مرگ کشاورزی خوزستان را با انتقال آب به چشم خواهیم دید/ وضعیت اضطراری کمبود آب در ۱۲ شهرستان

خورنا کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری ۲۴ آبان‌ماه که در محل این سازمان برگزار شد، اظهارکرد: در حال حاضر ۹۸٫۵ درصد تولیدات و محصولات زراعی و باغی استان وابسته به آب است و بین ۱٫۵ تا ۲ درصد تولیدات زراعی و باغی استان به صورت دیم کاشته می‌شود که عدد قابل توجه و بالایی نیست.

 

وی افزود: بنابراین اگر بگوییم آب یک مساله حیاتی و مهم برای اقتصاد کشاورزی استان است، این گفته گزاف نیست.

 

چنگلوایی تصریح‌کرد: ‌براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بر این است که امسال کشت محصولات پاییزه در سطح ۷۴۱ هزار هکتار انجام شود که این محصولات شامل گندم، جو، کلزا، چغندرقند، سبزی، صیفی و محصولات دائمی شامل درختان میوه و نیشکر می‌شود.

 

وی عنوان‌کرد: متاسفانه با وجود این‌که امسال سالی بحرانی از نظر بارندگی نیست و بارندگی‌های امسال هم در سطح استان و هم در بالادست استان که تامین‌کننده آب رودخانه‌های ما است، خوب بوده اما امسال برای نخستین‌بار با پدیده نامیمون قطع آبیاری در بعضی از حوزه‌های رودخانه‌ای شامل کرخه و مارون مواجه شدیم که در سال‌های گذشته سابقه نداشته است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه‌داد: همیشه بین ما و سازمان آب و برق خوزستان بحث‌هایی در زمینه میزان آب قابل تامین و میزان نیاز آبی که توسط ما اعلام می‌شد، وجود داشت اما هیچ‌وقت این مباحث به قطعی آب در حوزه‌ها منجر نمی‌شد اما هم‌اکنون قطعی آب باعث شده که مراحل تهیه زمین و به تبع آبیاری ۲۰۰ هزار اراضی کشت پاییزه به تعویق بیافتد و خساراتی به تولید بالقوه محصولات وارد شود. در حال حاضر هنوز شهرستان شادگان فاقد آب است.

 

چنگلوایی گفت: عدم کشت ۱۵۰۰ هکتار چغندرقند در حوزه آبریز مارون به دلیل عدم تامین به موقع آب برای آبیاری اولیه جهت تهیه زمین، کاهش شدید سطح زیرکشت کلزا در حوزه آبریز مارون به دلیل عدم تامین به موقع آب در مرحله تهیه زمین و کاشت، خسارت شدید به نخلیات به دلیل کمبود آب و کیفیت نامناسب آن، از مشکلات اخیر ما در بخش کشاورزی استان است.

 

وی بیان‌کرد: جای تاسف است که کشاورزان ما در شهرستان حمیدیه به دلیل کمبود آب ناچار شدند از زه‌آب برای آبیاری اراضی خود استفاده کردند.

 

چنگلوایی عنوان‌کرد:‌ مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان اعم از ستادی و مدیران ادارات شهرستان‌ها همیشه همراهی و همکاری خوبی با سازمان آب و برق خوزستان در زمینه مدیریت مصرف آب و رعایت تقسیم‌بندی سهمیه آب در مناطق مختلف و اخذ آب‌بها داشته و این همکاری‌ها استمرار خواهد داشت. به عنوان مثال در تابستان امسال با هماهنگی‌های به عمل آمده ۳۰ هزار هکتار از سطح زیرکشت شلتوک به عنوان یک گیاه پر مصرف کاسته و کشت‌های دیگر که آب کمتری نیاز داشتند، جایگزین آن شد.

 

وی افزود: ما در زمینه حمایت از تولیدکنندگان کشاورزی کوتاه نمی‌آییم و از ضرر بیشتر کشاورزانی که چندین سال متوالی خسارت دیده‌اند جلوگیری می‌کنیم و هیچ‌گونه کاهش را در سطح زیرکشت حتی در حوزه کرخه و مارون نمی‌پذیریم.

