وزیر علوم مطرح کرد

فرهادی: باید در دانشگاه‌ها آرامش و نشاط علمی وجود داشته باشد/ فضای دانشگاه‌ها نباید امنیتی باشد

خورنا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه باید در دانشگاه‌ها آرامش و نشاط علمی وجود داشته باشد گفت:‌ باید امنیت در فضای دانشگاه احساس شود، اما فضای دانشگاه‌ها نباید امنیتی باشد.

دکتر محمد فرهادی که به مناسبت ۱۶ آذر سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران در ایسنا حضور یافت ، در جمع مدیران این رسانه دانشجویی، ضمن تبریک ۱۶ آذر روز دانشجو و سالروز تاسیس ایسنا گفت: این خبرگزاری از زمان تاسیس تا کنون مسیر خوبی را طی کرده است و سرلوحه کار خود را سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید، قرار داده است.

وی به رسالت ایسنا اشاره کرد و گفت: تبیین نقش دانشگاهیان در توسعه فضای رسانه‌ای کشور بر عهده ایسناست و ایسنا حلقه واسط بین مسئولین و نخبگان و مردم در مسائل مختلف است.

فرهادی بااشاره به فعالیت خبرگزاری جدید جهاددانشگاهی با عنوان” سینا” ابرازامیدواری کرد که این رسانه علم و فرهنگ در زمینه معرفی چهره‌های علمی و فرهنگی بتواند نقش موثری ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه کارهای زیادی در مورد دانشگاه‌ها وجود دارد که باید انجام شود، تاکید کرد: باید در دانشگاه‌ها آرامش و نشاط علمی وجود داشته باشد. همچنین توسعه فرهنگی از ماموریت‌های مهم دیگر دانشگاه‌هاست.

بازدید وزیر علوم از ایسنا

به گزارش ایسنا، وزیر علوم با تاکید بر اینکه دانشجویان باید از مسائل مختلف کشور، منطقه و بین الملل آگاهی داشته باشند، افزود: باید بین دانشجویان در زمینه‌های مختلف تبادل آرا و عقاید صورت بگیرد که کرسی‌آزاداندیشی یکی از بهترین برنامه‌ها برای این مهم است.

وی با بیان اینکه دانشجو باید سیاسی باشد اما سیاست زده و سیاست گریز نباشد، تاکید کرد:‌ فضای دانشگاه‌ها باید امن و آرام باشد، آنچه که مسلم است این است که باید از دانشگاه‌ها در برابر جریانات خاص سیاسی مراقبت کرد و اجازه نداد از این رهگذر سوء استفاده‌ای شود و جریانات سیاسی خاصی رشد کنند و جریانات دانشجویی را به دنبال خود بکشند.

وزیرعلوم گفت: باید امنیت در فضای دانشگاه احساس شود اما فضای دانشگاه‌ها نباید امنیتی باشد. تشکل‌ها باید در چارچوب قوانین و مقررات شکل گیرند و راحت و آزاد فعالیت کنند.

بازنگری در برنامه‌ها برای تربیت دانشجوی کارآفرین

دکتر فرهادی با اشاره به لزوم توجه به تربیت دانشجوی کارآفرین و توسعه دانشگاه‌های نسل سوم، ادامه داد: منظوراز دانشگاه‌های نسل سوم دانشگاه‌های کارآفرین است. اقتصاد ما نیز باید اقتصاد دانش‌بنیان باشد تا مشکلات کشور را برطرف کند. بازبینی رشته‌های آموزشی، ایجاد رشته‌های جدید، کاربردی کردن آموزه‌ها و تبدیل کارآموزی به کارورزی باید جزو اولویت‌های وزارت علوم قرار گیرد.

وی ادامه داد: دانشجویان باید بعد از فارغ‌التحصیل شدن باری را از روی دوش نظام بردارند و منتظر فراخوان استخدام نباشند. باید از دانشجویان حمایت شود و زیرساخت‌های لازم فراهم شود و تسهیلات در اختیار دانشجویان قرار بگیرد تا دانشجویان قادر باشند با کمک همکاران خود برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان اقدام کنند که البته جهاددانشگاهی این اقدام را با تاسیس دانشگاه علم و فرهنگ امکانپذیر کرده است.

وزیر علوم در ادامه به توسعه کمی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: در زمینه دانشگاه‌ها توسعه کمی قابل ملاحظه‌ای داشتیم. سالانه یک میلیون نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند و حدود ۲۶۰۰ موسسه آموزش عالی در کشور وجود دارد که ارتقای کیفیت آنها باید مطابق با نیاز کشور مورد توجه قرار گیرد.

دکتر فرهادی با تاکید بر اینکه وزارت علوم باید بر اساس نیاز کشور، توسعه آموزش عالی را پیگیری کند افزود: باید بین ارگان‌هایی که مسئولیت‌های مختلفی را در این زمینه بر عهده دارند هماهنگی ایجاد شود.

وزیر علوم در پایان با اشاره به مسائل رفاهی و معیشتی دانشجویان و اعضای هیات علمی و دیگر دانشگاهیان، افزود: در این زمینه کارهای بسیاری باید انجام شود و این قشر از جامعه باید به جایگاه واقعی خودشان برسند.

دکتر طیبی رئیس جهاددانشگاهی نیز ضمن تبریک سالروز تاسیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و خیر مقدم به وزیرعلوم گفت: پیشرفت حاصل توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فناورانه است. توسعه فرهنگی و اجتماعی باید در دبستان و دبیرستان‌ها اتفاق بیفتد اما توسعه سیاسی و فناورانه در فضای دانشگاه رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: امیدواریم در دوران دکتر فرهادی توسعه سیاسی و فناوری اتفاق بیفتد. ما نیاز به وفاق ملی داریم که این وفاق باید حاصل توسعه سیاسی باشد.

خط شکنی از شاخصه‌های ایسناست

علی متقیان سرپرست ایسنا نیز در این مراسم ضمن تبریک سالروز ۱۶ آذر روز دانشجو و سالروز تاسیس ایسنا و عرض خیرمقدم به دکتر فرهادی با بیان اینکه ایسنا در این ۱۵ سال چند محور را به عنوان الگوی اصلی خود در نظر داشته است، افزود: محور اول که الگو و سرلوحه ایسنا قرار دارد، سخن رهبر معظم انقلاب اسلامی است که فرموند: ” اخبار خوب، مفید و امیدبخش مخابره کنید” .

به گفته وی، صداقت و امانتداری دو اصل دیگریست که همواره در راس امور ایسنا قرار دارد.

سرپرست ایسنا با بیان اینکه ایسنا تبلور باور نسل جوان و دانشجو است، ادامه داد: پیکره این خبرگزاری همچنان جوان و دانشجو بوده و این یک امتیاز محسوب می شود. هدف از اینکه ایسنا دانشجویان را به عنوان خبرنگار به کار می‌گیرد این نیست که شغل این دانشجویان خبرنگاری باشد، بلکه قصد داریم دانشجویان با حضور در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرینی کند و از نظر سیاسی ،اجتماعی و … آگاهی بیشتری کسب کنند.

خط شکنی از شاخصه‌های دیگر ایسنا است که متقیان به آن اشاره کرد و در خاتمه سخنان خود گفت: شعار ما در جهاد دانشگاهی و ایسنا پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی است و حمایت از دولت است.

منبع / ایسنا