روز دوشنبه در حاشیه همایش روز ملی صادرات بیان شد

تمام تعهدات سفر رییس جمهوری پابرجاست/ تخصیص و نقدینگی بسته به درآمدهای کشور است

خورنا ‘عبدالحسن مقتدایی’ روز دوشنبه در حاشیه همایش روز ملی صادرات در پاسخ به خبرنگاران از ابلاغ تمام اعتبار سفر خبر داد و اظهار کرد: با کاهش و نوساناتی که در درآمد اتفاق می افتد شاید تخصیص ها فراز و فرود داشته باشد اما اصل موضوع بلا انقطاع ادامه دارد و نه تنها همه تعهدات که چیزی فراتر از آن عملی خواهد شد.

وی توضیح داد: درسفر سال قبل رییس جمهوری به خوزستان دکتر روحانی تعهداتی به مردم داده که موارد دیگری را نیز مدیریت استان به تعهدات وی افزود به طوریکه پس از ارائه پیشنهاد از استان به رییس جمهوری با استقبال وی مواجه شد و به تصویب رسید.

مقتدایی گفت: رییس جمهوری بویژه در مسایل عمرانی شهرها و کمک به شهرداری ها که قابل ملاحظه بود کمکهای خوبی به استان کرده است که تا کنون هم بازگو نشده است.

وی افزود: یک بخش اعتبارات مربوط به ابلاغ آن و بخش دیگر تامین، تخصیص و نقدینگی است اما هیچ یک از مصوبات سفر حذف و یا کاهش داده نشده است.

استاندار خوزستان گفت: تخصیص و نقدینگی بسته به درآمدهای کشور است به طوریکه اگر در آمد کشور پایین بیاید ممکن است یک پروژه که قرار بوده در یکسال اجرا شود به ۱۴ ماه بیانجامد اما پروژه هیچگاه حذف نمی شود.

وی درباره طرح احیاء ۵۵۰ هزار هکتاری موسوم به طرح رهبری هم اظهار کرد: آنچه ابلاغ شده همان ۵۵۰هزار هکتار است و قابلیت های پیمانکاری و هزینه کرد چیزی فراتر از این نیست که این طرح اجرایی شده و در پروسه زمانی قید شده به بهره برداری خواهد رسید.

مقتدایی با بیان این که ما مدعی ۸۰۰هزار هکتار هستیم گفت: در شورای عالی آب وزیر جهاد کشاورزی و تمام مسوولان ذیربط حضور داشتند و در آن شورا مصرف بهینه آب توصیه شده است.

وی افزود: طبق توافق به عمل آمده و مصوبه نشست شورا نه تنها آبی از سرشاخه های کارون به جایی دیگر منتقل نمی شود بلکه از سطح ۵۵۰هزار هکتار طرح یاد شدته نیز یک متر مربع هم کاسته می شود.

استاندار خوزستان اضافه کرد: در این طرح مشکلی برای اجرا وجود نداشته و روزانه ۶۰میلیارد ریال در آن هزینه می شود.

مقتدایی درباره برخی اظهار نظرها در خصوص عملی نشدن تعهدات سفر گفت: این ها اظهار نظر است و ما باید به عنوان کسانی که در استان کار می کنیم تحمل و ظرفیت این ها را داشته باشیم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: اظهار نظر با ایراد و انتقاد فرق دارد و مردم هم خود قضاوت می کنند.

سفر سه روزه رییس جمهوری و هیات دولت به استان خوزستان که از ۲۴دی پارسال آغاز شد دستاوردهای بسیار مهم و تاثیرگذاری برای این استان داشت.

روحانی در این سفر که نخستین سفر استانی وی بود برای عمران و آبادانی استان خوزستان قول هایی داد.

طرح احیای ۵۵۰هزار هکتاری اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام، حل مشکل تامین آب آشامیدنی و فاضلاب شهرهای خوزستان، حل مشکل ریزگردها، پاکسازی و لایروبی اروند، تصمیم دولت برای اعلام کردن خرمشهر و آبادان به عنوان مناطق آزاد و راه اندازی آزاد راه پل زال – اندیمشک از جمله مهمترین مصوبات این سفر بود.

سید شریف حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در نامه ای سرگشاده به معاون اول رییس جمهوری از عملی نشدن وعده های رییس جمهوری در سفر به استان خوزستان انتقاد کرده بود.

منبع / ایرنا