دزفول ؛ آب را گِل نکنیم …

به گزارش خورنا و به نقل از گروه محیط زیست روناش : گسترش و توسعه شهرها موجب می شود که به تدریج مناطق حاشیه ای هم به مناطق مسکونی شهر تبدیل شوند .

بدیهی است توسعه ی شهرها ، مستلزم ایجاد زیر ساخت ها و تمهیداتی در حوزه ی مسائل آب و فاضلاب ، برق رسانی ، گاز و مسائل زیست محیطی است که انتظار می رود سازمان های آب و فاضلاب ، محیط زیست ، شهرداری و غیره بر این امور نظارت داشته باشند .

در سال های اخیر شمال شهرستان دزفول ، به دلیل افزایش مهاجرت ها و ساخت مسکن مهر ، شکل تازه ای به خود گرفته است . منطقه جدید زیبا شهر ( کوپیته ) و به دنبال آن ساخت مسکن مهر ، بخش های جدیدی را به شمال شهر دزفول افزوده اند . بدیهی است احداث مناطق جدید ، از نظر زیست محیطی مسائل جدیدی را به دنبال دارد .

از ابتدای طرح واگذاری زمین های کوپیته ، مقرر شده بود که با احداث تصفیه خانه فاضلاب ،در این منطقه ، از آلودگی رودخانه جلوگیری شود . اکنون با گذشت سال ها و با وجود افزایش جمعیت در زیبا شهر ، روستای چمگلک و مناطق اطراف هنوز از تصفیه خانه ی معهود خبری نیست . بر اساس مشاهدات سازمان های حافظ محیط زیست و انجمن کوهنوردان دزفول ، فاضلاب زیبا شهر ، چمگلک و منازل مسکن مهر به رودخانه دز وارد می شوند .آلودگی رودخانه ، تهدیدی جدی برای محیط زیست است که علاوه بر آسیب به محیط زیست ، سلامت انسان ها را هم به خطر می اندازد . در حالی که امروزه استفاده ی صحیح از منابع آب ، پاکیزه نگهداشتن رودخانه ها و حفظ محیط زیست ، یک امر ضروری محسوب می شود و حتی به کودکان آموزش داده می شود ، آلوده شدن رودخانه ها ، با فاضلاب ها ، عملی خلاف قانون و غیر انسانی است .

انجمن کوهنوردان ایران ( نمایندگی دزفول ) طی نامه ای به سازمان محیط زیست ، سازمان آب و فاضلاب ، فرماندار ویژه شهرستان دزفول ، شبکه آبیاری دز و شهرداری خطرات ناشی از این آلودگی را به مسئولین یادآوری کرده است و خواستار رسیدگی سریع به این مشکل زیست محیطی می باشد . “عبدالحسین آذرباد” رئیس انجمن کوهنوردان دزفول ، در بخشی از این نامه تاکید کرده است که ورود این آلودگی به رودخانه ، سد سازی های بی رویه و برداشت از سرشاخه های رودخانه دز ، عواملی هستند که زمینه ی آلودگی و در نهایت خشک شدن رودخانه را به دنبال خواهند داشت . در چنین شرایطی ، احداث تصفیه خانه ای برای جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه ، مسئله مهی است که باید در اولویت قرار گیرد .

انتظار می رود مسئولین محترم سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولین سازمان آب و فاضلاب ، این امر مهم و حیاتی را پیگیری نمایند . آنچه مسلم است به تعویق انداختن این موضوع ، خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد می نماید . یادمان باشد نسل های بعد از ما نیز از منابع آب و از محیط زیست این سرزمین سهمی دارند ، سهم آنها را هم آلوده نکنیم …

* فاطمه سادات اشرفی زاده – روناش