حجت الاسلام 'سید محسن شفیعی' بیان کرد

متن نامه مسوول دفاتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه های خوزستان به مناسبت روز دانشجو

به گزارش پایگاه خبری خورنا  در آستانه ۱۶ آذر روز دانشجو، مطلبی از حجت الاسلام ‘سید محسن شفیعی’ مسوول دفاتر نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه های خوزستان در اختیار ایرنا قرار گرفت که متن آن به شرح زیر است:

برای آشنایی و مرور ویژگی ها و وظایف جنبش دانشجویی مناسب است قدری به گذشته برگردیم و پرونده جنبش دانشجویی را بازخوانی نماییم. در دهه های گذشته، جنبش دانشجویی نقش درخشان و برجسته ای در شکل گیری و بالندگی انقلاب اسلامی داشته است. نقش دانشجویان مسلمان در پاسخ مثبت به ندای امام خمینی(ره) در دوران سخت مبارزه و جهاد و بویژه حرکت های مؤثر این جنبش در تحولات سال های ۵۶ و ۵۷، فراموش ناشدنی و برجسته بوده است. در سال اوّل پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جنبش دانشجویی با فتح لانه جاسوسی آمریکا، انقلاب دوم را آفرید و بر قلّه مبارزات ضد استکباری استقرار یافت. این حرکت شجاعانه که با تأیید امام بزرگوار، امضا و گواهی شد؛ پایگاه فتنه و ستاد فرماندهی توطئه علیه انقلاب اسلامی را در هم کوبید و سر آغاز تحولات گسترده و شگرفی در عرصه داخلی و خارجی شد.

جنبش دانشجویی در فرایند انقلاب فرهنگی هم خوش درخشید. در سال های دهه۶۰ نخبگان جنبش دانشجویی، اساس تأسیس چند نهاد انقلابی همچون جهاد دانشگاهی را برای تداوم آرمان های انقلاب اسلامی بنیان نهادند که این حرکت نیز پس از آن بود که ارکان کلیدی تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جهاد سازندگی نیز دانشجویان مسلمان و آرمان گرایی بودند که دل در گرو عشق به امام خمینی(ره) و نهضت اسلامی داشتند.

در دوران هشت ساله دفاع سرافرازانه و مقدّس ملت ایران، شمار چشمگیر از دانشجویان به فرماندهان و سرداران رشید دفاع مقدّس تبدیل شدند که علم و عمل و اخلاق و جهاد را در هم آمیختند و بدین سان جنبش دانشجویی نه تنها در رزم شجاعانه بلکه در حمایت و پشتیبانی فرهنگی، لجستیکی، مهندسی، و هنری از دفاع مقدس نیز نقش آفرید.

در دهه هفتاد اگرچه رگه هایی از تفکرات بیرون از گفتمان انقلاب اسلامی در لایه هایی از جنبش دانشجویی رخ نمود امّا رهنمودها و هشدارهای عالمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی و حضور مکرّر و راهبرانه ایشان در جمع دانشجویان و دیدارهای مکرّر و خستگی ناپذیر این عزیز با تشکلّ های دانشجویی، این شیطنت را نافرجام و ناکام کرد و جنبش دانشجویی همچنان در مقاطع مختلفی، وفاداری خود به آرمان های امام بزرگوار را صلا زد و بر بیعت خویش با رهبر معظم انقلاب پای فشرد؛ امروز نیز وظیفه ای بسیار مهم بر شانه های جنبش دانشجویی قرار دارد که این مجموعه باید خود را برای به سرانجام رساندن آن آماده کند. جنبش دانشجویی در سالیان گذشته دوستان و دوست نماها را به خوبی شناخته است. جنبش دانشجویی وابستگان به بیگانه، موج سواران و نان به نرخ روز خورها را تشخیص داده و در آینده نیز بهتر خواهد شناخت بنابراین جنبش دانشجویی نباید خود را به مسایل جزیی و بی قیمت و یا به دل مشغولی های اصحاب باند بازی و قدرت طلبی گره بزند. جریان های سیاسی با نگاه ابزاری به جنبش دانشجویی در برخی مقاطع زمانی، جایگاه این حرکت را تنزّل دادند و البتّه بروز برخی آسیب ها نیز در این انفعال مؤثّر بوده است. نفوذ پاره ای عناصر آلوده و وابسته، دوری از آرمان های والای اسلامی و دلدادگی برخی افراد به جریان های وابسته سیاسی، جنبش دانشجویی را به وضعیّت فعلی کشانده است که البته باید حرکتی جدّی برای برون رفت از این وضع صورت گیرد. باید توجه داشت، آرمان جنبش دانشجویی در آغاز حرکت این جنبش، نتیجه ای بود که در بیست و دوّم بهمن ۵۷ حاصل شد و آن پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام بزرگوار بود و پس از آن، آرمان این جنبش، صیانت از این دستاورد و تلاش برای تعالی آن بوده و انتظار نیز همچنان، تداوم این دغدغه است. آنچه اکنون، گاهی موجب نگرانی و دل مشغولی است دوری این مجموعه بویژه برخی عناصر ضعیف و نفوذی در این حرکت است که نه تنها جنبش دانشجویی را از مسیر مستقیم و حرکت شفاف و سازنده باز می دارد، بلکه تلاش می کند این حرکت را در رویارویی با انقلاب اسلامی و همسوی حرکت های وابسته قرار دهد.

امروز فرهنگ و آرمان های انقلاب اسلامی، گفتمان و تمدّن غربی را به چالش کشیده است و منظومه ای از ایده های توحیدی، نظریه های اصیل و مدل های رفتاری مبتنی بر فطرت به بشریت عرضه می نماید. این منظومه فرهنگی برای جهان سرگشته و خسته، کیمیای هستی و حیات است و در عین حال بسیار پرجذبه و شوق انگیز. جنبش دانشجویی باید این فرهنگ را مهندسی کند و آن را به جهان معاصر به ویژه جوانان و دانشجویان عرضه نماید. استراتژی جنبش دانشجویی باید بر آرمان گرایی توحیدی استوار باشد. جنبش دانشجویی باید عدالت خواهی، استکبار ستیزی، دفاع از بیداری ملّت ها و سردمداری اخلاق گرایی را شعار و خط مشی خود قرار دهد.

جنبش دانشجویی همچون همیشه پرچمدار نوآوری و شکوفایی و مدافع فضیلت و آرمان ها بوده و خواهد بود. ان شاء ا… رمز حیات جنبش دانشجویی، ایمان، تقوی و عدالتخواهی است. مایلم در این بخش از مطالبم بر اهتمام جدّی و عنایت خاصّ به عدالتخواهی تأکید نمایم چرا که رهبر فرزانه و بزرگوار انقلاب اسلامی عدالتخواهی و آرمانگرایی را در شمار مطالبات خویش از جنبش دانشجویی اعلام کرده اند و زمینه سازی و فرهنگ سازی زیبایی ها و فضیلت ها، از یک سوی پاسخ مثبت به ندای نائب حضرت ولی عصر(عج) یعنی رهبر عزیز انقلاب اسلامی است و از دیگر سوی جنبش دانشجویی را پویا وبالنده خواهد کرد.

منبع / ایرنا