سخنرانی فرزند دکتر شریعتی در دانشگاه آزاد دزفول؛

استقبال گسترده دانشجویان دزفولی از سخنان شریعتی درباره مخالفت با حصر/ از کی ۴ نفر دانشجو شده اند همه ؟!/ بغض فرماندار دزفول+ عکس و حواشی

به گزارش خورنا و به نقل از روناش ، آیین سخنرانی و پرسش و پاسخ تحت عنوان “هویت فراموش شده دانشجو” بمناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو با سخنرانی فعال مطرح سیاسی و دانشجویی کشور “دکتر احسان شریعتی” ، فرزند سیاستمدار ، پژوهشگر دینی ، اندیشمند ، روشنفکر ، از چهره های تاثیرگذار انقلاب اسلامی ایران و از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران مرحوم “دکتر علی شریعتی” ، صبح دیروز پنج شنبه به همت “تشکل مستقل دانشجویی اسلامی – سیاسی انصارالزهرا (س)” در محل سالن اجتماعات شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی – واحد دزفول برگزار گردید.

این برنامه همانند دیگر برنامه های مشابهی که در سایر نقاط کشور برگزار می گردد دارای حواشی ای بود که پیش از پرداختن به متن سخنان دکتر احسان ، به این حواشی می پردازیم :

** با وجود اینکه برنامه در روز نیمه تعطیل دانشگاه برگزار می شد ، اما استقبال گسترده دانشجویان را به همراه داشت و پس از برنامه هم دانشجویان مشتاق به شدت از دکتر احسان تا درب ماشینش استقبال نمودند . پخش کلیپ از برنامه های جانبی این همایش بود و دانشجویان پرسش های خود در زمینه های مختلف سیاسی ، اجتماعی و آموزشی را از احسان شریعتی پرسیدند.

** دکتر احسان در بخشی از سخنان خود گفت : از نظر شخصی بعنوان احسان شریعتی مخالف هر گونه حبس و حصر هستم و معتقدم راه های دیگری برای حل اختلافات درون خانوادگی وجود دارد.

این سخنان با تشویق بی امان دانشجویان همراه بود و تعدادی در سالن که یک منبع آگاه در گفتگو با «روناش» تعداد آنان را ۴ نفر عنوان و گفت که از دانشگاهی دیگر به این همایش آمده و علیرغم برخی شایعات مبنی بر اخراج آنان از سالن ، تا آخر برنامه نیز در سالن برگزاری همایش حضور داشته اند ، به این سخن دکتر احسان شریعتی اعتراض کرده و با نوشتن جمله ای کمرنگ بر روی یک ورقه کاغذ با این متن که : “ما هم با حصر مخالفیم ، فتنه گر باید اعدام شود” ، به سخنان وی واکنش نشان داده که این اقدام باعث ذوق زدگی فراوان رسانه های متمایل به جبهه پایداری در خوزستان شد و با تیترهای درشت سعی داشتند تا این حرکت چند نفر فوق الذکر را ، دیدگاه ، نظر و اعتراض تمامی !! دانشجویان نسبت به سخنان احسان شریعتی نشان دهند .

در مقابل هم برخی دانشجویان روشنفکر و اصلاح طلب که اکثریت مطلق سالن را تشکیل می دادند ، خواستار اعدام فتنه گران “واقعی” شدند .

** “حبیب الله آصفی” معاون استاندار و فرماندار ویژه دزفول که پیشتر در سخنرانی خود بمناسبت هفدهم مرداد ماه روز خبرنگار ، تمایل و علاقه خود به مرحوم دکتر شریعتی و اندیشه های وی را ابراز داشته بود ، زمانی که جهت ایراد سخن بر روی سِن رفت ، با حالتی بغض آلود با یادآوری خاطرات و مبارزات دکتر علی شریعتی گفت:علاقه زیادی به دکتر داشتم که آرزوی دیدار ایشان به قیامت افتاد.

وی ضمن اشاره به اینکه مرحوم شریعتی به گردن انقلاب حق دارند و همچنین با اشاره به نظرات دینی و اسلامی زنده ای از وی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی شد ، از دانشجویان خواست تا آثار ماندگار دکتر علی شریعتی را به دقت مطالعه کرده و از آنها بهره گیرند.

** اما انتقادی که به این برنامه وارد بود عدم قرائت سوالات مخالفین بود که یکی از فعالین دانشجویی حاضر در سالن در توضیح این اقدام در گفتگو با «روناش» اینگونه اظهار کرد : بدلیل اینکه جو غالب بر سالن علاقمندان به اندیشه های سخنران بودند و تمایل داشتند که تمامی سوالاتشان قرائت گشته و پاسخ خود را نیز دریافت نموده و بدلیل رسیدن وقت اذان ظهر ، متاسفانه فرصتی برای قرائت اندک سوالات حاضرین مخالف که تعداد آنان هم انگشت شمار بود ، باقی نماند .

** گفتنی است پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ که با شکست نیروهای پایداری و احمدی نژادی ها را به همراه داشت و پس از آن هم به خروج کامل آنان و چهره های غیرعلمی و تندرو از وزارت مهم و حساس علوم و مجموعه دانشگاه آزاد انجامید ، همیشه این افراد و اندک نمایندگان پرقدرت و بانفوذ آنان در مجلس شورای اسلامی سعی بر آن داشته تا با کارشکنی دوباره به قدرت خود در دانشگاه ها بازگشته و مجددا فضای تک صدایی ، امنیتی و ستاره ای را حاکم کنند ؛ که دکتر روحانی رئیس جمهور به همراه یاران وفادارش در وزارت علوم طی این یک سال و اَندی بواسطه عهدی که با مردم و جوانان بویژه دانشجویان هنگام وعده های انتخاباتی بسته بودند ، بسیار کوشیدند تا آن فضا بطور کامل برطرف گردد . بیشترین نگرانی این اقلیت هم که خواهان تسلط ، مدیریت و کنترل کامل بر دانشگاه ها هستند از این بابت است که جو غالب و حاکم بر دانشگاه ها و تفکر و اندیشه ی اکثریت مطلق دانشجویان کشور ، تفکر و اندیشه ای مخالف تمام و صریح نظرات و دیدگاه های آنان است .

** حال به انتشار متن سخنان “دکتر احسان شریعتی” در ذیل و به نقل از “ایرنا” پرداخته و بخشی دیگر از سخنان مهم وی را که در ایرنا نیامده ، در ذیل این خبر به نقل از “دزفول امروز” برای شما کاربران گرانقدر منتشر می نمائیم :

یک دکترا و استاد فلسفه ، جامعه شناس و فرزند دکترعلی شریعتی طی سخنانی ، مدرک گرایی را موجب فراموشی هویت ورسالت دانشجوی عنوان کرد و گفت : دانشجویان برای کسب درآمد وشغل تنها بدنبال مدرک هستند درحالیکه رسالت حقیقی دانشجویان این نیست.

‘ احسان شریعتی ‘ افزود : دانشجو باید همواره جستجوگر وبدنبال کشف حقیقت باشد.

وی با اشاره به مضامین مختلف علم درجهان بینی های گوناگون اظهارکرد:در زمان شاه که نظام استبدادی درایران حکمفرما بود دانشگاه دچار تعرض گردید و ازنظر محتوای آموزشی، صنفی وسانسور مورد تعرض واقع شد، اما پس از انقلاب نیزمحدودیت ها وفشاربه دانشگاه ادامه داشته وگروه های سیاسی موجب اختلاف افکنی دردانشگاه شدند.

فرزند دکتر علی شریعتی دانشگاه را نهادی نوپا خواند وگفت: دانشجویان باید توان اندیشیدن مستقل داشته باشند درحالی که دردانشگاه نوعی دوگانگی حاکم بوده به طوریکه ضمن آموزش علوم سنتی دردانشگاه علوم غربی نیزآموزش داده می شود.

