در جلسه کارگروه تحول اداری استان خوزستان بیان شد

کارهای بزرگی در بحث‌های انرژی هسته‌ای صورت گرفته، اما هیچ کدام تجاری نبود؛ کار تجاری باید با مکانیزم بازار باشد

خورنا سورنا ستاری عصر  امروز در جلسه کارگروه پژوهش، فناوری و تحول اداری استان خوزستان با بیان اینکه بحث صنعت و دانشگاه مدت‌ها مطرح است، اظهار کرد: در گذشته فکر می‌کردیم به یک پژوهشگر پول بدهیم یا دفتر برنامه ارتباط با صنعت در دانشگاه داشته باشیم، پیشرفت کرده‌ایم، اما این تفکر اشتباه است و باید نهادهای واسط در این میان وجود داشته باشند.

وی ادامه داد: کارهای بزرگی در بحث‌های انرژی هسته‌ای و بحث‌های دیگر در کشور صورت گرفته، اما هیچ کدام تجاری نبود؛ کار تجاری باید با مکانیزم بازار باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه الان کار تجاری یعنی تأسیس شرکت، خاطر نشان کرد: کار تجاری با پول مفت درست نمی‌شود؛ نظام بازار موقعیت و کار خودش را دارد و برای کار تجاری باید روش‌ها و رفتارها را اصلاح کرد.

ستاری تصریح کرد: نهادها و مراکز رشد بسترهایی هستند که یاد می‌دهند دانشجو چگونه می‌تواند کار تجاری انجام دهد و در صنعت مؤثر باشد.

وی با تأکید بر اینکه پژوهش درآمدزا است، اما باید ساختارها را اصلاح کرد، عنوان کرد: به پژوهشگران بابت پژوهش‌هایشان یک ریال پول نمی‌دهیم، بلکه به شرکتی پول می‌دهیم که این تکنولوژی‌ها را از پژوهشگران بخرد؛ از دانش باید ثروت درست کرد و کار تجاری قطعاً ایده‌ها را پرورش می‌دهد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور یادآور شد: یکی از زیرساخت‌های ما پارک‌های علم و فناوری است که باید فعال شوند و ارتباط را درست برقرار کنند؛ از چنین زیرساخت‌هایی در زمینه تجاری‌سازی حمایت می‌شود.

ستاری با بیان اینکه دولت‌ها نباید وارد پژوهش‌های تجاری شوند، متذکر شد: در کشورهای پیشرفته ۷۰ تا ۸۰ درصد تحقیقات در حوزه تجاری از طریق بخش خصوصی حمایت می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر با این دیدگاه به پژوهش نگاه شود که بتوانیم از آن پول دربیاوریم، این موضوع پایه صنعت جدید می‌شود؛ توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از بحث‌های مهم دولت است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تشریح کرد: دانشگاه باید به جایی برسد که درصد قابل توجهی از درآمد آن از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان باشد که برای این کار نیاز نیست هزینه‌های هنگفتی خرج شود، بلکه باید کار را به صورت قطره‌چکانی شروع کرد.

ستاری توضیح داد: شرکت‌های «مایکروسافت» و «اپل» از همین چیزهای کوچک شروع به کار کردند و قطره‌چکانی پول گرفتند؛ این شرکت‌ها از یک سوراخی شروع کردند و به صورت قطره‌چکانی به این مرحله رسیدند.

وی در پایان عنوان داشت: باید به ازای هر دانشجویی که به دانشگاه اضافه می‌شود مردم این اضافه شدن را احساس کنند و شیرینی آن را درک کنند.

منبع فارس