کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی است

خورنا دکتر ‘کنت.دی.سایر'(Kenneth D. Sayere) دوشنبه شب در نشست بررسی کشاورزی حفاظتی خوزستان افزود:در کشاورزی حفاظتی بجای استفاده از روش های خاکورزی رایج، از خاکورزی حفاظتی Conservation tillage، (بدون خاک ورزی Zero/No tillage یا انواع خاک ورزی حداقلی) استفاده می شود؛ به این معنا که زیر و رو شدن خاک در این روش مانند سیستم رایج خاک ورزی نبوده و دستکم ۳۰ درصد بقایای محصول قبل در سطح خاک حفظ می شود.

وی گفت : این روش کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یکی از راه های موثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی کردن کشاورزی است.

بگفته وی از مزایای دیگر این روش کشاورزی، کاهش فشردگی خاک، حفظ رطوبت، افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از فرسایش، پیشگیری از به هم خوردن ساختمان خاک و همچنین اصلاح آن، افزایش کارآیی مصرف آب، تنظیم pH و پشتیبانی از جاندارن میکرو و ماکرو خاکزی است.

وی گفت : از ۶۰سال پیش کشاورزی حفاظتی در جهان انجام می شود و هم اینک ۱۲۴میلیون هکتار از اراضی جهان زیر پوشش سیستم های کشاورزی حفاظتی اعم از خاک ورزی، کم خاک ورزی و بی خاک ورزی و سیستم های دایمی است.

وی اضافه کرد: ۹۶درصد کشاورزی حفاظتی در اراضی دیم صورت گرفته و بیش از ۹۰درصد این شیوه کشاورزی مربوط به پنج کشور جهان شامل آمریکا، برزیل، آرژانتین، کانادا و استرالیاست و برخی کشورها مانند چین هم در رده های بعدی استفاده از کشاورزی حفاظتی قرار دارند.

سایر با اشاره به شرایط خاکی و آبی خوزستان اظهار کرد: حفظ رطوبت خاک و بقایای محصولات عامل کلیدی برای مناطق خشک و گرمی مانند خوزستان در کشاورزی حفاظتی است.

وی با اشاره به اهمیت تناوب زراعت گفت: تناوب زراعت باید منعفت کشاورز و بهره بردار را به دنبال داشته باشد.

مشاور مرکز بین المللی تحققیقات ذرت و گندم(سیمیت) افزود: آنچه در سراسر جهان انجام شده در این جهت بوده که بدانیم چه محصولاتی را بسته به شرایط محیطی و منطقه ای برای کشت در هر منطقه ای انتخاب کنیم.

وی گفت: در کشاورزی حفاظتی ضرورتی برای کاربرد ماشین آلات سنگین نیست چرا که با کوچکترین ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و حتی در کوچکترین اراضی کشاورزی هم می توان از این سیستم برای افزایش راندمان کشت استفاده کرد.

مشاور سیمیت که از روز گذشته برای انجام سفری تحقیقاتی به مدت یک هفته میهمان خوزستان است با اشاره به بازدید های خود از اراضی کشاورزی ایذه و باغملک گفت: کشاورزی حفاظتی نسخه ای است که کاربرد آن می تواند بخشی از مشکلات بخش کشاورزی خوزستان مانند افت کیفیت خاک را برطرف کند.

وی افزود: بحث اصلی در کشاورزی حفاظتی حفظ منابع آب و خاک است و خوزستان از این حیث پتانسیل های بسیاری دارد.

سایر گفت: امید است با تدابیر اندیشیده شده بستر یک کشاورزی بهینه و سودآور را برای کشاورز و بهره بردار و قشر جوان که می خواهد این مسیر را ادامه دهد آماده کنیم.

*همکاری ایران با سیمیت در ارتباط با افزایش گندم بهاره آبی و زمستانه

نماینده سیمیت در ایران هم گفت: با این مرکز پروژه ای برای همکاری در زمینه افزایش گندم بهاره آبی و زمستانه دیم و آبی ، کشاورزی و مدیریت سیستم های گندم محور در دست انجام است.

دکتر ‘جلال کمالی’ افزود: ایران به مدت ۴۸سال است که در زمینه گندم و ذرت با سیمیت همکاری دارد و وزارت جهاد کشاورزی اولویت خود را خوزستان قرار داده است.

وی اضافه کرد: امید است باب جدیدی در کشاورزی خوزستان به عنوان امید غذای کشور ایجاد شود.

* اختصاص ۱٫۵میلیارد دلاربرای اصلاح خاک و عملیات زیربنایی در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: دولت امسال ۱٫۵میلیارد دلار برای اصلاح خاک و عملیات زیربنایی در بخش کشاورزی این استان اختصاص داده است.

‘کیخسرو چنگلوایی’ با اشاره به تولید سالانه ۱۴٫۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در خوزستان افزود: خوزستان از مهمترین قطب های کشاورزی کشور است که با وجود شرایط اقلیمی نامناسب به جهت بارندگی کم، پراکنش آن و تبخیر زیاد آب در برخی اراضی در یک سال زراعی سه نوبت عملیات کشت انجام می شود.

وی به تولید ۱۱۰قلم انواع محصولات زراعی و باغی در خوزستان اشاره کرد و گفت: هم اینک ۴۸۷هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان زیر پوشش شبکه های مدرن آبیاری است و ۳۸۹هزار هکتار دیگر زیر پوشش کانال های سنتی آبیاری است.

چنگلوایی افزود: در شرایط توسعه خوزستان این استعداد را دارد که اراضی زیر کشت خود را به ۲٫۲میلیون هکتار برساند و تا ۱۰ سال آینده مجموع تولیدات کشاورزی استان به ۲۵میلیون تن خواهد رسید.

کشاورزی حفاظتی راهکاری مناسب برای حفظ و اصلاح منابع کشاورزی با هدف افزایش تولید و پایداری محصول همراه با حفظ محیط زیست است.

در این روش بجای استفاده از روش های خاک ورزی رایج، از خاک ورزی حفاظتی Conservation tillage، (بدون خاک ورزی Zero/No tillage یا انواع خاک ورزی حداقلی) استفاده می شود؛ به این معنا که زیر و رو شدن خاک در این روش مانند سیستم رایج خاک ورزی نبوده و دستکم ۳۰ درصد بقایای محصول قبل در سطح خاک حفظ می شود.

این روش کشاورزی بر پایه حفاظت از خاک، آب و گیاه بنا شده و یکی از راه های موثر برای برون رفت از بحران خشکسالی، مدیریت آب و جبران مواد آلی خاک برای اقتصادی کردن کشاورزی است.

از مزایای دیگر این روش کشاورزی، کاهش فشردگی خاک، حفظ رطوبت، افزایش مواد آلی خاک، جلوگیری از فرسایش، پیشگیری از به هم خوردن ساختمان خاک و همچنین اصلاح آن، افزایش کارآیی مصرف آب، تنظیم pH و پشتیبانی از جاندارن میکرو و ماکرو خاکزی است.

منبع / ایرنا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *