حاجتی تاکیدکرد:

ایجاد شهرک‌های کشاورزی براساس مدل توسعه خوشه‌ای

خورنا مید حاجتی در جلسه ستاد راهبری شهرک‌های کشاورزی که امروز، ۱۲ آذرماه برگزار شد، عنوان‌کرد: از مشاورین اجرای طرح شهرک‌های کشاورزی انتظار داریم تا مطالعات شناختی را براساس پراکندگی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های استان شناسایی و جمع‌آوری کنند.

 

وی افزود: از مزایای ایجاد شهرک‌های کشاورزی با یک مدیریت واحد، به‌دست آوردن ارزش‌افزوده بالا از تولید با صرف هزینه‌های کم است.

 

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان بیان‌کرد: شهرک‌های کشاورزی مانند شهرک‌های صنعتی نیست که محصور باشند. این شهرک‌ها باید در مناطقی که تجمع تولیدات خاص در آنجا است، ایجاد شوند. با سرویس‌دهی به این تولیدات می‌توان به مدل توسعه خوشه‌ای دست یافت.

 

حاجتی اظهارکرد: عمده هدف ما از ایجاد شهرک‌های کشاورزی با سرویس‌دهی به مناطق مستعد، رفع خلاهای موجود و ترغیب دیگر مناطق به حرکت در جهت توسعه است. به عنوان نمونه ستاد شیلات که هم‌اکنون با هماهنگی سازمان شیلات کشور برای افزایش تولید تشکیل شده، با ایجاد شهرک‌های شیلاتی می‌توان در این راستا حرکت کرد.

 

وی خاطرنشان‌کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه ویژه شود، جنبه اقتصادی شهرک‌های کشاورزی است. در مکان‌یابی این شهرک‌ها دو محور و استراتژی شامل نقش بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی کشور و تولید صادرات محور از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به سمتی حرکت کنیم که تولیدات صادرات محور داشته باشیم که در این زمینه انتظار می‌رود بازار و جامعه هدف شناسایی شود.

منبع / ایسنا