دلیل اصلی آشفتگی ترافیکی عدم ارایه آموزش‌های لازم در کنترل ترافیک است

خورنا عبدالحسن مقتدایی در جلسه فرهنگ شهروندی که با موضوع فرهنگ ترافیک درون و برون شهری امروز، (سوم آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: رفع بخشی از این کمبودها در بحث کنترل ترافیک بر عهده ما به عنوان مسئولان اجرایی است و در این میان هر کس وظیفه خود را انجام ندهد، قطعا در ناهنجاری‌ها و آشفتگی‌های ترافیکی مسئول است.

 

وی ادامه داد: در بحث کنترل ترافیک درون و برون شهری ۱۴ محور اساسی مطرح شده است و اولویت‌ها در قالب آموزش به موازات اقدامات سخت‌افزاری ارایه می‌شود. در حوزه سخت‌افزای ۵۰ میلیارد تومان جهت خط‌کشی، نصب دوربین‌های کنترل ترافیک، گاردیل، علایم هشداردهنده و تابلوهای راهنمایی و رانندگی اختصاص یافته است اما آموزش مباحث ترافیکی، از جمله مباحث حیاتی است که باید به آن بیشتر و اصولی‌تر پرداخته شود.

 

استاندار خوزستان عنوان کرد:‌ انجام امور سخت‌افزاری تا بهمن ماه امسال عملیاتی خواهد شد. در کنار آن نیز ضروری است آموزش‌ها به شهروندان ارایه شود. ضروری است تا دی ماه دوره‌های آموزشی ترافیک در استان اجرا شوند؛ این آموزش‌ها در سه سطح فرمانداران، شهرداران و بخشداران تعریف خواهد شد.

 

مقتدایی افزود: آموزش فرهنگ گرافیک در سطح اول به این دلیل حایز اهمیت است که مجموعه فرمانداران، شهرداران و بخشداران آموزش‌دیده، معلمان و سفیران طرح آموزش فرهنگ ترافیک در استان خواهند شد.

 

وی گفت:‌ در مرحله نخست حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ نفر به عنوان سفیر فرهنگ ترافیک، آموزش خواهند دید. پس از آن نیز ۱۳۰۰ دهیار تحت آموزش قرار می‌گیرند. بعد از اجرای طرح در سطح اول، وارد سطوح مختلف از جمله آموزش به شهروندان خواهیم شد. به این ترتیب، آموزش فرهنگ ترافیک در دو بخش آموزش متولیان و آموزش شهروندان عملیاتی می‌شود.

 

استاندار خوزستان اظهار کرد:‌ دوره‌های آموزشی ابتدا برای فرمانداران و شهرداران شهرهای بزرگی چون آبادان، ماهشهر، اهواز و دزفول برگزار می‌شود. سپس فرمانداران و شهرداران دیگر شهرها تحت آموزش قرار می‌گیرند و در سطح سوم نیز بخشداران آموزش خواهند دید.

 

مقتدایی با بیان این‌که این آموزش‌ها از اوایل دی ماه آغاز می‌شود، گفت: جمع‌آوری اطلاعات لازم و برگزاری جلسات تخصصی مجمع فرهنگ شهروندی و شورای ترافیک، حداکثر تا ۱۲ روز آینده باید انجام شود. برای برگزاری دوره‌های آموزشی از اساتید مجرب استفاده شود و در میان اساتید این دوره‌ها، اساتید ملی نیز داشته باشیم. ضروری است حوزه پلیس این برنامه را به مرکز منتقل کند تا در صورت امکان، از دانش عوامل پلیس کشور هم در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی بهره برد.

 

وی تاثیرگذاری آموزش بر کاهش ناهنجاری‌ها و آشفتگی ترافیکی را مهم عنوان کرد و افزود: پلیس راه و پلیس راهنمایی و رانندگی در بحث کنترل ترافیک و ایجاد نظم و انضباط بیشتر می‌توانند به کمک ما بیایند.

 

به گزارش ایسنا؛ دکتر علی‌حسین حسین‌زاده، رییس مجمع فرهنگ شهروندی استان خوزستان، نیز در این جلسه اظهار کرد:‌ در بحث آموزش ترافیک ابتدا لازم است یک نیازسنجی مناسب انجام داد. تجربه نشان داده که آموزش بر اساس نیازهای موجود در هر حوزه‌ای، در کنار انجام اقدامات سخت افزاری بسیار اثر بخش بوده است.

 

وی ادامه داد: ‌می‌طلبد برای اجرای طرح آموزش فرهنگ شهروندی طبق سطح‌بندی‌های انجام شده، نیازها را با یک نگاه کارشناسی به دانشگاه اعلام شود تا کارشناسان در جلسات تخصصی، نیازها را در قالب یک برنامه آموزشی طراحی و اجرا کنند.

 

به گزارش ایسنای خوزستان؛ سرهنگ قاسم قدرتی، رییس پلیس راه خوزستان، نیز در این جلسه گفت:‌ متاسفانه مقاومت در برابر قانون در استان خوزستان بسیار زیاد است، به طوری که افراد هنگام جریمه شدن، ‌با مامور پلیس درگیر شده و حتی موضوع به دادسرا هم کشیده می‌شود و بخش زیادی از انرژی ماموران ما صرف این قضایا می‌شود.

 

وی ادامه داد: ‌در بحث سرنشینان غیرمجاز موتورسیکلت‌ها و وانت‌ها، متاسفانه وضعیت کشته‌شدگان بسیار بد است. بنابراین آموزش در این زمینه‌ها می‌تواند ما را در رسیدن به هدف و کاهش میزان مرگ و میر کمک کند.

 

رییس پلیس راه خوزستان اظهار کرد:‌ با توجه به فراگیری رسانه ملی در میان شهروندان، می‌توان از ظرفیت صدا و سیمای مرکز خوزستان نیز در این جهت به خوبی استفاده کرد، همچنان که در استان‌های دیگر برنامه‌هایی با حضور متخصصان از حوزه پلیس و دانشگاه جهت آسیب‌شناسی و همچنین آموزش و فرهنگ ترافیک، تهیه و پخش می‌شود. تیزرهایی در زمینه فرهنگ ترافیک نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

 

وی افزود: همچنین پیشنهاد می‌شود آموزش در اداراتی که بخشی بار ترافیکی بر آن‌ها است، ارتقا پیدا کند.از جمله این ارگان های شرکت ملی حفاری ایران است که درخواست برگزاری دوره‌های آموزش برای پرسنل خود، گام مثبتی در این زمینه برداشت.

 

به گزارش ایسنا؛ در این جلسه سرهنگ عادل مجدمی، رییس پلیس راهور خوزستان نیز اظهار کرد:‌ استفاده از کمربند ایمنی و الزام استفاده از آن از سال ۸۲ شدت گرفت و برای لزوم رعایت قانون، از اعمال جریمه استفاده شد. به نظر می‌رسد در کنار هر آموزش باید اهرم‌هایی تعیین شود که افراد خود را ملزم به رعایت قانون کنند.

 

وی افزود: آموزش‌هایی که در این دوره‌ها ارایه می‌شود، ضروری است که به صورت عملی نیز باشد اما جایی در استان وجود ندارد که به شکل مجزا آموزش‌های عملی را نیز ارایه دهیم. در این شرایط، ایجاد پارک و شهرک‌های ترافیک در شهرستان‌ها بسیار حایز اهمیت است.

منبع / ایسنا