هزار وعده سرخرمن مسئولان

فاضلاب های کوت عبدالله ۴۰ سال است که معضل بهداشت شده اند

خورنا کوت عبدالله با ۲۰ شهرک و روستا  یکی از بافت های قدیمی  استان خوزستان و در جنوب بخش شرقی اهواز  است. این شهر در زمستان ۹۱ با تصویب دولت یک شبه و بدون بررسی کارشناسی از اهواز جدا شد و در حال حاضر مرکز شهرستان کارون است.

باوجود استقلال کوت عبدالله از مرکز استان، همچنان بر مشکلات ساکنان آن افزوده می شود. از آسفالت بی کیفیت خیابان ها که مردم را در بخشی از نقاط شهر مثل کوی شریعتی مجبورکرده تا با هزینه های شخصی خیابان ها را سامان دهند و آب شربی که هر روز با یک رنگ جدید شامل لجنی، گلی، زعفرانی و … از لوله های آب خانه ها جاری می شود گرفته تا وضعیت فاضلاب های روبازی که چهره ای ناپسند از این شهر ساخته است.

هزار وعده خوبان…..

وقتی قرار شد این منطقه از اهواز به شهرستان تبدیل شود خیلی از مسئولان وقت به مردم این منطقه م‍ژده دادند که با شهرستان شدن کوت عبدالله اغلب مشکلات این شهر به دست فراموشی سپرده می شود زیرا اعتبارات این شهر افزایش می یابد. یکی از نماینده های اهواز نیز چندی قبل در اظهارنظری شوک آور اعلام کرد که اعتبارات کوت عبدالله نسبت به قبل، هفت برابر رشد داشته است ولی واقعیت این است که وضع کوت عبدالله از زمانی که تبدیل به شهرستان شده تاکنون بهتر که نه بدتر شده است.

با قدم گذاشتن در سطح شهر و دیدن بازارچه محلی درویشیه و تلمبار شدن ضایعات در گوشه ای و جاری بودن قسمتی از فاضلاب در خیابان ها و کوچه ها و حتی در کنار بساط میوه وتره بار به فکر می روی که آیا کسی از شهروندان بالا شهر حاضر است این میوه ها را که در این وضع و مکان قرار داده شده اند خریداری کند؟

بدون شک سلامت و بهداشت از جمله اموری است که خانواده های امروزی برای آن اهمیت ویژه ای قائلند و تحمل مشاهده روزانه چنین تصاویری از سطح شهر خود و مکان سکونتشان را ندارند ولی مردم کوت عبدالله سالهای سال است که به اکراه و اجبار، بوی تعفن فاضلاب های روباز و وضعیت بازارچه ها وخیابان های غیر قابل عبور در ایام بارانی را تحمل می کنند و به امید این هستند تا شاید روزی مسئولی دلسوز قدری بی توجهی ها را کاهش دهد.

بوی بد فاضلاب عادی شده

هاجر امیری زاده یکی از ساکنان کوت عبدالله در خصوص فاضلاب روباز این منطقه به خبرنگار مهر می گوید: بوی بد در خیابان های درویشیه دیگر امری عادی شده است و هرگاه شخصی از منطقه دیگری به منزل ما می آید بدون هیچ تاملی می پرسد چطور در این مکان زندگی می کنید؟

فاضلاب کوت عبدالله

امیری عنوان می کند: بدتر از تعفن و بوی بد منتشر شده در فضای شهر، مشکل تردد خودروها در کوچه و خیابان های این منطقه است چرا که در بیشتر اوقات سال فاضلاب در کوچه های جاری است و خودروها با مشکلات فراوان در کوچه ها تردد می کنند حال بماند اگر روزی خانه ای در آتش بسوزد یا حال شخصی وخیم شود چگونه خودروهای امدادی خود را محل برسانند؟

وی همچنین از وضعیت شهر در روزهای آتی که بارندگی بیشتر می شود، اظهار نگرانی کرد و گفت: معمولا در روزهای بارانی دیگر نه ماشینی قدرت وارد شدن به کوچه ها را دارد و نه حتی خود جرات داریم که به محل کار یا مدرسه برویم. آب گرفتگی معابر  فعالیت را در شهر را کاملا مختل می کند.

کودکان کوت عبدالله در معرض خطر

اما در مطالعات علمی، اعلام شده که فاضلاب محلول رقیقی است که ۹۹٫۹ درصد آن آب و فقط ۰٫۱ درصد آن را مواد جامد تشکیل می دهد که بخشی از آن مواد آلی و بخش دیگر مواد معدنی به حالت محلول یا معلق در آب است.

بوی بد فاضلاب اغلب به علت مواد آلی موجود در آن است. این مواد بیشتر قابل تجزیه توسط میکروبها هستند که در اثر آن بوی نامطبوع ایجاد می شود. متخصصان محیط زیست، لجنهای فاضلاب را در شمار مواد زائد خطرناک طبقه بندی کرده اند و تثبیت آنها را قبل از استفاده مجدد در کشاورزی و آبیاری و دفع مورد تاکید قرار داده اند.

لجن فاضلاب محتوی بسیاری از آلاینده های آلی و معدنی از جمله انواع زیادی از میکروارگانیسمهای بیماری زا، مواد فسادپذیر و تخم انگلها بوده که رها کردن این ماده در محیط منجر به اشاعه بیماری های عفونی و تخریب محیط زیست خواهد شد به همین دلیل به علت اینکه اغلب بچه های مناطق کوت عبدالله بیشتر وقت خود را در کوچه می گذرانند به شدت در معرض خطر و آسیب هستند.

