارهای غلط است زیرا با این آمارهای غلط ممکن است مسئولان رده بالا تصمیمات اشتباهی بگیرند.

منبع / مهر