اندیمشک : ۴ آذر ؛ یادی از یک حماسه …

خورنا :

زهرا دهقان – روناش : در چنین روزی ( صبح روز چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵ ) ۵۴ فروند هواپیمای متجاوز دشمن بعثی با حمله به شهر اندیمشک سیصد تن را به شهادت رساندند .

به گزارش روناش ، در چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵ دشمن بعثی شهر اندیمشک را آماج حملات هوایی قرار داده و مناطق مسکونی و ایستگاه راه آهن این شهر را به مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه بمباران کرد.

صدای گریه مردم دل هر انسانی را به درد می آورد، صحنه های تکان دهنده بمباران اوج وقاحت دشمن را به تصویر می کشد جسدهای کنار خیابان، قطعات جدا گشته از بدن، گوشت های چسبیده به دیوار ها همه و همه آینه صیقل شده شهر را ترک دار کرده است.

آوار های فرو ریخته که در میان، آن نسترن های خون آلود گرفتار آمده اند، حاکی از پرپر شدن شقایق هایی است که شهر را با خون خویش رنگین ساختند، صدای آمبولانس ها لحظه ای قطع نمی شود، دیگر نظاره آن لاله های پرپر کار آسانی نیست…!

در انتهای این فاجعه بیش از هفتاد ستاره از خاک اندیمشک تا افلاک پر کشیدند در میان شهدای این بمباران بی سابقه پیکر معطر سردار والای گردان حمزه سیدالشهدای لشکرهفتم ولیعصر(عج) شهید عزت الله حسین زاده توجه عده بیشماری را به خود جلب نموده بود او آرزو داشت از قافله شهدای گردان جا نماند و… سرانجام اجر سالها حضور شجاعانه در لشکر را از حضرت دوست ستاند و خلعت سرخ شهادت بر تن کرد.

فرماندار اندیمشک در این خصوص گفت:روحیه مقاومت و ایستادگی مردم شهرستان اندیمشک در واقعه ۴ آذر به همه ثابت شد.

خداداد محمدی افزود:بمباران وحشیانه دشمن و پرپر شدن فرزندان این دیار ذره ای از ولایتمداری و پایبند بودن به ارزش های اسلامی و انقلابی مردم شهرستان اندیمشک کم نکرد.

حجت الاسلام نعمت اله خدامی امام جمعه اندیمشک هم خواستار ثبت این واقعه به عنوان روز مقاومت در تقویم رسمی کشور شد.

سه شنبه سیاه اندیمشک ،روز افتخار و مقاومت مردمی است که جانانه در میان بمباران موشک های دشمن حدیث جاودانگی خواندند.

به گفته مرتضی طیبی دبیر ستاد بزرگداشت شهدای ۴ آذر و بر اساس اسنادموجود، اسامی شهدای اندیمشکی بمباران سال ۶۵ به شرح ذیل می باشد:

مجتبی میردریکوند (۴ ساله)، رضا قفلی (۱۳ ساله)، فرامرز ظهرابی فر خلیلی (۵ ساله)،کیومرث ظهرابی فر خلیلی (۷ ساله)،علی ذلقی، فاطمه لک، محمد غیاثوند، فرهاد جادری، نورعلی غلامزاده، جهانگیر زبردست ، اسماعیل کریمی، جهانگیر ساتی، ابراهیم داریوش، صفر بیک وند، حسین لطفی بافنده، داریوش دریکوند، ابراهیم یوسف زاده باغبان، هوشنگ پاپی، یادگار رضاپور، عابدین عبدالی (۱۳ ساله)، علی قاسم عبدلی (۸ ساله)، صفرناصری شمندی، اقبال ناصری سمندی، نوشاد ناصری سمندی، محمدرضا مقدم، شهرام سگوند، پری داود، محمد همدانی، پری میرعالی، محمد لک، شهناز نیازی، اعظم ناصری سمندی، مرزبه ناصری سمندی، ستاره علی نقی زاده (۶۳ ساله)، بک عالی سگوند، احسان تجار قلاوند، علی سفیرپور، خان پری میرکناری (۶ ساله)، مهدی سرپرست (۲ساله)، مجتبی سرپرست (۶ ساله)، معصومه سرپرست (۴ساله)، ایمان علی سرپرست، زری پاپی، فرامرز رضایی، سیدهاشم موسوی، جهانشیر میرزاوند، جواد میرزاوند، منصور سگوند هرمشی، مهین عیدی گماری (مادر دو کودک)، معصومه خلیلی، مجتبی خلیلی، عزت اله حسین زاده، احمد حسین زاده، احمد حسین زاده، رضا صادقی زاده، منوچهر سگوند، خدابخش فرج اله زاده، غلامعباس بیرانوند، بیژن پاپی فر (۱۵ساله)، فیروز فرجی (یکساله)، جاوید حقبده، ابراهیم قضائی، حلیمه صالحی سمندی، اسماعیل افتخاری، کرمعلی حکیم زاده، مهرعلی زاده، سهراب رحیمی، محمدرضا جبرئیلی، صغری حسنپور (یازده ساله)، فرهاد پور همدانی، محمدحسین توکلی نژاد، حداد نصرتی، علی حیدر قاسمی، بهزاد قلاوند و درویش عالی دریکوند.

