فرار متخصصین بومی از خوزستان صنعتگر/ با کمبود متخصص روبرو می شویم

خورنا فرج الله خبیر صبح امروز در دومین همایش مشترک مشاوران وزار و مشاوران استانداران سراسری کشور در امور ایثارگران، کار کردن در امور مربوط به ایثارگران را کاری دشوار عنوان کرد و گفت: وجود باور عمیق در خدمتگزاران این حوزه شرط لازم برای موفقیت در امر خدمت به قشر ایثارگر و خانواده های شهدا و جانبازان است. ارائه یک خدمت مطلوب در حوزه امور ایثارگران به درجه صبر و میزان شیفتگی خدمتگزاران بستگی دارد که این امر در گروه اجرای کامل قانون ایثارگری در سطح ملی و بسیج امکانات در راستای تامین رفاه خانواده های ایثارگران است.

وی افزود: استان خوزستان با سهم ۸۰ درصدی از تولید نفت که تحقق۵۰ درصد بودجه کشور را نیز در بردارد، در عرصه اقتصادی کشور بیشترین سطح درآمد پس از استان تهران را دارا است و می توان گفت سرمایه عظیمی در این استان وجود دارد. استان خوزستان با توجه به نقشی که در توسعه کشور دارد نیازمند رشد و توسعه در بخش عمران و آبادی است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان دیگر ویژگی های برجسته استان خوزستان را برشمرد و اظهار کرد: خوزستان به دلیل داشتن تنوع زیستی، اقلیمی، قومی و بهره مند بودن از آداب و رسوم های مختلف هم از شرایط مهاجر فرستی برخوردار است و هم دارای ویژگی های مهاجرپذیری است. در بخش مهاجر فرستی نیروهایی که از استان خارج می شوند نیروهایی کارآمد، کارآفرین و اندیشمند هستند و اغلب کسانی هم که به استان می آیند، نیروهای ماهری هستند که جویای کار بوده و با این هدف به خوزستان سفر می کنند.

خبیر کاهش جمعیت ساکن در برخی از شهرهای استان را متاثر از جنگ تحمیلی عنوان و تصریح کرد: جنگ تحمیلی با تاثیر بر منابع انسانی در برخی از شهرهای استان مانند آبادان و خرمشهر سبب شد که تعداد جمعیت این شهرها نسبت به دوران قبل از جنگ کاهش پیدا کند که به عنوان مثال می توان به کاهش جمعیت آبادان از ۴۵۰ هزار نفر قبل از جنگ به ۲۷۰ هزار نفر فعلی اشاره کرد، که در این راستا خرمشهر نیز که در سال های قبل از جنگ دارای ۱۸۰ هزار نفر جمعیت بود نیز هم اکنون با کاهش ساکنین اش دارای جمعیتی ۱۳۰ هزار نفری است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان بیان کرد: یکی دیگر از مسائل مشهود در خوزستان، کمبود نیروی انسانی است که با توجه به درخواست هفت هزار و ۵۰۰ نفری موجود برای خروج از استان می توان این مساله را زنگ خطری برای استان در بحث کمبود منابع انسانی عنوان کرد.

وی درخصوص وضعیت بیکاری در خوزستان ادامه داد: استان در زمینه بیکاری یکی از استان های خوب کشور است اما این وضعیت در شهرستان های آن متفاوت است. در حال حاضر جمعیت بیکار استان حدود ۱۵ تا ۱۶ درصد تخمین زده شده در حالی که رشد ۴۰ درصدی فرصت های شغلی در استان را نسبت به سال ۹۲ داشته ایم.

خبیر در این راستا تاکید کرد: باید شرایطی را فراهم کرد تا از خروج نیروی انسانی از استان جلوگیری شود زیرا وجود نیروی انسانی کارآمد، امری مهم در ایجاد سرمایه است که این امر باید در اولویت دستور کارهای دولت قرار گرفته و در این خصوص باید امکانات به صورت عادلانه توزیع شوند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان به نقش استان خوزستان در اقتصاد کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ شرکت در راستای اجرای طرح ۵۵۰ هکتاری مقام معظم رهبری کار آماده سازی این اراضی را برعهده دارند که به زیر کشت رفتن این اراضی، افزایش بسیار خوبی در بخش تولیدات کشاورزی را به دنبال دارد. به گونه ای که هم اکنون عمده تولید برخی از محصولات مانند ۷۰ درصد از تولید شکر در استان خوزستان صورت می گیرد.

وی  با بیان هم مرز بودن خوزستان با برخی از کشورها مشکلاتی را برای استان به دنبال داشته است و بسیاری از این کشورها چشم طمع به استان دارند، افزود: همچنین ۳۰ درصد ترانزیت کالاهای کشور در خوزستان و به ویژه از طریق بندر امام و خرمشهر، صورت می گیرد. نقش رودخانه اروند در ترانزیت کالا یک نقش ضروری است که لازم است این رودخانه لایروبی شود در غیر اینصورت شرایط پهلوگیری کشتی ها در آن وجود ندارد که این امر در صورت موافقت عراق با  این لایروبی امکان پذیر می شود.

منبع / مهر