۲۰۰ میلیارد اعتبار برای حل مشکل فاضلاب

فرماندار کارون در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: توسعه شبکه های فاضلاب در کوت عبدالله نیازمند هزینه های بسیار زیادی بوده که از عهده ما خارج است. حداقل اعتبار لازم برای حل مشکل فاضلاب روباز این منطقه ۲۰۰ میلیارد تومان است.

غلام علیدادی، حمایت همه جانبه مسئولان برای حل مشکل فاضلاب شهرستان کارون را ضروری می داند و می افزاید: تلاش کردیم که برای فاضلاب کوت عبدالله اعتباراتی اختصاص داده شود ولی با این حال مشکلی با این حجم و وسعت نیازمند هزینه های بالاست که در این رابطه ما نیازمند حمایت نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی برای مطرح کردن این معضل هستیم.

علیدادی می گوید: کوت عبدالله به ۹۶ کیلومتر خط فاضلاب جدید نیازمند دارد و تاکنون در سال های گذشته تنها هشت کیلومترخط انتقال در آن ایجاد شده و در سال جاری نیز سه کیلومتر دیگر بر آن افزوده می شود ولی نمی توان این امر را قابل توجیه دانست به همین دلیل وضع فاضلاب کوت عبدالله در همین حالت نابسمان خود باقی می ماند.

وی همچنین در رابطه با اقدامات انجام شده در شرایط فعلی اظهار می کند: برای حل مشکل فاضلاب کوت عبدالله، مسئولان امر دست به سینه ننشسته اند و سعی می کنند با حداقل اعتبارات لازم، اماکنی که وضعیت نسبتا بدتری داشته را در راس قرار داده که از جمله می توان به دو نقطه بحرانی درویشیه و فشار قوی (کوی شریعتی) اشاره کرد که برای اصلاح آنها۴۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

فرماندار شهرستان کارون، حضور خیران را در بخش های عمران، بهداشت، درمان و توسعه خدمات شهری کوت عبدالله لازم می داند و عنوان می کند: به مشارکت مردم در بحث های عمرانی و آبادانی شهر خود نیازمندیم و دست یاری آنها را در اصلاح وضع می طلبیم.

فرماندار شهر کارون تاکید می کند: مردم شهرستان کارون به عنوان مردمی یک دست شیعه و ولایتمدار که در مناسبت های مذهبی حضوری پرشور و پرنشاط نسبت به دیگر مناطق دارند، استحقاق بهره مندی از امکانات و محیط مساعد زندگی شهری را دارند و ما امیدواریم  هر چه زودتر فاضلاب این منطقه به وضعیت مطلوب و مناسبتری برسد.

در این رابطه نیز شهردار کوت عبدالله به خبرنگار مهر می گوید: شبکه فاضلاب کوت عبدالله از قدیمی ترین خطوط انتقال فاضلاب است و ۴۰ سال از عمر آن می گذرد.

محد عبیاوی می افزاید: این مشکل سالهاست که در شهر وجود دارد و شامه مردم را آزار می دهد. برای برداشتن این مانع بزرگ که چهره شهر را مخدوش کرده نیازمند اعتبارات فراوانی هستیم ولی قدرت دستگاه های اجرایی در اجرای این طرح پائین است.

عبیاوی عنوان می کند: برای حل مشکل بارها با تهران نامه گذاری شده و طی دفعات مکرر اعلام کردیم که این شهر نیازمند یک شبکه فاضلاب جدید است ولی هنوز صدای ما به گوش مسئولان نرسیده است.

وی در اخر می گوید: کوت عبدالله از مشکلات عدیده ای رنج می برد که این تنها یکی از هزار درد این منطقه است. وضعیت آسفالت، آب شرب و امکانات رفاهی مردم نیز دغدغه های دیگر ما است.

شبکه فاضلاب کوت عبدالله طراحی شده است

سرپرست معاونت بهره برداری شرکت آبفای اهواز نیز در این خصوص به مهر می گوید: اجرای طرح فاضلاب کوت عبدالله نیازمند اعتبارات عمرانی است و در این رابطه بارها در استانداری خوزستان جلساتی  منعقد شد تا بتوان راهی برای هموار تر کردن حل معضل این منطقه پیدا کرد.

سعید دشتی زاده عنوان می کند: در همین ارتباط، شبکه فاضلاب نیز توسط متخصصان آبفا طراحی شده ولی بدون هزینه های اجرایی، نمی توان کاری را از پیش برد.

دشتی زاده می گوید: آلودگی هایی که  این فاضلاب ها در سطح شهر ایجاد می کنند بسیاری از شهروندان را آزار می دهد و بارها از سوی آنها شکایات متعددی به دست ما رسیده است.

وی وضعیت فاضلاب در ایام بارانی سال را بحرانی تر دانست و گفت: با بارش باران، فاضلاب ها در سطح خیابان ها جاری می شود و زندگی مردم را در برخی نقاط شهر مختل می کند.

زمانی کوت عبدالله به علت پیوند ناگسستنیش با حاشیه شهر اهواز، بهانه ای در دست مسئولان امر بود که نمی توان چندان در این مناطق سرمایه گذاری کرد هر چند مردم این منطقه با همه محرومیت هایی که به آنها تحمیل شده بود ساخته بودند ولی اکنون کوت عبدالله مرکز شهرستان کارون به شمار می رود و قاعدتا نباید بهانه ای برای عقب گرد روزافزون این منطقه باشد.
………………………………..
منبع / مهر / گزارش: آمنه سواری