اطلاعیه کمیته تبلیغات جنگ استان خوزستان به مناسبت چهارم آذرماه سال ۱۳۶۵

ˈˈبار دیگر دست امپریالیزم جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار از آستین مزدوران خود فروخته حکام بغداد بیرون آمده و جمعی از هموطنان بی گناهمان را به جرم مقاومت در برابر ترفندها و توطئه های گوناگون آمریکای جنایتکار به خاک و خون کشیده شدند.

حملات هوایی رژیم بعثی صهیونیستی عراق به مناطق مسکونی شهرهای مختلف ایران در طول جنگ تحمیلی نشان می دهد که آمریکا هر گاه در توطئه های خود علیه انقلاب اسلامی ایران با شکست مواجه شده عامل مزدور خود صدام تکریتی را به ارتکاب فجیح ترین جنایات ضد بشری تشویق نموده از سوی دیگر سکوت مجامع بین المللی و سازمان های به اصطلاح مدافع حقوق بشر در برابر این جنایات نشان می دهد که ملت نمی تواند به تبلیغات و ادعاهای کاذب این سازمانها که همسو با استکبار جهانی عمل می کنند امیدار باشد.

کمیته تبلیغات جنگ خوزستان ضمن عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت این عزیزان و آرزوی صبر برای خانواده معظم آنان از همه رزمندگان کفر ستیز در اسلام درخواست می کند تا انتقام خون کودکان و زنان بی گناه شهرهای اهواز، اندیمشک، دزفول، سربندر را در مصافی مردانه در جبهه ها از جنایتکاران بعثی بگیرند و برای همیشه به این جنایات حکام بغداد خاتمه دهند ˈˈ.

عباس اسلامی پور پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس هدف حملات دشمن بعثی به اندیمشک را نابودی خط راه آهن که به عنوان حلقه اتصال جبهه های جنوب و میانی با مرکز کشور و ایستگاه راه آهن اندیمشک به عنوان نقطه ثقل این خط ، نابودی مخازن نفت برای ضربه زدن به اقتصاد و ایجاد اختلال در تولید روزانه نفت و سوخت رسانی و قطع پشتیبانی امدادی خودروها و یا دست کم به تأخیر انداختن امر حمل و نقل به جبهه های جنوب عنوان کرد.

وی گفت: قطع ارتباط زمینی جبهه های جنوب به ویژه در امر پشتیبانی با توجه به حلقه اتصال اندیمشک با سه استان خوزستان، لرستان و ایلام ، تهدید جدی پایگاه چهارم شکاری ، حمله به نیروهای رزمنده که در ایستگاه راه آهن اندیمشک در حال انتقال به جبهه بودند ،نابودی معادن بزرگ شن و ماسه که سبب ایجاد جاده های مواصلاتی در جبهه های جنوب با بهره مندی از معادن غنی شده بود از دیگر اهداف دشمن بعثی از این حملات بود.

این پژوهشگر دفاع مقدس همچنین نابودی ایستگاه اصلی برق شمال خوزستان در راستای به چالش کشیدن ذخیره های انرژی و قطع برق منطقه وسیعی از شمال استان خوزستان ،از بین بردن پل های حیاتی و مهم تل زنگ (ریلی) بالا رود جنوبی (جاده ای) و قطع ارتباط پشتیبانی و نیروی انسانی مرکز کشور با جنوب ، ضربه به نیروی انسانی و تدارکاتی پادگان ها و مراکز نظامی اطراف شهرستان اندیمشک که بالغ بر ۲۰ پادگان و مرکز آموزشی و تدارکات بود و نابودی مراکز درمانی مانند بیمارستان شهید کلانتری اندیمشک را از دیگر اهداف این حملات برشمرد.

اما مهمترین مسأله ای که شاید بتوان از هجوم طولانی هوایی به شهرستان اندیمشک از آن یاد کرد، شکست مقاومت مردم این شهرستان و عقبه مهم تدارکات و نیروی انسانی این خطه بود، چرا که وجود گردان حمزه با جوانان نیک سیرت که در عملیات مهم ضربه های جبران ناپذیری به ارتش عراق وارد ساخته بوده و مردمی که با تحمل بیش از ۵۰ بار موشکباران و حملات هوایی، هنوز هم در حمایت امام و مولای خویش، تنور جبهه ها را گرم نگه داشته بودند.

مردمی که مقتدای پیر جماران درباره آنان فرمود: این اندیمشک است که مورد تجاوز واقع می شود، دنباله اش جنگ جنگ تا پیروزی می گوید.

هرچند زخم های بی شماری در هجوم طولانی مدت چهارم آذر ماه سال ۶۵ بر پیکر نحیف اندیمشک وارد آمد؛ اما حماسه سترگ پایداری آنان، اقتدا به حضرت زینب (س) را به زیبایی به تصویر کشید که ˈما رایت الا جمیلاˈ و این زیبایی و شکوه ایثار را در طواف شهدای این بمباران که با حزن و اندوه اما با شکوه تشییع می کردند، زمزمه می کردند. شهدایی همچون فرمانده دلاور ˈعزت الله حسین زادهˈ که شرح مردانگی و دریادلی و حماسه آفرینی او در عملیات والفجر ۸ وصف ناشدنی است.

چهارم آذر ۱۳۶۵ اندیمشک روز عشق است،عشق به اسلام و انقلاب ، عشقی که سبب مقاومت می شود،سبب حماسه می شود و سبب ایستادگی جانانه می شود حتی اگر به قیمت تقدیم سیصد شهید و ۷۰۰ مجروح همراه باشد.