این پژوهشگر کوتاهی دانشجویان وکم کاری گذشتگان راازدیگر دلایل فراموش شدن هویت ورسالت دانشجویان دانست وگفت: درایران تحولات فکری موجب شد انقلاب اسلامی به عنوان پیشگام ترین انقلاب های دنیا مطرح شود.

وی گفت: با تغییرات ایجاد شده دردوران وگفتمان باید درتعریف دانشجو تجدید نظر شود.

شریعتی هویت را ایده ، بازگشت به خویش وخودآگاه شدن تعریف کرد و افزود: هویت گرایی یعنی اینکه به ذات اسلامی وایرانی خود بازگردیم.

وی برتحلیل دردانشگاه ها تاکید کرد وگفت: درنظام آموزشی کنونی دانشجویان باید قدرت تحلیل داشته باشند این درحالی است که مدرک گرایی وکتاب سازی مانع از بحث جدی در این خصوص شده است.

این استاد دانشگاه گفت : باید اختلافات را گام به گام حل کرد وعزم ملی برای رفع مشکلات ایجاد شود.

وی به اتفاقات سال های ۷۸ و۸۸ وحمله به خوابگاه دانشجویان تهران اشاره کرد وگفت: حمله شرم آور به خوابگاه دانشجویان درسال ۸۸ نشانه ناکامی و شکست بود واین گسست باید رفع شود .

دکتر شریعتی گفت: گسست بین حافظه ونسل ها موجب شده انتظاری ازآینده نداشته باشیم وفرار مغزها به ناکجا آباد را شاهد باشیم.

وی گفت: دانشجویان باید نقش روشنفکر ومتفکر حقیقی را داشته و به دنبال تحول انقلابی باشند واین را رسالت خود قرار داده وضعف های گذشته را درهمایش ملی مورد بحث قرار دهند تا مشکلات رفع شود وشاهد تکرار آنها نباشیم.

این مدرس دانشگاه با تاکید برضرورت شناخت حساسیت های نسل جوان گفت:عدم شناخت مسوولان ازحساسیت های نسل جوان موجب شد تامرگ یکی ازخوانندگان پاپ درسطح کشور بازتاب وسیعی داشته باشد درحالی که هنوز برخی مسوولان این خواننده را نمی شناسند.

وی با تاکید بردفاع از نهاد دانشگاه به عنوان یک نهاد فرهنگی گفت:باید از مفهوم دانش تعریف مجددی داشته باشیم.

بخش های دیگر سخنان دکتر احسان به نقل از دزفول امروز :

** ما باید در زمینه حجاب و چادر در محیط دانشگاه، کاملا آزادی فکری را ایجاد نمائیم.

** کسی که عقاید چپ و ملی دارد و کسانی که مذهبی نیستند، باید بتوانند عقاید خود را ابراز کنند و برای ما نواندیشان، هر گونه اکراه در دین قابل قبول نیست.

** تفکیک جنسیتی به این معنی که هر کلاس را دو بار برگزار کنیم ناممکن است ، بلکه باید پاکی عقلی و علمی در دانشگاه وجود داشته باشد تا سوء ظنی در محیط علمی از هر جنسیتی ایجاد نشود.

** شریعتی ، دانشجویان را موتور زنده و پیش برنده انقلاب دانست و مسئولیت اساتید و دانشجویان را یادآور شد و اظهار کرد: ما میلیون ها دانشجو داریم، و انتظار این است که از نظر دینی، اخلاقی، اسلامی و تحقق اهداف انقلاب و پیشرفت راه حل های علمی، عملی و کارشناسی ارائه بدهند.

در پایان لوح تقدیری از سوی تشکل انصارالزهرا (س) و تابلویی خطاطی شده از یکی از جملات مرحوم دکتر شریعتی به قلم هنرمند جوان دزفولی “محمد مخملی” از سوی جوانان اصلاح طلب دزفول ، توسط آصفی فرماندار به احسان شریعتی اهداء گردید.