سیاحی: خوزستان برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی با کمبود آب مواجه است

خورنا به گزارش پایگاه خبری خورنا از اهواز به نقل از روابط عمومی استانداری خوزستان، احمد سیاحی در جلسه شورای حفاظت کیفی کارون که در محل استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: میزان آورد رودخانه کارون در سال آبی ۹۱ ـ ۹۲ حدود ۱۲ میلیارد مترمکعب و نیاز فعلی استان ۱۸٫۵ میلیارد مترمکعب است و برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای به ۲۳ میلیارد مترمکعب آب نیاز است.

وی بیان کرد: با وضعیت کنونی آب موجود در رودخانه کارون نه تنها آب موجود مازاد نیست بلکه برای مصارف استان شامل آشامیدنی، کشاورزی و صنعت نیز به شدت کمبود شدید آب دارد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به تاثیر طرح‌های انتقال آب بر اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان گفت: با اعتبارات اختصاص داده شده از سوی صندوق توسعه ملی این طرح مشکل تامین اعتبار ندارد اما در حال حاضر وزارت نیرو تنها به ۳۱۲ هزار هکتار از این اراضی آب اختصاص داده است.

سیاحی افزود: ماهانه ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی به شبکه‌های زهکشی زیر زمینی و کانال‌های یک و دو مجهز می‌شود و به عقیده بسیاری از کارشناسان اثربخشی اقتصادی آب در استان از تمام استان‌ها بیشتر است.

وی اضافه کرد: کشاورزان و مردم دشت آزادگان اعتراضات بسیاری به نحوه تخصیص آب کشت پاییزه دارند و ۷۵ هزار هکتار از اراضی این منطقه با کمبود شدید آب مواجه است.

سیاحی به عدم تامین حق آبه تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: برای جبران مشکل تامین آب این تالاب طرح مطالعاتی انتقال زه‌آب‌های کشاورزی در حال بررسی است.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: در حال حاضر EC آب در سوسنگرد ۳ هزار و ۸۵۶ میکروموس و حمیدیه ۲ هزار و ۱۱۱ است در حالی که بیشترین نرم میزان شوری آب حدود ۲ هزار است.

وی با اشاره به وضعیت سد گتوند تصریح کرد: بیش از ۲ میلیون مترمکعب آب در سد گتوند وجود دارد که آب شور حاصل از سازند گچساران در لایحه‌های پایینی سد ذخیره شده است.

سیاحی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد از آب آشامیدنی مردم استان از رودخانه کارون تامین می‌شود بیان کرد: شوری آب سد گتوند بر کیفیت آب رودخانه کارون تاثیر گذاشته است.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با اشاره به احداث تصفیه خانه شرق اهواز گفت: فاضلاب از ۲۳ نقطه شهر اهواز به رودخانه کارون وارد می‌شود که این مسئله به معضلی برای این رودخانه تبدیل شده که با تکمیل و بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شرق اهواز می‌توان بخشی از این مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به تعهدات وزارت نفت در اجرای طرح ۲۰۰ هزار هکتاری بیابان‌زدایی گفت: مقرر شده که این طرح در مدت پنج سال اجرا شود که تاکنون ۵هزار و ۵۸۸ هکتار از این طرح انجام شده است.

* زه‌آب‌هایی که وارد خلیج فارس می‌شود

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به اینکه آب مازاد در استان وجود ندارد اظهار کرد: آنچه وارد خلیج فارس می‌شود زه‌آب است.

هوشنگ حسونی‌زاده با اشاره به اینکه ۴۳ درصد از حوزه کارون بزرگ در خوزستان است افزود: در ۱۰ سال گذشته آورد رودخانه‌های استان سیر نزولی داشته و متوسط آورد ۱۰ سال اخیر این حوزه ۱۴ میلیارد مترمکعب است که ۹۲ درصد آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.

وی در خصوص وضعیت کیفی رودخانه کارون عنوان کرد: به دلیل کاهش آورد رودخانه کارون در دوره‌های آماری میزان EC حوزه سد گتوند به ۹۶۹ میکروموس، اهواز یک هزار و ۴۴۵ و آبادان به ۲ هزار و ۵۳۸ رسیده که اخیراً بیشترین میزان شوری در آبادان ۶ هزار و ۴۵۰ میکروموس و در اهواز ۳ هزار و ۵۰۰ ثبت شده است.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: با وجود اینکه هنوز آبی در قالب طرح انتقال آب کوهرنگ سه و بهشت آباد منتقل نشده اما تاثیرات کاهش آب بر کیفیت آب آشامیدنی و کشاورزی مشخص است.

حسونی‌زاده افزود: تاکنون در قالب طرح‌های انتقال آب ۹۵۳ میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون منتقل شده که با احتساب کوهرنگ سه میزان آب منتقل شده به یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون مترمعکب می‌رسد.

*وضعیت رودخانه کارون بحرانی است

در ادامه استاد دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وضعیت بحرانی رودخانه کارون اظهار کرد: ۱۰ سال قبل میزان آورد رودخانه کارون ۲۰ میلیارد مترمکعب بود و آبزیان بسیاری در این رودخانه وجود داشت که به دلیل کاهش آورد این رودخانه حیات کارون به خطر افتاده است.

مهدی قمشی افزود: ورود فاضلاب‌های شهری، زهکش‌های کشاورزی، شوری رودخانه کارون و برداشت‌های آب از سرشاخه‌های کارون وضعیت این رودخانه را بحرانی کرده است.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت کشاورزی در پایین دست استان بحرانی بوده و این مسئله به دلیل نرسیدن آب کافی به شهرهای پایین دست است.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب بیان کرد: EC رودخانه کارون به طور متوسط به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میکروموس رسیده و با این میزان شوری آب موجود برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی مناسب نیست.

قمشی تصریح کرد: نخلستان‌های شهرهای پایین‌دست استان به دلیل شوری آب در حال نابودی است و با وضعیت فعلی نخلستانی‌های حوزه بهمنشیر و اروندرود که بیش از ۵۰ سال قدمت دارد از بین می‌رود.

وی در پایان با اشاره به اینکه حل مشکل رودخانه کارون به همت ملی نیاز دارد خاطرنشان کرد: با بودجه‌های استانی نمی‌توان مشکلات استان را حل کرد.

منبع / فارس