در کنفرانس ملی کارون مطرح شد

کارون و زاینده رود قربانی ندانم کاری های مسئولان ارشد آبی کشور می شوند

به گزارش پایگاه خبری خورنا به نقل از خبرگزاری مهر  سید حسین فاضلی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: کنفرانس ملی رودخانه کارون به عنوان نخستین کنفرانس علمی این رودخانه دارای ویژگی های بارزی است که آن را به عنوان یک کنفرانس شاخص کرده است. نشست های خبری و سمینارهای علمی ماهانه قبل از برگزاری کنفرانس بازتاب هایی در صدا و سیما، خبرگزاری ها، روزنامه های استانی و کشوری و پایگاه های خبری داشته است.

وی گفت: بر اساس مرحله اول خروجی های علمی پیش نشست های کنفرانس، انتقال آب کارون غیر علمی است و از قوانین سازمان های بین المللی مانند یونسکو پیروی نمی کند و تبعات زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی بسیاری دارد. با توجه به نظر متخصصان از جمله معاون دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان محیط زیست، هیچ تجربه موفقی در انتقال آب وجود نداشته است زیرا مشکلات زیست محیطی انتقال آب نه تنها مبدا یعنی رودخانه کارون بلکه مقصد یعنی رودخانه زاینده رود را هم دچار مشکل می کند.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس علمی رودخانه کارون ادامه داد: مواردی مانند حوضه های مبدا و تامین کننده آب (کارون)، نباید مشکل کمبود آب داشته باشند. در حالی که اینگونه نیست، حوضه های مقصد (زاینده رود) نیز باید نهایت صرفه جویی و بهره برداری را انجام داده و تمام راه های جبران کسری آب را در حوضه های خود اعمال کرده باشند که نشان از غیر علمی بودن و عدم تبعیت از قوانین سازمان های بین المللی مانند یونسکو دارد.

فاضلی بر مدیریت مصرف آب در مقصد اشاره کرد و گفت: در مقصد انتقال آب یعنی اصفهان، باید برنامه ریزی مناسب و استفاده از روش هایی همچون بازیافت، اصلاح روش های آبیاری و استفاده از آب مجازی به عنوان روش های جایگزین انتقال آب انجام داده یا از کشت برنج به عنوان محصولی که زیاد آب مصرف می کند، جلوگیری شود.

وی افزود: در طرح های انتقال آب بین حوضه های کارون و زاینده رود می بایست کلیه مسائل و نکات علمی، فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در حوضه های مبداء، مقصد و در حد فاصل آنها رعایت شده باشد که خشک شدن رودخانه نتیجه در مغایرت با این مورد دارد.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس علمی رودخانه کارون با بیان اینکه روش های انتقال آب و سازه های مورد استفاده و پیش بینی شده، نباید خسارتی را به حوضه های مبداء (کارون) وارد کند که در حال حاضر غیر از این صورت گرفته است، تصریح کرد: دیدگاه ها و مدیریت های اعمال شده باید فراملیتی باشند و از دخالت دادن مسائل سیاسی جدا جلوگیری شود که در این مورد نیاز به بازنگری است.

طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی نیاز به پشتوانه علمی و پژوهشی فراگیر دارد

فاضلی با تاکید بر اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی نیاز به پشتوانه علمی و پژوهشی فراگیر دارد، اظهار کرد: آنچه به طور یقین منجر به شکست یا عدم موفقیت مورد نظر طرح های صنعتی و کشاورزی می شود، عدم وجود پشتوانه علمی و پژوهشی است.

وی با اشاره به اینکه طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی مقام معظم رهبری که به عنوان یک طرح استراتژیک از آن یاد می شود، می تواند از عوامل خودکفایی کشور باشد، عنوان کرد: ولی نکته جالب توجه این است که فقط عده معدودی از مجموعه استانداری و خارج از آن، اطلاعتی از این طرح بزرگ دارند به عنوان مثال، مصاحبه رسانه ها با دانشگاهیان نشان می دهد که هیچ اطلاعات کافی و قابل انتقال به رسانه ندارند و حتی متخصصان علمی مطرح استان از جواب به هر نوع سئوال درباره این طرح باز می مانند.

کارون نیازمند توجه اداره کل میراث

وی کارون را مهمترین جاذبه گردشگری خوزستان دانست و عنوان کرد: رودخانه کارون نیاز به توجه خاص بخش گردشگری از طرف اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان دارد.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس علمی رودخانه کارون در این خصوص افزود: بی توجهی و عدم پیگیری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان نیاز به بازنگری مبرم از طرف آن اداره، پیگری از طرف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، نظارت عملکردی از طرف نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان تاثیرگذار بالاخص استاندار خوزستان دارد.

تامین اعتبار کافی برای اداره کل حفاظت محیط خوزستان

به گفته وی، حمایت جدی همگانی رسمی و مردمی و تامین اعتبار کافی به منظور اداره کل حفاظت محیط خوزستان، موفق ترین وسیله نجات کارون از فجایع زیست محیطی است.

فاضلی ادامه داد: به طور حتم برای نجات کارون از فجایع زیست محیطی، نیاز است تا اداره کل حفاظت محیط زیست از قدرت حمایت اجرایی، قضایی و اعتباری بالایی برخوردار باشد.

وی به پیگری و تلاش های اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان به منظور جلوگیری و حفظ کیفی رودخانه کارون اشاره کرد و گفت: این تلاش بر فعالان محیط زیست پوشیده نیست ولی عدم به نتیجه رسیدن بعضی از پرونده ها نشان از نیاز به حمایت همه جانبه مسئولان بالاخص استاندار، دادگستری خوزستان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، فعالان محیط زیست و حتی مردم برای پیگری بعضی از پرونده ها دارد.

عمده ایجاد آلودگی های زیست محیطی کارون

وی با بیان اینکه عمده ایجاد آلودگی های زیست محیط کارون، در حوزه استحفاظی خوزستان است، گفت: تبدیل کارون به رودخانه فاضلابی نتیجه نگرش غیر کارشناسانه مسئولان و تاثیرگذاران صنعتی و کشاورزی استان خوزستان بوده است. کارون عاری از آلاینده های کشاورزی و صنعتی (از نظر استاندارد ها) وارد استان خوزستان می شود ولی به این شیوه که فاضلاب وارد رودخانه کارون می شود آن را امروز به یک رودخانه فاضلابی تبدیل کرده است.

فاضلی بیان کرد: بنابراین نیاز مبرم است تا مراجع ذیصلاح نگرش دقیقی به این موضوع داشته باشند که ۸۰ درصد آلودگی‌های موجود رودخانه کارون از فاضلاب های کشاورزی، صنعتی، شهری و روستایی ایجاده شده، در حالی که باید حداقل برای ۵۰ درصد این آلودگی، با قاطعیت تعیین تکلیف کرد.

ابهامات سد گتوند و شوری آب حاصل از این سد غیر قابل انکار است

وی با اشاره به اینکه عدم شرکت مدیران صنایع آلاینده کارون در نشست های مرتبط با رودخانه کارون، ابهامات زیست محیطی کارون را غیر قابل حل کرده است، تصریح کرد: ابهامات زیست محیطی صنایع آلاینده کارون نیاز به بررسی علنی علمی دارد. به همین دلیل ضرورت دارد که مدیران صنایع آلاینده کارون که همیشه به دور از نشست های علمی مرتبط با مسائل زیست محیطی رودخانه کارون بوده اند، به طور منظم در نشست های مشترک دانشگاهیان، پژوهشگران، رسانه ها و مردم به همراه ارائه اسناد لازم به رفع ابهامات زیست محیطی رودخانه کارون اقدام کنند.

فاضلی به سد گتوند و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد و گفت: ابهامات سد گتوند و شوری آب حاصل از این سد غیر قابل انکار است و نیاز به قاطعیت اجرایی علاج بخش از طرف مراجع ذیصلاح دارد.

مدیر کمیته برگزاری کنفرانس علمی رودخانه کارون ادامه داد: سد گتوند ابهاماتی دارد که نیاز است به طور شفاف و صریح، در حضور دانشگاهیان، پژوهشگران، رسانه ها و مردم بررسی شود و راهکارهای کارشناسانه و مورد تایید مردم آسیب دیده از اثرات این سد در نظر گرفته شود. اگرچه پرداخت خسارت به مردم زیان دیده از این پیامدهای غیر کارشناسانه، توجیهی برای اشتباه بعضی ها نیست و آرامش حقیقی را به آنها برنمی گرداند.