باید ضوابط و قوانینی ایجاد شود که شاهد کاهش ساخت و ساز های غیر مجاز باشیم

خورنا ‘احمد سیاحی’ در جلسه ساخت و ساز های غیر مجاز که دوشنبه در محل استانداری خوزستان برگزار شد با اشاره به اینکه ارایه خدمات به افرادی که برای مسکن خود در مناطق حاشیه نشین سند و پروانه ساختمانی نداشته باشند، ممنوع است گفت: حل مشکل ساخت و ساز غیر مجاز در شهرها و روستا های استان به ارایه برنامه و همکاری تمامی دستگاه های اجرایی نیاز دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: افزایش ساخت و ساز های غیر مجاز یکی از دغدغه های دولت است که در این خصوص مسوولان کشوری از دستگاه های اجرایی و استاندارن خواسته اند بر اساس دستورالعمل های اجرایی ارایه شده در این خصوص عمل کنند.

سیاحی با بیان اینکه نحوه ارایه خدمات به مناطق حاشیه نشین شهرها مشکل اصلی دستگاه های خدمات رسان است گفت: ارایه خدمات به این مناطقه مانند آب ،گاز ،برق و فاضلاب هزینه بسیار زیادی دارد.

وی تاکید کرد: مسئله زمین های منابع طبیعی را باید از ساخت و سازهای غیر مجاز تفکیک کرد، زیرا افراد ساکن در ساخت وساز های غیر مجاز افرادی هستند که به دلایل مختلف مانند مشکلات اقتصادی ،معیشتی و یا از دست دادن شغل مجبور به سکونت در این مناطق شده اند.

معاون استاندار خوزستان افزود: عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی و قوه قضاییه و ارتباطات پنهان برخی افراد شاغل در ارگان ها با افراد سود جو از علت های اصلی بروز پدیده زمین خواری است.

سیاحی افزود: تاکید استاندار خوزستان بر اجرایی شدن قوانین برخورد با زمین خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز است ،و دستگاه های اجرایی صاحب املاک و زمین باید از اموال دولت مراقبت کنند.

وی افزود: در این راستا مقرر شده است که کارگروهی متشکل از تعدادی از فرمانداران ،شهرداران شهر های اهواز ،دزفول و اندیمشک که بیشترین پرونده های زمین خواری و ساخت وساز غیر مجاز را دارند تشکیل شود.

معاون استاندار با اشاره به اینکه با مسئله ساخت و ساز های غیر مجاز نباید به صورت احساسی برخورد شود گفت: بی شک افراد به دلیل پاره ای مشکلات در مناطق محروم ساکن شده اند اما این اقدام کاری غیر قانونی است که به شدت در حال افزایش و رشد است.

سیاحی بیان کرد: از سال ۸۵ تا سال ۹۰ مهاجرت روستاییان استان به مناطق شهری بیش از ۲۹ درصد افزایش یافته و این مسئله نشان دهنده این است که باید کارهای زیر بنایی و عمرانی بیشتری در مناطق روستایی انجام شود.

*زمین خواران در کمین اراضی منابع طبیعی اندیمشک

در ادامه این جلسه فرماندار اندیمشک با اشاره به اینکه افراد سود جود در حال تصاحب اراضی منابع طبیعی هستند گفت: در شهرستان اندیمشک ۳۱۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی وجود دارد که شامل ۸۰ هزار هکتار جنگل و ۱۵۰هزار هکتار مرتع است.

‘حمید رضا گودرزی’ بیان کرد: زمین خواری در اندیمشک به شدت در حال افزایش است و در برخی موارد مشاهده شده که این افراد سودجود برای تصاحب زمین ها از سایر استان ها به خوزستان آمده اند.

وی ادامه داد: تجهیزات منابع طبیعی شهرستان اندیمشک برای برخورد با این افراد بسیار کم و وسعت اراضی منابع طبیعی این اندیمشک بسیار زیاد است .

فرماندار اندیمشک افزود:متاسفانه در استان با مسئله زمین خواری برخورد جدی نمی شود و در شهرستان ها نیز برنامه ریزی برای برخورد با این پدیده وجود ندارد.

گودرزی گفت: در یکی از موارد تغییر کاربری ،زمینی متعلق به راه و شهرسازی شهرستان توسط فردی به آموزش و پرورش اندیمشک برای ساخت مسکن مهر فروخته شده و اکنون راه و شهرسازی که تاکنون نسبت به زمین های خود بی اعتنا بود مدعی این زمین شده است.

