همایش بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم در اهواز برگزار شد؛

هرمیداس باوند در همایش جوانان اصلاح طلب خوزستان: سیاست خارجی دولت سابق انزوای مصالح مردم را در پی داشت/ ما شایستگی داریم در معادلات جهانی تاثیر گذار باشیم +تصاویر

بیژن بهوندی – سردبیر خورنا همایش “بررسی سیاست خارجی دولت یازدهم”  که به مناسبت گذشت یک سال از توافق ژنو و فعالیت های وزارت خارجه دولت تدبیر و امید در عادی سازی روابط با جهان صورت گرفته است با حضور دکتر داود هرمیداس باوند، دیپلمات اسبق وزارت امورخارجه در سازمان ملل و از اساتید برجسته حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل در دانشگاه تهران و دانشگاه امام صادق برگزار شد.

 IMG_3720

این همایش به همت شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان روز یکشنبه در  تالار مهتاب کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار شد.

اشاره: دکتر باوند متولد ۱۳۱۳ از تهران و  استاد حقوق بین‌الملل و روابط بین‌الملل اهل ایران و از اعضای بلندپایه جبهه ملی ایران است. وی از سال ۱۳۵۴ به استخدام وزارت خارجه ایران درآمد و از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲ در سازمان ملل فعالیت کرده و یک سال ریاست کمیته حقوق مجمع عمومی سازمان ملل را بر عهده داشت. باوند دکترای روابط بین‌الملل خود را از دانشگاه امریکن در واشینگتن دی‌سی در سال ۱۹۶۳ دریافت کرده و در دانشگاه‌های رودآیلند، تهران، امام صادق و آزاد تدریس کرده‌است. از فعالیت های دکتر باوند می توان به کنوانسیون سوم حقوق دریاها با موضوع «دریاهای بسته و نیمه بسته» از سوی دکترباوند در کمیسیون حقوقی مجمع عمومی سال ۱۹۷۶ مطرح شد و به تصویب رسید. دکتر باوند از اعضای هیات موسس انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن ایرانی روابط بین‌الملل و انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد می‌باشد.

رئیس شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان: نقاط ضعف را به نقاط قوت و نقاط قوت را به نقاظ پیشرفت منعطف کنیم

به گزارش خورنا از اهواز، همایش در ابتدا با قرائت آیاتی از قرآن کریم شروع شد. بعد از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، سید رضا طباطبایی رئیس دوره ای شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب استان خوزستان سخنان خود را با سلام و خیر مقدم به حضار وقبولی طاعات وعبادات آغاز کرد.IMG_3504

طباطبایی اظهار داشت: شورای هماهنگی کمتر از  ۶ ماه است که فعالیت خود را شروع کرده که در این بازه زمانی کوتاه با توکل به خدا توانسته است ۴ همایش در سطح شهر اهواز برگزار  کند.

وی در ادامه گفت: امروز احاد مردم در فضای سیاسی قرار دارند که باید از دولت مردمی دکتر روحانی دفاع کنند زیرا بدنه جامعه و جامعه مدنی با تشکل های سیاسی احیا می شود.

رییس دوره ای شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب استان خوزستان در پایان بیان کرد: پیشاپیش روز دانشجو را به تمامی دانشجویان عزیز و این سرمایه های ملی  ایران زمین تبریک  می گویم و خواستار احیای تشکل های سیاسی همچون انجمن های اسلامی از سوی دانشجویان هستیم و در این راستا نقاط ضعف را به نقاط قوت و نقاط قوت را به نقاظ پیشرفت منعطف کنیم.

داود هرمیداس باوند: امیدوارم روند این مذاکرات هسته ای  زاییده ای مثبت برای جامعه ما باشد.

