غده ای سرطانی به نام بی آبی کشاورزی خوزستان را فلج کرده است

خورنا اخیرا سخنگوی دولت از تخصیص ۲۱۰ میلیارد تومان برای جبران خسارات ناشی از عدم کشت در حوزه رودخانه زاینده رود خبر داد. همچنین  ۸۰ درصد از اعتبارات بخش حوادث استان اصفهان به عنوان خسارت به کشاورزان این منطقه پرداخت شده است. این در حالی است که مسئولان استان خوزستان همچنان بر تخصیص آب کافی برای حوزه کرخه و مارون چانه می زنند و خبری از پرداخت خسارت نیست.

مسعود اسدی در این باره گفت: به سازمان آب و برق سه روز مهلت می‌دهیم که آب کافی برای کشاورزان شهرستان‌های اهواز، ماهشهر، شادگان، هندیجان، هویزه و دشت آزادگان  تامین کند. با این مقدار آبی که سازمان آب و برق برای کشاورزان در نظر گرفته حتی یک قطره آب به هویزه نمی رسد.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان در عین حال به کشاورزان اطمینان داد پیگیری ها توسط مسئولان به ویژه استاندار برای تامین آب کشاورزان این شهرستان ها درحال انجام است.

اسدی همچنین اظهار کرد: ما در جایی زندگی می کنیم که در مرز عراق است و فقیرترین مردم کشور در آن زندگی می کنند. کشاورزان هویزه نمی توانند یک هکتار بکارند. آنها هم بچه دارند، خانواده و مشکلات خاص خودشان را دارند و چه کسی باید پاسخ آنها را بدهد؟

کشاورزی خوزستان

کشاورزان دیگر تاب و توان ضرر ندارند

اگر چه سه رودخانه کرخه، دز و شاوور از شهرستان شوش می گذرند اما تمام مسیر بیابانی است و شن های روان پیشروی زیادی کرده اند و از جنگل های انبوه کرخه که روزی زیستگاه شیر و گوزن زرد بوده هیچ اثری نیست. کم آب شدن کرخه باعث شده بخش زیادی از درختان نابود شود، قسمتی را اهالی برای کشاورزی تسطیح کرده اند و چون از لوله کشی گاز هم محرومند، بخشی را هم به عنوان هیزم مصرف کرده اند. در همسایگی کرخه، عطش حرف اول را می زند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به کمبود آب در بخش کشاورزی استان گفت: پرداخت خسارت به کشاورزان بسیار ناچیز است و کشاورزان دیگر تحمل ضرر ناشی از این کمبود را ندارند.

کیخسرو چنگلوائی با اشاره به بارندگی مهرماه گفت: بارندگی های اخیر تاثیر چندانی در کشت محصولات کشاورزی سال جاری نخواهد گذاشت و تنها منجر به آمادگی زمین زراعی می شود. البته این نکته نیز قابل ذکر است که بارندگی مهر ماه برای ذخیره سازی آب پشت سد های استان نیز مناسب است.

چنگلوائی تاکید کرد: کشاورزان سهم خساراتی که از شرکت های بیمه دریافت می کنند، یک دهم ضرر و زیانشان هم نیست. اخیراً حدود ۵۰ هزار تن به تولیدات ما خسارت وارد شده و به ازای هر روز تاخیر در کاشت، ۳.۱ درصد ضرر وارد می شود.

کشت پاییزی گندم وجو

وی افزود: انتظار از خوزستان بیش از این است و باید با توجه به حساسیتی که رئیس جمهور به موضوع کشاورزی استان دارد توجه بیشتری به بخش کشاورزی شود. ما با ۶۰ و ۸۰ درصد راضی نیستیم. دشت آزادگان و هویزه ۷۵ هزار هکتار کشت گندم دارد در صورتی که در کل استان تنها ۱۱ هزار هکتار آبیاری شده است.

چنگلوائی تصریح کرد: کشت محصول گندم با کیفیت، نیازمند حداقل پنج مرتبه آبیاری است در صورتی که در برخی نقاط استان به دلیل کمبود آب تنها دو یا سه مرتبه زمین های گندم را آبیاری می کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان اظهار کرد: بارندگی های سال جاری به نسبت سال گذشته بهتر بوده به همین دلیل سازمان آب و برق باید هر چه سریع تر قراردادهای اختصاص آب با شرکت های توزیع را منعقد کند تا کشاورزان بدون آب نمانند.

سرنوشت زاینده رود در انتظار کرخه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان پیش از این گفته بود: با سدهایی که در بالادست کرخه احداث شده، سرنوشت زاینده رود در انتظار این رودخانه است.در صورت تامین نشدن آب کشاورزان غرب کرخه، بی شک بخش زیادی از محصولات زمین های کشاورزی نابود می شوند و اولین ضربه به اقتصاد شهرستان شوش وارد می شود.

کشت پاییزی گندم وجو

در پی هشدارهای رئیس سازمان جهاد کشاورزی و رئیس انجمن صنفی کشاورزان در خصوص کم آبی در برخی شهرستان ها مدیرجهاد کشاورزی امیدیه نیز از کاهش رهاسازی آب در اراضی کشاورزی شهرستان انتقاد کرد و گفت: این وضعیت خسارات زیادی را در فصل کشت محصولات به بخش کشاورزی وارد کرده است.

همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ‌با تاخیر دو ماهه در کشت محصولات پاییزه به دلیل محدودیت منابع آبی، پیش‌بینی می‌شود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی استان وارد شود.

به گزارش مهر، عدم تامین آب در حوضه‌های مارون و کرخه موجب کاهش کشت چغندر از یک هزار و ۵۰۰ هکتار به ۵۰ هکتار شده است. کشت این محصول از سال گذشته احیا شده بود اما امسال به دلیل محدودیت منابع آبی دوباره کنار گذاشته شد. باید منتظر ماند و دید آیا کشاورزان امسال را نیز با بی آبی می گذرانند؟
——————-
منبع / مهر / گزارش: قاسم منصور آل کثیر