 

کشاورزی خوزستان فدای تامین برق سایر استان‌ها نشود

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:‌ مدیریت آب در استان باید براساس دریچه‌های کشاورزی و نه براساس دریچه‌های نیروگاه‌های برق تنظیم شود و به عبارتی تولید کشاورزی خوزستان نباید فدای تامین برق سایر استان‌ها شود.

 

وی بیان‌کرد: سازمان آب و برق براساس قراردادی که با کشاورز منعقد می‌کند موظف است حداقل ۵ نوبت بحرانی آبیاری مورد نیاز محصول گندم را تامین کند اما در بعضی مناطق مشاهده می‌شود که بیش از ۲ نوبت تامین نشده است در حالی که هزینه ۵ نوبت به عنوان آب‌بها از کشاورز اخذ می‌شود.

 

چنگلوایی اظهارکرد: ‌سازمان آب و برق برای قطع آب شبکه‌های آبیاری باید با سازمان جهاد کشاورزی هماهنگی کند و اگر بارندگی در شهرستان‌های بالادست همچون بهبهان اتفاق می‌افتد در شهرهایی مثل رامشیر و شادگان به دلیل شرایط اقلیمی متفاوت، چنین اتفاقی نمی‌افتد.

 

وی افزود: در شهریورماه امسال برنامه سطوح و نیاز آبی استان به مدیریت بحران استان اعلام شد که بعد از پیگیری، قرار شد ۶۰ درصد آب مورد نیاز کشاورزان حوزه کرخه و مارون تامین شود که جهادکشاورزی با این موضوع موافقت نکرد. از سوی دیگر در جلسه‌ای دیگر با تخصیص ۸۰ درصدی آب اراضی این حوزه موافقت شد اما در ۲۹ مهرماه امسال امور آب سازمان آب و برق خوزستان به ما اعلام کرد که تخصیص آب به میزان ۶۰ درصد است و به عبارتی ادعا می‌کنند که توان تامین آب بیش از این را ندارد.

 

چنگلوایی تصریح‌کرد:‌ در حال حاضر سطح زیرکشت در حوزه کرخه و مارون نسبت به سال‌گذشته ۳۹ درصد کاهش یافته و به عنوان مثال ۲۰ هزار هکتار از اراضی زیرکشت گندم در دشت‌آزادگان به ۱۱ هزار هکتار در سال جاری کاهش ‌یافته است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان‌کرد:‌ در حال حاضر در حوزه کرخه و مارون ۱۲ شهر استان شامل رامهرمز، ماهشهر، بهبهان، شادگان،‌ هویزه، گمبوعه و حمیدیه به دلیل مشکل آب در شرایط بحرانی قرار دارند.

 

وی گفت: ‌علاوه بر مشکل تولید محصولات کشاورزی، ما با مشکلات اجتماعی در حوزه کرخه و مارون مواجه خواهیم شد زیرا این منطقه کشت تابستانه چندانی ندارند و از آنجایی که کشاورزی، تنها راه معیشت آن‌ها است، احتیاج به حمایت بیشتری دارند. سال‌گذشته ۱۱۳ هزار هکتار کشت پاییزه در این منطقه انجام شد اما امسال به کمتر از ۷۰ هزار هکتار رسید.

 

چنگلوایی افزود:‌ حتی ما به تخصیص ۸۰ درصدی راضی نیستیم و انتظار داریم که تخصیص در حوزه کرخه و مارون ۱۰۰ درصدی باشد و از این مساله کوتاه نمی‌آییم، مگر این‌که سازمان آب و برق به ما با دلیل ثابت کند که نمی‌تواند کمتر از ۱۰۰ درصد آب را تخصیص دهد. معتقدیم حتی ۸۰ درصد نیز اجرایی نشده و تخصیص آب به میزان ۶۰ درصد بوده است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره اجرای طرح انتقال آب از طریق تونل کوهرنگ سه، خاطرنشان‌کرد: ‌اگر این طرح اجرایی شود باید فاتحه کشاورزی خوزستان را خواند. در حال حاضر بدون انتقال آب، بر سر تخصیص آب در حال چانه‌زدن با سازمان آب و برق هستیم؛ انتقال هر میزان آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های استان برای مصارف صنعتی و کشاورزی سایر استان‌ها، قطعا اثر منفی و بسیار نامطلوبی روی آینده کشاورزی استان و حتی کشور خواهد داشت.

منابع / ایسنا – مهر