هرمیداس باوند در آغاز سخنان خود ضمن آروزوی موفقت برای روند مذاکرات هسته ای، بیان کرد: بنیان های ژئوپولوتیک نظم نوین جهانی را بر اساس منافع خود و دیگاه های سیاسی قدرت ها تعیین و تنظیم کرده اند. بعد از جنگ جهانی دوم باز هم قدرت های فاتح بودند که  نظم نوین جهانی را ایجاد کردند. به طور مثال می تون به  تاسیس سازمان ملل متحد – بانک جهانی پول و موارد اینچنینی پرداختند. IMG_3647

وی در ادامه گفت: ایران عزیزمان در بطن تعاملات جهانی قرار گرفته است. در منطقه ما فقط قدرت های منطقه ای نیستند بلکه قدرت های فرا منطقه ای هم وجود دارند که بر این اساس سیاست خارجی خود را تنظیم کرده ایم. سیاست خارجی دولت آقای روحانی دو پیام مهم به نام های تعامل و سازندگی را برای رفع مشکلات مردم کشورمان نوید می دهند که این کلیات پاسخ مثبت جامعه جهانی را در بر داشته است.

این استاد حقوق بین الملل بیان کرد: در دولت قبلی استراتژی سیاست خارجی بسیار تهاجمی و مقاومتی بود ک باعث شد عملکرد های مقابله به مثل از طرف مقابل را شاهد باشیم و در نهایت انزوای مصالح مردم را در پی داشت اما امروز ما شاهد همگرایی منطقه ای هستیم اما آنچنان که باید و شاید گامی ارزنده بر نداشته ایم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما در ۸ سال جنگ تحمیلی شاهد قطع نامه هایی از سوی شورای امنیت بوده ایم که صدام را به دلیل جنایت خود با استفاده از بمب های شیمیایی با رای ملایمی محکوم کردند اما حالا ایران را با رای سختی محکوم کردند و این یک ظلم آشکار از سوی سازمان ملل متحد بود.

دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل با اشاره به اینکه بعد از اتمام جنگ برای بازسازی نیروگاه های هسته ای با  آفریقا جنوبی – چین و وروسیه وارد مذاکره شدیم، اظهار داشت: آژانس اتمی بین الملل هیچگاه نتوانسته مدرکی دال بر سلاح هسته ای از نیروگاه های کشورمان پیدا کند.

پرفسور هرمیداس باوند اظهار کرد:  باید استراتژی های سنای آمریکا و اوباما در خصوص اوضاع منطقه را توجه ویژه داشت زیرا تحولات سریع در منطقه، به سود ایران باشد یا نباشد در آینده ای نزدیک اثرات خود را در فرآیند مذاکرات هسته ای به صورت حاشه ای وارد خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما باید مناظره هایی منصفانه داشته باشیم. اگر مشکلاتمان را با ابر قدرت ها حل و فصل نکنیم کماکان مشکلات عدیده ای همچون طوفان های اقتصادی ادامه خواهد داشت و ما می دانیم که سرمایه گذاری های خارجی باعث پیشرف و چرخش سریع صنعت کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر عضو گروه ۸ (۸ کشور صنعتی تاثیر گذار جهان) و گروه ۲۰ ( ۲۰ قدرت اقتصادی برتر جهان) نیستیم، بیان کرد: این به این معنی نیست که نتوانیم در این گروه های مهم اقتصادی جهان عضو باشیم و در صورتی که بتوانیم پویایی خود را در عرصه اقتصادی بالا ببریم و تعاملات اقتصادی با جهان را افزایش دهیم، میتوانیم در این گروه های اقتصادی جهان عضو شویم و حرفهای مهمی برای گفتن داشته باشیم.

هرمیداس باوند در پایان سخنان خود ضمن ابراز امیدواری از اینکه ایران عزیز در مذاکرات هسته ای به نتایج خوب و مطلوبی برسد، گفت: ما شایستگی داریم در معادلات جهانی تاثیر گذار باشیم.

در پایان این مراسم، سید رضا طباطبائی رئیس شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح طلب خوزستان به نمایندگی از اعضای شورا لوح یادبودی را به دکتر هرمیداس باوند اهدا کرد.

IMG_3754گزارش: بیژن بهوندی – تصاویر: فاطمه مریدپور