فرماندار اندیمشک گفت: همچنین در منطقه دو کوهه اندیمشک ۷ هزار متر زمین به قیمت ۵۰۰ میلیون ریال به شخصی واگذار شده در حالی که قیمت این زمین اکنون بیش از ۱۵ میلیارد ریال و کاربری زمین نیز فضای سبز است .

گودرزی با اشاره به اینکه شهرداری اندیمشک برای تامین حقوق پرسنل شهرداری مجبور به فروش زمین های متعلق به شهرداری است گفت: شهرداری این شهرستان ماهانه بیش از ۱۱ میلیارد ریال حقوق به کارکنان پرداخت می کند و برای تامین اعتبارات جاری بدون بررسی در حال فروش زمین است.

*ساخت مسکن مهر دزفول در اراضی کشاورزی

در ادامه جلسه معاون سیاسی اجتماعی فرماندار دزفول گفت: بخشی از واحدهای مسکن مهر دزفول در یکی از مرغوب ترین زمین های کشاورزی این شهرستان ساخته شده و این اراضی مرغوب کشاورزی با تغییر کاربری به مسکونی تبدیل شده اند.

وی از آتش زدن جنگل های این شهرستان و تبدیل شد به زمین های کشاورزی خبر داد و گفت: صدها هکتار از جنگل های این شهرستان برای تبدیل شدن به اراضی کشاورزی توسط افراد سودجو آتش زده شده است.

‘احمد علی پور’ گفت: ۷۵درصد از مشکلات امنیتی شهرستان دزفول در مناطق حاشیه نشین و ساخت و ساز های غیر مجاز اتفاق می افتد و اگر به صورت ویژه برنامه ای برای مبارزه با پدیده زمین خواری و ساخت وساز های غیر مجاز ارایه نشود در آینده ای نزدیک مشکلات در این شهرستان چندین برابر می شود.

*پدیده زمین خواری در اراضی ملی استان در حال افزایش است

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری استان خوزستان نیز برافزایش پدیده زمین خواری در اراضی ملی استان تاکید کرد.

سرهنگ ‘محمد عزیزی ‘بیان کرد: ۸۰ درصد از اراضی استان به منابع طبیعی تعلق دارد و مسوولیت حراست از این اراضی نیز بر عهده منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

وی ادامه داد: از سال ۸۶ تا ۹۲ تعداد پرونده های تشکیل شده در بخش زمین خواری در جنگل های استان ۱۰۲فقره است که این پرونده ها شامل ۸۷۴ هکتار اراضی تصرفی است که پس از طی مراحل قانونی از ۱۷۴ هکتار این اراضی خلع ید شده است.

فرمانده یگان حفاظت از منابع طبیعی استان گفت: همچنین در بخش مقابله با پدیده زمین خواری در مراتع استان نیز یک هزار و ۳۶۸ پرونده در طی سال های ذکر شده تشکیل شده که از ۱۴ هزار و ۳۵۴ هکتار این اراضی خلع ید شده است.

* ساخت وساز های غیر مجاز واحدهای پتروشیمی در ماهشهر

دراین جلسه همچنین فرماندار بندر ماهشهر خواستار تفکیک مسیله زمین خواری و ساخت و ساز های غیر مجاز و تصاحب زمین شد و گفت:زمین خوار کسی است که از تمکن مالی برخور دار بوده و اقدام به تصاحب زمین های ملی یا غیر ملی می کند ،اما افرادی که در سکونتگاه های غیر مجاز زندگی می کنند از قشر کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند.

‘منصور قمر ‘بیان کرد: در بندر ماهشهر به دلیل سیل مهاجرت های انجام شده در دوران جنگ شاهد افزایش حاشیه نشینی هستیم و بعد از اهواز این شهرستان بیشترین حاشیه نشین را دارد.

وی در خصوص وضعیت پتروشیمی ها گفت: بیشتر واحدهای پتروشیمی که در اطراف شهرستان ماهشهر ساخته شده اند ساخت وساز های غیر مجاز داشته اند که تمامی املاکی که توسط این واحدها ساخته شده شناسایی شده است.

در این جلسه به دلیل شرکت نکردن تعدادی از مسوولان استانی ،’سیاحی’ معاون امور عمرانی استانداری و رئیس جلسه اعلام کرد:به دلیل اینکه برگزاری این نشست و پیگیری مسیله زمین خواری و ساخت و سازهای غیر مجاز به دستور استاندار خوزستان بوده ،اسامی مدیران غایب جلسه به استاندار اعلام می شود تا تذکر جدی به این مدیران داده شود.