سالروز تصویب قانون کار در اهواز برگزار شد

خورنا مراسم ۲۹ آبان، سالروز تصویب قانون کار جمهوری اسلامی ایران با حضور کارگران، اعضا خانه کارگر در محل سالن اجتماعات خانه کارگر استان خوزستان برگزار شد.

در این مراسم  آقایار حسینی، دبیر اجرایی خانه کارگر، طی سخنان اظهار داشت؛  قانون کار، قانون حمایتی است و در کشور با توجه به مشکلات جامعه و وضعیت اقتصادی،  اینگونه قوانین حمایتی ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: هنوز ظرفیت‌های بسیاری در قانون کار وجود دارد که متاسفانه به مرحله اجرا نرسیده است.

حسینی گفت: افرادی که به دنبال تغییر قانون کار به جای سرمایه گذاری هستند و اشتغال و وضعیت اقتصادی را متاثر از قانون کار می‌دانند، به این عنوان کارگاه‌های سه، پنج و زیر ده نفر را از شمول قانون کار و تامین اجتماعی خارج می‌کنند. آیا واقعا مشکل اشتغال و سرمایه گذاری حل شد؟ آیا هم اکنون ما در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی که از شمول قانون کار معاف هستند، توانستیم از همه ظرفیت‌های آن مناطق استفاده کنیم و شاهد اشتغال کامل باشیم؟ ما هر ساله در استان خوزستان شاهد حداقل اخراج ده هزار کارگر هستیم. آیا مشکلات ناشی از قانون کار است؟ چگونه این کارگران از کار اخراج می‌شوند؟ پس باید چاره کار را جای دیگر جست نه اینکه به بهانه‌های واهی همه مشکلات را به گردن قانون کار و متاثر از این قانون بدانیم. آیا فکری اساسی برای ورود کالا‌های قاچاق و بی‌کیفیت که بلای جان واحد‌های تولیدی و صنعتی ما شده‌اند  اندیشیده شده است؟

وی در ادامه سخنان خود در خصوص عدم مشارکت جدی و موثر تشکلات کارگری استان خوزستان انتقاد کرد و اظهار داشت:؟ تشکلات کارگری ما می‌بایست پویا‌تر از این، در صحنه مسائل و مشکلات کارگری باشند و نسبت به سرنوشت کارگران بی‌تفاوت نباشند.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکل بیمه نشدن کارگران ساختمانی و بلاتکلیفی آن اظهار داشت: حداقل تعداد ۲۰هزار کارگر ساختمانی در استان خوزستان، نیازمند بیمه هستند و می‌بایست مورد توجه قرار گیرند.

در پایان این جلسه قطعنامه‌ای با ۱۵ بند قرائت شد.

در این جلسه ارزانی،از اساتید دانشگاه، و ملک آسا نیز مطالبی در خصوص مشکلات کارگران و بازنشستگان بیان کردند.

منبع / ایلنا