در همايش رويكردهاي ارتقاء باروري مطرح شد

دانشگاه چمران پیشگام در اجرای سیاست افزایش نرخ جمعیت

خورنا اسماعیل ایدنی در همایش رویکردهای ارتقاء باروری کلی مبتنی بر سلامت صبح امروز در تالار شهداء دانشگاه جندی شاپور اهواز بیان کرد: دانشگاه جندی شاپور در راستای سیاست های رهبری دومین جلسه و همایش را در زمینه راهبرد افزایش نرخ جمعیت برگزار و در آن از اساتید و افراد متخصص جهت همفکری  دعوت کرد.

وی افزود: بعد از حساسیت های ویژه رهبری در رابطه با کاهش نرخ جمعیت در کشورمان مسئولان در حیطه کاری خود وارد عمل شده و ما نیز  این حساسیت های را وارد دستور کار خود در دانشگاه کردیم و علاوه بر این، جلسات فرا بخشی متنوعی را در سراسر استان با مضمون افزایش نرخ باروری برگزار تا مشکل جمعیت و توجه به بهبود نرخ جمعیت را قدری حل کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به وجود معضل کاهش نرخ باروری در کشورهای صنعتی بیان کرد: کشورهای صنعتی نیز با چنین مشکلی روبرو هستند و در تمام نقاط دنیا جمعیت رو به پیری می رود، برای حل آن مجبورند از نیروی جوان مهاجر در رفع کمبودهای پیش رو استفاده کنند و امنیت و اقتصاد آنها را متاثر کرده است.

ایدنی تصریح کرد:  این کار نیاز به آینده پژوهی دارد، رشد مؤلفه های متعدد برای افزایش جمعیت موثر است که تنها یکی از آنها تشویق به باروری است در صورتی که مولفه های دیگری هم هستند که می توانند تاثیر گذار باشند، از جمله تشویق به تشکیل خانواده، ازدواج و کنترل سوانح رانندگی چرا که میانگین سنی مرگ و میر سوانح ۳۴  نفر است، یعنی فعالترین قشر جامعه در اثر سوانح  از نمودار جمعیتی کشور حذف می شوند.

وی در پایان گفت: سیاست های جمعیتی تنها محدود به افزایش زاد و ولد نیست و مشکلات عدیده ای وجود دارد که با یک برنامه ریزی وپژوهش بستر رشد جمعیت را شناسایی می کنیم.

منبع مهر